Hosszú ideje nem volt akkora hír a digitális kreatív technológia világában, mint az Adobe csütörtöki bejelentése, amelynek értelmében a vállalat 20 milliárd dollárért felvásárolja a Figmát, kiiktatva egyik legnagyobb riválisát az iparágon belül. A tegnap reggel a Wall Street Journal és a Bloomberg oldalán megszellőztetett értesüléseket utóbb az Adobe is megerősítette, a dolog pedig éppen egybeesett a társaság harmadik negyedéves eredményeinek közzétételével.
A szeptember 2-án lezárt pénzügyi időszakban az Adobe 4,43 milliárd dolláros rekord bevételt könyvelhetett el, és nyereségessége is elérte (sőt némileg meghaladta) a piaci várakozásokat. A cég ugyanakkor azt is közölte, hogy a Figma felvásárlását valószínűleg hitelből kell finanszíroznia, és a következő negyedévre nézve visszafogottabb kilátásokat közölt az általános makrogazdasági környezetre hivatkozva a megszokott év végi forgalomnövekedéssel szemben.
Bár az Adobe-nál valószínűleg arra számítottak, hogy a konszolidáció és a versenytárs akvizíciójának híre lendületet adhat a vállalat részvényeinek, azok közel 10 százalékos mínuszba kerültek a tőzsdenyitás előtti kereskedésben. A befektetők mellett a felhasználói közösséget sem jellemzi az általános lelkesedés, így az Adobe (és a Figma) részéről mindenképpen nagyon komoly műtét lesz az integráció, ha őket is meg akarják tartani a folytatásban.
Az ördög és a részletek később jönnek
A bejelentés szerint egyébként az akvizíció félig készpénzes, félig pedig részvényes ügylet formájában jön létre, beleértve a következő négy év során részvényekre váltható opciókat a Figma vezeői és alkalmazottai számára. Maga az ügylet várhatóan 2023-ban zárul le, amihez szükség lesz még természetesen a Figma részvényeseinek jóváhagyására, illetve a szükséges hatósági engedélyekre. A kommentárok szerint ez utóbbiak sem ígérkeznek sima menetnek.
A cél minden bizonnyal az Adobe és a Figma webes és asztali funkcióinak összekapcsolása valamilyen natív platform felépítésével (kérdés, mi lesz innentől az Adobe XD-vel), a vállalat azonban már most is domináns piaci szereplőnek számít a szóban forgó eszközök jó részénél, de ezután az eszközöket összefésülő és elérhetővé tévő platformot is ő irányítaná. A cég közleménye mindenesetre a két gyártó transzformatív kombinációjáról beszél, ami felgyorsítja a "kollaboratív kreativitásról" szóló vízió megvalósítását.
A beszámolók arra is kitérnek, hogy a 20 milliárd dolláros vételár főnyereményt jelent a Figma befektetőinek, miután tavaly júniusában egy 200 millió dolláros befektetési körben még fele ennyire értékelték a vállalatot. Az Adobe azonban egy igen gyorsan bővülő üzletet szerzett meg magának: a Figma teljes címezhető piacát 2025-re már 16,5 milliárd dollárra teszik, miközben a társaság 90 százalékos bruttó árréssel és pozitív működési cash flow-val rendelkezik.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak