A Teslával kapcsolatban az elmúlt napokban arról szóltak a hírek, hogy társaság bezárta, majd időközben ismét megnyitotta új sanghaji gyárát, a kaliforniai központban azonban egy pillanatra sem állt le a termelés. Sőt a vállalat alapító tulajdonosa, Elon Musk a dolgozóknak írt levelében ki is fejtette, hogy szerinte a koronavírus-járvány kapcsán a pánik sokkal nagyobb károkat okoz, mint maga a betegség. A hétfői üzenetben azt írta, hogy ő a maga részéről dolgozni fog, de arról is beszélt, hogy aki aggódik, az tényleg jobban teszi, ha otthon marad; a Los Angeles Times beszámolója ehhez hozzátette, hogy a váltott műszakban dolgozókat ezek után is tömött buszok szállítják ide-oda a gyár és a különböző távolabbi lokációk között.
A hatóságok először arról beszéltk, hogy a Tesla-gyár simán létfontosságú üzemnek minősülhet, később azonban már másképp látták a dolgot, és az Alameda megyében érvényes egészségügyi rendelkezések értelmében a fremonti autógyárat is arra szólították fel, hogy állítsa magát takarékra, és az üzletmenet fenntartásához szükséges minimális kapacitással működjön tovább. Az majd később derül ki, hogy ez a gyakorlatban pontosan mit jelent, azonban a cég rakétázó részvényárfolyama egyből 5 százalékot csökkent a nyilatkozatok hatására.
A Teslának egyébként 56 ezer munkatársa van világszerte, és szakszervezet egyáltalán nem működik a cégnél; a kritikusok ezzel párhuzamosan nevetségesnek tartják azt a laza felszólítást, hogy maradjon otthon, aki aggódik, ezzel pedig válasszon az egészsége és a biztosnak gondolt munkahelye között. Ezzel a lap által megszólaltatott, természetesen névtelenségben hagyott dolgozók is egyetértettek, bár volt közöttük, akinek mindennél fontosabb, hogy fizetni tudja a számláit. A mostani helyzetben hozott biztonsági szabályok állítólag annyiról szólnak, hogy a szünetekben mindenki hidratálja magát, ne álljon a levegőt keringető ventilátorok elé, ha pedig betegnek érzi magát, szóljon a műszakvezetőjének.
Autós légkondik helyett lélegeztetők
Elon Musk szerencsére soha nem hagyja, hogy egy-egy megnyilvánulásán túl sokat lovagoljon a közönség: szerdán a szokásos Twitter-üzenetekben arról értekezett, hogy a Tesla vagy a szintén általa vezetett SpaceX szükség esetén át tud állni a lélegeztető eszközök gyártására is, ha hiány lép fel ezekből a készülékekből. Szerinte a szofisztikált fűtő, szellőztető és légkondicionáló (HVAC) rendszereket előállító autógyárnak és az életfenntartó rendszereket is fejlesztő űrvállalatnak nem okozna gondot az ilyen típusú termékek előállítása, bár a termelést nyilván nem lehet egyik percről a másikra beindítani.
Márpedig a hírek szerint a hiányra érdemes lenne felkészülni: bár az Egyesült Államokban több százezer lélegeztető eszközt lehetne üzembe állítani, a pesszimista előrejelzések azt sem zárják ki, hogy akár egymillió amerikai polgárnak is szüksége lehet majd rájuk – a kérdés nyilván az, hogy az eseteknek milyen lesz az időbeni eloszlása. Annyi biztos, hogy már több másik amerikai járműgyártó is tárgyalásokat folytat a Fehér Házban a válságforgatókönyvekről: a CNBC szerint a General Motors és a Ford is arról egyeztet a kormányzattal, hogy adott esetben milyen módon tudnak majd beszállni az orvosi segédeszközök gyártásába.
A The Detroit News a Ford közleményét is idézi, amely szerint a vállalat vezető autógyártóként és az egyik legnagyobb foglalkoztatóként is készen áll arra, hogy termelőkapacitását a kormányzat által meghatározott feladatok szolgálatába állítsa. A héten már mindkét társaság közölte, hogy a járványra és a piaci helyzetre való tekintettel visszafogja észak-amerikai termelését; ennek kifutása még bizonytalan, de a The New York Times szerint a központi adminisztráció azzal számol, hogy a járvány lecsengése akár másfél évig is eltarthat, figyelembe véve, hogy a fertőzés több hullámban is terjedhet majd, az időleges hiányok pedig a kritikus infrastruktúra több elemét is érinthetik.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak