A sokszor és bátran nyilatkozó multimilliárdos a Reuters pénteki beszámolójára reagálva igyekezett valami olyan nagyot mondani, amivel megnyugtatja a befektetőket. Egyelőre bevált a terve.

Mozgalmas hétzárásuk volt a Tesla részvényeseinek: a Reuters és az alapító Elon Musk pengeváltása után azonban nagyjából minden visszarendeződött arra az állapotra, amikor a történet elindult.

A hírügynökség múlt pénteken egy több belső forrásra alapozott cikket közölt, amely szerint az elektromos autóiról elhíresült cég végleg felhagy a Musk által korábban többször első számú célként megjelölt megfizethető népautó fejlesztésével. A Model 2 néven emlegetett változat a hírek szerint 25 ezer dolláros árszintről indult volna, míg jelenleg a legolcsóbb Tesla, a Model 3 ennél jóval többe, 39 ezer dollárba kerül az USA-ban.

A lépés üzletileg nem tekinthető sem különösebben váratlannak, sem irracionálisnak, hiszen a kínai riválisok (élükön a magyarországon is gyáregységet építő BYD-vel) olyan alacsony áron kínálják elektromos modelljeiket (akár 10 ezer dollárig lemenve), amelyekkel a nyugati versenytársaknak szinte lehetetlen konkurálni.

A Tesla részvényeit ennek ellenére meglehetősen súlyosan "megcsapta" a hír. A papírok rövid időn belül 6 százalékot zuhantak, de nem sokra rá ennek nagyjából a felét visszadolgozták a péntek délutáni tőzsdei kereskedés során. 

Hazudnak, és amúgy is jönnek a robotaxik!

A Reutersszel finoman szólva sem nagy barátságban álló Musk nem sokat várt a riposzttal: a másfél éve már szintén az ő tulajdonában lévő X-en kürtölte egy válaszában világgá, hogy a Reuters ismét csak hazudott. Más kérdés, hogy ennél többet a témában nem közölt, azaz a hírügynökségi beszámoló egyetlen pontját sem cáfolta meg konkrétan.

Néhány órával később, még a pénteki tőzsdezárás előtt érkezett aztán az árfolyamkorrigálónak szánt "atombomba". A tulajdonos ugyanis egy tőle megszokott, félvállról odavetett mondatocskában jelezte, hogy augusztus 8-án bemutatkozik a teslás robotaxi.

 

 

A hatás nem maradt el: a vállalat papírjai a zárást követő kereskedésben szépen visszaaraszoltak 170 dollár főlé. Pontosan oda, ahol a Reuters anyagának megjelenésekor álltak a részvények.

Kényes téma

Hogy ez miért hatott gyógyírnek az aggódó befektetői fülek számára, az nem teljesen világos. A Teslát ugyanis folyamatosan azért támadják, mert az autókban üzemelő Autopilot és Full Self-Driving vezetéstámogató rendszerek nevükkel ellentétben egyáltalán nem tekinthetők önvezetőnek.

A robotaxik témája ráadásul mostanában kifejezetten kényes kérdés lett az USA-ban, ahol a General Motors leányvállalatánál óriási problémákat okozott egy tavalyi közúti baleset. A Cruise minden helyszínen leállította a nyilvános teszteket, dolgozóinak egy tetemes részétől elköszönt, majd közölte, hogy újragondolja az egész stratégiáját. De nem járt sokkal jobban a Google fiókcége, a Waymo sem, amelynek autóját idén februában konkrétan felgyújtották San Franciscóban.

Tehát ha még valamilyen csoda folytán a Tesla mérnőkei elő is állnának a világ legfejlettebb önvezető rendszerével, annak bevezetése így sem menne egyik napról a másikra a szabályozói környezet ellenállása miatt. Persze arról egyébként sincs szó, hogy augusztusban rögtön százával lepnék majd el a teslás robotaxik a közutakat. Musk ugyanis csak bemutatkozást ígért, ami például a Cybertruck esetében is évekkel előzte meg a tényleges bevezetést.

Konzumer tech

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.