Felvásárlási megállapodást kötött a Samsung Electronics a 2017-ben alapított Oxford Semantic Technologies (OST) céggel. Utóbbi úgynevezett tudásgráfokra épülő MI-motort fejleszt, amely a remények szerint jelentős támogatást nyújthat a dél-koreai óriás által nemrégiben bevezetett Galaxy AI képességeinek kitágításában.
A meg nem nevezett összegért felvásárolt startup az Oxfordi Egyetem "szárnyai alól" bújt ki, amit az is jelez, hogy a három alapító (Ian Horrocks, Boris Motik és Bernardo Cuenca Grau) egyaránt egyetemi professzorként tevékenykedett. Az OST olyan adatbázis-technológiára specializálódott, ahol az adatokat gondolatok és entitások (személyek, tárgyak, helyszínek stb.) egymáshoz kapcsolódó relációs hálózataként kezelik. Mindez lehetővé teszi, hogy az emberi gondolkodáshoz hasonló módon keressenek elő információkat.
Az angol startup RDFox elnevezésű MI-motorját a világ leggyorsabb tudásgráfjaként és szemantikus következtetőmotorjaként emlegetik, amelyet az akvizícióról kiadott közlemény szerint Európa- és Észak-Amerika-szerte használnak már pénzügyi, gyártóipari és e-kereskedelmi szektorban tevékenykedő cégek.
Még jobban megértenék az ügyfelet
Az OST-be amúgy már 2018-ban befektető Samsungnál azt remélik a startup integrálásától, hogy az általuk fejlesztett technológiával sokkal pontosabbá válhat a felhasználói magatartás feltérképezése, megértése. Mindezt pedig "kifinomultabb és személyre szabottabb MI-megoldások" megjelenésével igyekeznek gyakorlati haszonra váltani.
A tudásgráfok biztosította hatékonyság különösen jól jön akkor, ha az algoritmusokat nem a felhőből szolgálják ki, hanem egy adott készülékre, például okostelefonra hárul a feladat. Utóbbi adatkezelési szempontból lényegesen "eladhatóbb" mind a fogyasztók, mind a szabályozó hatóságok felé, mivel a felhasználóról egyre több adatot beszívó MI úgy tudja végezni a munkáját, hogy közben az érzékeny személyes adatokat nem kell megutaztatni a világban.
A Samsung elsőként az év elején debütáló Galaxy S24-es szériánál vetette be a Galaxy AI-t, amely a dél-koreaiak adujaként funkcionál a ChatGPT megjelenése óta egyre fokozottabb intenzitású MI-versenyben. A tervek szerint a vállalat minden jelentősebb fogyasztói termékénél megjelenik majd az OST technológiája, így az okostelefonok mellett a tévéknél és egyéb háztartási eszközöknél is várhatjuk, hogy beköszöntsön a "hiper-perszonalizált felhasználói élmények" kora.
(Illusztráció: Samsung)
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak