Három év telt el azóta, hogy először beszámoltunk a Coráról. Az elektromos meghajtású repülő szerkezettel a 2016-ben alapított Kitty Hawk elnevezésű startup állt elő, amelynek érdekessége, hogy egyik fő befektetője nem más, mint Larry Page, a Google társalapítója.
Innen nézve helikopter, onnan nézve repülő
Az akkori bemutatkozóból kiderült, hogy a jármű 900 méteres maximális magasságig emelkedve 100 kilométeres távra tud elfuvarozni maximum két utast. Repülőkhöz mérten a Cora szinte hangtalan, cserébe nem fenyeget a veszélye annak, hogy átlépi a hangsebességet, hiszen meglehetősen szerény, nagyjából 150-170 kilométer per órás teljesítménnyel hasít az égen. A gép sajátossága, hogy fel és leszálláskor úgy viselkedik, mint egy helikopter, ami nagyban megkönnyíti az indulást és a megfelelő landolási helyszín keresését.
Az utasok biztonságérzetét a tervek szerint nagyban növelheti, hogy a háromszorosan túlbiztosított technika mellett a robotpilótát bármikor leválthatja egy távolból figyelő szakképzett operátor. Az első kísérleti köröket már régen megkezdték a Corával, ám az üzleti bevezetéshez ehhez sokkal többre van szükség.
Folymatos tesztüzem
A startup 2018-ban együttműködést kötött Új-Zélanddal, hogy közösen dolgoznak a légi közlekedés megújításán. Az ország egyébként ideális terepe a próbarepüléseknek, hiszen egyrészt az ottani kormányzat elkötelezett a környezetkímélő technológiák iránt, másrészt pedig egy hatalmas régióról van szó, ahol a változatos terepviszonyok között sok helyen nem könnyű, és pláne nem gyors a hagyományos közúti közlekedés.
Egy évvel később jelentős változás állt be a felállásban, hiszen gyártó partnerként csatlakozott a Boeing, aminek köszönhetően megszületett 2019-ben a Wisk elnevezésű közös vállalkozás. A következő mérföldkövet 2020 februárja jelentette, amikor a cég bejelentette, hogy készek elindítani az új-zélandi hatóságokkal az utasokkal zajló teszteket. Erre viszont még jó sokat kell várni, ugyanis egy a héten megjelent közlemény szerint még mindig csak ott tart az ügy, hogy előkészítik a bő egy éve beharangozott munkát.
Utóbbi alapján az Airspace Integration Trials program keretében idén még csupán az implementálási fázisig juthatnak el a felek. Itt még nem jön szóba az emberek reptetése, helyette alapos adatbegyűjtés zajlik majd, hogy a légi taxik potenciális bevezetésével kapcsolatban megfelelő képet kaphassanak az érdekelt szereplők (kormányzati ügynökségek, légi irányítás, kommunikációs szolgáltatók stb.).
Langsam spazieren
Ahogy a fentiekből látszik, hiába szólnak a hírek már lassan évtizedek óta a Jetson család rajzfilmsorozatból ismert futurisztikus közlekedés eljöveteléről, ehhez még mindig elég sokat kell aludnunk. Próbálkozókból persze ettől függetlenül nincs hiány, és egyik-másik szereplőnél már egész ígéretesen alakulnak a dolgok. Legutóbb például a német Volocopterrel kapcsolatban írtuk meg, hogy a cég annyira biztos a szolgáltatása beindításában, hogy már el is kezdte az első jegyek értékesítését.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak