Egy, a Wall Street Journalben megjelent beszámoló szerint, ha a jelenlegi trendek fennmaradnak, akkor az Apple Music a nyáron beérheti az online zenestreamingben piacvezető Spotify-t. Igaz, a helyzet némiképp bonyolultabb, mint amilyennek első blikkre látszik.
Családi csomagok és egzotikus szolgáltatások
Mindkét cég nyújt ingyenes (pontosabban reklámokkal tűzdelt) zenehallgatási lehetőséget, ezért nem olyan egyszerű annyit kijelenteni, hogy ha az Apple Music felhasználói tábora nő 5 százalékkal, a Spotify-é meg 2 százalékkal, akkor előbbi beérte az utóbbit. Ráadásul nem csak a felhasználói számokkal lehet bűvészkedni; tovább bonyolítja a képet, hogy a két szolgáltató eltérő üzleti modellt használ.
A legtöbb zenehallgatóért való csatázásba nem sokat szól bele a Google Music és az Amazon Music, melyek még mindig az MP3 értékesítésre alapozzák üzleti modelljüket. Ez egyben azt is jelenti, hogy ez a két cég jóval nagyobb eladási számokat produkál ezen a téren az iTunesszal szemben, és végtelenszer többet a Spotify-hoz képest (mivel utóbbi egyáltalán nem kínál zeneletöltési lehetőséget). A Google Music esetében ráadásul nincsen reklámokkal tarkított szolgáltatás: a zenerajongók vagy havidíjas előfizetést vagy MP3-akat vásárolhatnak.
Emellett vannak még olyan egzotikus lehetőségek, mint amit például az izraeli eMusic kínál. Ebben az esetben csupán MP3 kódolású állományok vásárlására van lehetőség, de amint ez megtörtént, azokat streamingként bárhol hallgathatja tulajdonosuk. Ez a kombináció megint nem kedvez a felhasználói tábor könnyű összehasonlíthatóságának, hiszen könnyen belátható, hogy egy pár tucat, vagy akár csak pár száz dalból álló kollekció meghallgatása nem mérhető össze a nagy szolgáltatók sok százezres kínálatával.
Hasonlóan megnehezítik a tisztánlátást a családi előfizetések. Ezek esetében jellemzően két felhasználónyi havidíjért akár öt ember is hozzáférhet a streaming szolgáltatáshoz, de, hogy tényleg él-e a lehetőséggel öt ember előfizetésenként, az igencsak nehezen mérhető.
Okoshangszórók
Rövidre fogva: nincsen könnyen összehasonlítható állapotban az online zenepiac. A felhasználói tábor mérete nem konvertálható egy az egyben bevételre, tehát az, akinél a legtöbb zenerajongó kiköt(ött), korántsem rendelkezik feltétlenül a legjobb pénzügyi eredménnyel.
És ott van még az otthoni személyi asszisztensek (vagy okoshangszórók, ha úgy jobban tetszik) területe. Az Apple régóta várt Homepodja természetesen csak és kizárólag az Apple Music szolgáltatást támogatja. Az Alexa és a Google Assistant ugyanakkor egyaránt beállítható úgy, hogy vagy fejlesztőjük saját kínálatát használja zenehallgatási célokra, vagy pedig a Spotify legyen az alapértelmezett.
A sor itt még nem ért véget. A Microsoft nemrég lelőtte saját Groove Music szolgáltatását (a lejátszó ugyanakkor megmaradt, sőt, tudása még ki is bővült), felhasználóit pedig a Spotify irányába tereli. Mindeközben az Alexa megjelenik Windowst futtató számítógépekre, amivel szintén a Spotify és az Amazon Music szolgáltatásokat népszerűsíti.
A kép tehát összetett, és hiába éri be ilyen-olyan számítási módok szerint az Apple zenerajongói tábora a nyárra a Spotify köré gyűlt közösség tagjainak számát, az mégsem jelenti feltétlenül utóbbi trónfosztását. Vagy legalábbis nem az idén nyáron.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak