Mozgalmas hétzárásuk volt a Tesla részvényeseinek: a Reuters és az alapító Elon Musk pengeváltása után azonban nagyjából minden visszarendeződött arra az állapotra, amikor a történet elindult.
A hírügynökség múlt pénteken egy több belső forrásra alapozott cikket közölt, amely szerint az elektromos autóiról elhíresült cég végleg felhagy a Musk által korábban többször első számú célként megjelölt megfizethető népautó fejlesztésével. A Model 2 néven emlegetett változat a hírek szerint 25 ezer dolláros árszintről indult volna, míg jelenleg a legolcsóbb Tesla, a Model 3 ennél jóval többe, 39 ezer dollárba kerül az USA-ban.
A lépés üzletileg nem tekinthető sem különösebben váratlannak, sem irracionálisnak, hiszen a kínai riválisok (élükön a magyarországon is gyáregységet építő BYD-vel) olyan alacsony áron kínálják elektromos modelljeiket (akár 10 ezer dollárig lemenve), amelyekkel a nyugati versenytársaknak szinte lehetetlen konkurálni.
A Tesla részvényeit ennek ellenére meglehetősen súlyosan "megcsapta" a hír. A papírok rövid időn belül 6 százalékot zuhantak, de nem sokra rá ennek nagyjából a felét visszadolgozták a péntek délutáni tőzsdei kereskedés során.
Hazudnak, és amúgy is jönnek a robotaxik!
A Reutersszel finoman szólva sem nagy barátságban álló Musk nem sokat várt a riposzttal: a másfél éve már szintén az ő tulajdonában lévő X-en kürtölte egy válaszában világgá, hogy a Reuters ismét csak hazudott. Más kérdés, hogy ennél többet a témában nem közölt, azaz a hírügynökségi beszámoló egyetlen pontját sem cáfolta meg konkrétan.
Néhány órával később, még a pénteki tőzsdezárás előtt érkezett aztán az árfolyamkorrigálónak szánt "atombomba". A tulajdonos ugyanis egy tőle megszokott, félvállról odavetett mondatocskában jelezte, hogy augusztus 8-án bemutatkozik a teslás robotaxi.
Tesla Robotaxi unveil on 8/8
— Elon Musk (@elonmusk) April 5, 2024
A hatás nem maradt el: a vállalat papírjai a zárást követő kereskedésben szépen visszaaraszoltak 170 dollár főlé. Pontosan oda, ahol a Reuters anyagának megjelenésekor álltak a részvények.
Kényes téma
Hogy ez miért hatott gyógyírnek az aggódó befektetői fülek számára, az nem teljesen világos. A Teslát ugyanis folyamatosan azért támadják, mert az autókban üzemelő Autopilot és Full Self-Driving vezetéstámogató rendszerek nevükkel ellentétben egyáltalán nem tekinthetők önvezetőnek.
A robotaxik témája ráadásul mostanában kifejezetten kényes kérdés lett az USA-ban, ahol a General Motors leányvállalatánál óriási problémákat okozott egy tavalyi közúti baleset. A Cruise minden helyszínen leállította a nyilvános teszteket, dolgozóinak egy tetemes részétől elköszönt, majd közölte, hogy újragondolja az egész stratégiáját. De nem járt sokkal jobban a Google fiókcége, a Waymo sem, amelynek autóját idén februában konkrétan felgyújtották San Franciscóban.
Tehát ha még valamilyen csoda folytán a Tesla mérnőkei elő is állnának a világ legfejlettebb önvezető rendszerével, annak bevezetése így sem menne egyik napról a másikra a szabályozói környezet ellenállása miatt. Persze arról egyébként sincs szó, hogy augusztusban rögtön százával lepnék majd el a teslás robotaxik a közutakat. Musk ugyanis csak bemutatkozást ígért, ami például a Cybertruck esetében is évekkel előzte meg a tényleges bevezetést.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak