Az Amazon szerdán jelentette be, hogy egy-egy rövid utasítással nemsokára támogatásokat lehet küldeni a 2020-as amerikai elnökválasztási kampányra az Alexa virtuális asszisztenssel működő eszközökön keresztül. Az Amazon Pay szolgáltatáson keresztül működő Alexa Political Contributions formailag ugyanolyan, mint egy vécépapír-rendelés: a felhasználó a társaság közleménye alapján az "Alexa, I want to make a political contribution" vagy az “Alexa, donate [amount] to [candidate name]” hangutasításokkal indíthatja a tranzsakciókat, amelyeket az Amazon fizetési rendszere dolgoz fel, és elektronikus levélben küldi a visszaigazolást a legfeljebb 200 dolláros hozzájárulásról.
Az Alexa Political Contributions a tervek szerint a jövő hónapban indul, a cég szóvivője pedig nem csak a szolgáltatás technikai részleteiről adott tájékoztatást, de meghívta a jelölteket is, hogy vegyenek részt a programban. Ehhez az érintetteknek kereskedőként kell regisztrálniuk magukat, mellékelniük kell a megfelelő dokumentumokat a szövetségi választási bizottság részéről, sőt meg kell határozniuk néhány alternatív változatot is a jelölt nevére: Bernie Sanders demokrata elnökjelölt-aspiráns esetében például az Alexa úgy is teljesíteni tudja az utasításokat, ha a felhasználó Bernie-nek vagy Sanders szenátornak címezve akar átpattintani néhány dollárt.
A beszámolók alapján az adománygyűjtő szolgáltatás azoknak az erőfeszítéseknek a legújabb megnyilvánulása, amelyek értelmében az Amazon megpróbál a választási információk áramlásának központjába kerülni. Ehhez az Alexa is nagy csomó frissítésen ment keresztül, hogy civil szervezetek bevonásával összeállított adatbázis minden eddiginél részletesebb infókkal rendelkezzen a jelöltekről, a szavazásokról, a támogatásokról, az előválasztásokról, a politikai programokról vagy a választásra vonatkozó időpontokról. Ehhez jön a szokásos adatporszívó, vagyis az Amazon mesterséges intelligenciája tanul a gyakran feltett kérdésekből, és ennek megfelelően fejlődik a megfelelő területeken.
Kényes terepen nyomulnak előre
Mindezt összefüggésbe helyezi, hogy az eMarketer előrejelzése szerint a vállalat Echo okoshangszórói az amerikai piac kétharmadát is megszerezhetik 2019 végére. Az Amazon egyébként már az elején hangsúlyozta, hogy maga az Alexa nem képvisel vagy közvetít semmilyen véleményt a politikával és a konkrét jelöltekkel kapcsolatban. Ezzel együtt az is tény, hogy a legtöbb demokrata jelölt – mint az esélyesek között számon tartott Joe Biden, Elizabeth Warren vagy Bernie Sanders – jellemzően a kis összegű adományok besöprését segítő Act Blue platformra támaszkodik kampányának finanszírozásában, bár a konzervatív oldalon is létezik és használatban van az Act Blue-hoz hasonló, WinRed nevű technológia.
A szolgáltatásnak természetesen mindenben meg kell felelnie a kampányfinanszírozásra vonatkozó amerikai szabályoknak, így idegen állampolgár például nem használhatja az Amazon csatornáját sem a jelöltek pénzbeli támogatására. A vállalat emellett nem győzi hangsúlyozni, hogy az Alexával elkötelezett az objektív tájékoztatás és a választók minél jobb bevonása mellett, miközben kizárólag pártsemleges szervezetekkel dolgozik együtt, és nem próbálja meg semmilyen módon befolyásolni a felhasználókat. Ahhoz viszont kétség sem férhet, hogy az Alexa egyszerűen nem támaszkodhat olyan forrásokra, amelyeket valahol valaki nem tart elfogultnak – innentől kezdve az is megjósolható, hogy az Amazon dedikált platformjából hamar politikai téma lesz.
Ehhez képest nem a legszerencsésebb időzítés, hogy a The Wall Street Journal éppen két napja írta meg belső forrásaira hivatkozva, miként manipulálhatta az Amazon a webáruház keresési algoritmusát a kisebb kereskedők és a vásárlók kárára. A lap szerint még tavaly ősszel úgy módosították a kereső működését, hogy az nem a relevanciájuk alapján értékelte a találatokat, hanem a lista elejére tolta az Amazon és partnerhálózatának legjövedelmezőbb termékeit. Az Amazon a WSJ-nek és a hírt átvevő csatornáknak is tagadta, hogy a keresőmotor közvetlenül figyelembe venné az egyes cikkek jövedelmezőséget. A cikk mindenesetre nem jött jókor, hiszen az amerikai kormányzat éppen nagyszabású trösztellenes vizsgálatot tervez a Big Tech cégekkel szemben, és már az Európai Unióban eljárás folyik annak tisztázására, hogy az Amazon használta vagy használja-e versenykorlátozó módon az értékesítő cégek adatait.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak