Kisebb kereskedők – és a vásárlók – kárára manipulálta keresési algoritmusát az Amazon a webáruházában, írta a The Wall Street Journal a cégtől származó belső információkra hivatkozva. A lap úgy tudja, hogy tavaly ősszel úgy módosították a webáruház keresőjének algoritmusát, hogy az nem a relevancia alapján listázta a találatokat, hanem az Amazon saját, valamint a partnerhálózat legjövedelmezőbb termékeit hozta fel a találati lista elején.
Belül is tudták, hogy valami nem kóser
Az üzleti lap értesülései a keresőmotor fejlesztését végző A9 nevű részlegtől, illetve a vállalat jogászainak környezetéből származnak. A vállalat még az algoritmus módosításának tényét sem kommunikálta, ami mögött az állhatott, hogy maguk a jogászok is problémásnak tartották a változásokat. Felmerült ugyanis, hogy ezzel az Amazon megsértheti a monopóliumellenes szabályokat.
A módosítások után a keresési algoritmus súlyozottan vette figyelembe, hogy egy adott termék értékesítésén mekkora haszna van az Amazonnak. A lap egyik forrása azt mondta, hogy a mérnököket egy speciális motivációs rendszeren keresztül olyan szolgáltatások fejlesztésére ösztönözték, amelyek közvetlenül vagy közvetve javítják a jövedelmezőséget.
Az állítólag már évek óta gyakorlat volt, hogy a kereső az Amazon saját márkás és exkluzív márkás termékeit előnyben részesíti a találati listában. Ezt azzal indokolták a fejlesztőknek, hogy például a nagy kiskereskedelmi láncoknál is hasonló a gyakorlat: a saját márkás termékeket az ismert, országszerte forgalmazott és népszerű márkák mellett helyezik el. Ennek ellenére sok alkalmazott nem tartotta korrektnek ezt az eljárást, minek hatására a vezetőség több olyan paramétert is keresett, amelyekkel kerülő úton is biztosítható a jövedelmezőség hangsúlyosabb figyelembe vétele. Ehhez állítólag irdatlan mennyiségű adatot dolgoztak fel, hogy kiszámítsák, melyik termék hogyan járul hozzá a vállalat profitabilitásához.
Az Amazon mind az üzleti lapnak, mind a hírt átvevő médiumoknak kategorikusan tagadta, hogy közvetlenül figyelembe venné a jövedelmezőséget a keresőmotorjában. Mint például a Gizmodónak írták, a WSJ forrásai pontatlanok voltak. Nem változtatták meg azokat a kritériumokat, melyek alapján rangsorolják a találatokat, azaz a jövedelmezőséget mérő paraméterek sem változtak.
Az igaz, hogy vizsgálják a termékek jövedelmezőségét – hiszen ezt minden kereskedő megteszi –, de az csak egy mérőszám a sok közül, és nem az határozza meg, hogy a vásárló milyen sorrendben látja a termékeket a találati listában. Az sem befolyásolja a termékek sorrendjét, hogy az saját címkés-e, ahogy az sem, hogy az Amazon vagy valamelyik kereskedő partnere értékesíti-e. Ráadásul a közelmúltban javították azoknak a termékeknek a felfedezhetőségét – azaz előrébb kerülnek a találati listában –, melyeket egy napon belül tudnak kiszállítani, pedig azok a magasabb költségek miatt rontják a profitabilitást.
Az Amazon.com keresési listája a "baby clothing" kifejezésre. A legfelső szponzorált ajánlat alatt két képernyőnyi Amazon termék... A Simple Joys ugyanis az Amazon exkluzív márkája
Amikor új funkciókat tesztelnek – és ez igaz a keresésre is –, sok más mellett mindig vizsgálják a módosítás hatását a hosszú távú jövedelmezőségre. De ezt teszi bármely észszerűen működő vállalkozás. A saját címkés termékekről pedig azt közölték, hogy azok legfeljebb 1 százalékot képviselnek a bevételeiben. Ezzel szemben a Nielsen piackutató adatai azt mutatják, hogy a kiskereskedelemben általánosan nő a saját márkás termékek aránya a bevételekben, és bizonyos termékszegmensekben ez az Amazonnál is jóval magasabb lehet 1 százaléknál.
Rosszkor jött ez az ügy...
A WSJ cikke elég rosszkor jött az Amazonnak, hatására az árfolyama közel 2 százalékot esett. Jó ideje napirenden van ugyanis, hogy az amerikai kormányzat nagyszabású trösztellenes vizsgálatot indítana a nagy technológiai cégekkel szemben, aminek akár olyan kimenetele is lehet, hogy a cégeket feldarabolják. A közelmúltban megtörténtek az első gyakorlati lépések: múlt héten az amerikai képviselőház többek között belső levelezést, pénzügyi információkat és felvásárlásokra vonatkozó adatokat kértek be az Amazontól, a Facebooktól és az Alphabettől – írta napokban a Reuters. A képviselők azt szeretnék megvizsgálni, hogy a vállalatok folytattak-e versenykorlátozó gyakorlatot.
Az Amazon helyzete különösen érzékeny, hiszen az amerikai online kiskereskedelmi piac jelentős részét birtokolja. Bár mint a Bloomberg nyáron az eMarketer adataira hivatkozva írta, tavalyhoz képeset jelentősen csökkent a piaci részesedése, az még mindig közel 38 százalék. A mostani ügy érintheti az Európai Unió tavaly szeptemberben indított vizsgálatát is, amelyben azt vizsgálják, hogy az Amazon platformján keresztül értékesítő cégek adatait nem használta-e fel versenykorlátozó célokra a vállalat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak