Az alábbi történet tanulsága talán csak annyi, hogy amikor mobilszolgáltatónk megbízásából felhív egy telesaleses munkatárs, hogy életünk nagy lehetőségét ajánlja fel, ne bólintsunk rá azonnal. Gondoljuk át nyugodtan. Időnk van, a telsalesesek meg kitartóak, hiszen közvetlenül érdekeltek abban, hogy az ügyfelek új, lehetőleg drágább szerződést kössenek, ezért ha kérjük, akár többször is felhívnak. Az időt pedig használjuk tájékozódásra, hiszen nem biztos, hogy minden úgy van, ahogy a telefonban elmondják. És a legfontosabb: akkor váltsunk nagyobb csomagra, ha arra valóban szükségünk van.
Ha meg úgy érezzük, hogy a szolgáltató nem tartja be a játékszabályokat, akkor forduljunk a megfelelő panasztestülethez.
Az egyszeri vállakozó este a telesalesszel
Az alábbi történet egyik szereplője egy kisvállalkozói flottás előfizetés, a másik pedig a Magyar Telekom, de nagy valószínűséggel bármelyik szolgáltatónál belefuthatunk hasonlóba.
Lapunkat egy vállalkozó kereste meg az alábbi esettel. Felhívta a Magyar Telekom megbízásából egy telesaleses. A hívás elvileg azért történt, mert lejárt a flottaelőfizetésre vállalt két év hűségidő, és ennek kapcsán a szolgáltató egy kampány keretében új, kedvezőbb előfizetési csomagot kívánt felajánlani az ügyfélnek. Az új csomag valóban több szolgáltatást (nagyobb adatcsomag, EU-s számok ingyenes hívása stb.) tartalmazott, természetesen magasabb előfizetési díjért. A vállalkozó elsőre úgy vélte, hogy addigi telefonhasználati szokásai alapján a többletszolgáltatásokat nem tudja kihasználni, amit azonnal közölt is, de hogy mégis átgondolhassa, kérte a hívótól az ajánlatot emailben is.
A beszélgetés itt érdekes fordulatot vett. A hívó ugyanis azt állította, hogy ez egy olyan egyszerű, gyorsan átlátható előnyöket tartalmazó ajánlat (az ügyfél többet kap, amiért többet fizet), hogy nem tervezett a Telekom emailes értesítést, csak telefontost. Az ügyfél ekkor gyorsan döntött: marad az eredeti csomagnál. A telesaleses ekkor felajánlotta az ügyfélnek, hogy kössön a régi előfizetésére hűségidőt.
Amikor az ügyfél az újabb két év hűség előnyiről érdeklődött, egészen érdekes indoklást kapott: jelenlegi előfizetése egy kedvezményes, nem nyilvános csomag, és amennyiben nem vállal rá újabb hűséget, akkor átsorolják egy nyilvános, drágább vagy korlátozottabb lehetőségeket kínáló csomagba. Ez szimpla zsarolás – összegezte az ügyfél.
Ezt mondja a Telekom
Megkerestük a Magyar Telekomot, hogy valóban így működnek-e ezek a kampányok, és elképzelhető-e az alábbi beszélgetés. Konkrétan arra voltunk kíváncsiak, hogy amennyiben a lejárt hűségidő egy nem nyilvánosan meghirdetett csomagajánlatra vonatkozik, akkor az ügyfelet átsorolhatják-e más, akár számára kedvezőtlenebb díjcsomagba. Illetve arra is, hogyan illeszkedik ez a szolgáltató ÁSZF-jéhez.
Megkérdeztük azt is, hogy mit tanácsolnak az illető vállalkozás vezetőjének, hogy a jelenlegi előfizetési-szolgáltatási kondíciók mellett 1. ne kelljen új kétéves hűségszerződést aláírnia, már ha nem szeretne; 2. ne kelljen magasabb díjú csomagra váltania.
A Magyar Telekom Vállalati kommunikációs igazgatóságától két hét után az alábbi választ kaptuk, azzal a megkötéssel, hogy az ügyféladatok ismerete nélkül csak általános tájékoztatást adhatnak az üzleti ügyfeleinknek szóló ajánlatadási gyakorlatukról. A válasz lényegi részét szó szerint közöljük.
"Fontos leszögezni, hogy amennyiben az ügyfél díjcsomagjának hűségideje lejár, és az ügyfél nem választ új díjcsomagot, továbbra is a meglévő feltételek szerint veheti igénybe az aktuális díjcsomagját, semmilyen szankció nem éri őt.
Igyekszünk új ajánlatokkal is megkeresni azokat az ügyfeleinket, akiknek a hűségideje lejár. A vállalkozásoknak eltérő fogyasztási szokásaik vannak (pl. adatigény, nemzetközi hívások terén), így próbáljuk ahhoz igazítani, személyre szabni az ajánlatokat, az így adott egyedi ajánlatok eltérhetnek a weboldalunkon meghirdetett listaáraktól ("publikus árak" – ahogy a megkeresésben szerepel).
Az egyedi ajánlatról az ügyfelek rögzített telefonhívásban kapnak részletes tájékoztatást, valamint megküldjük nekik a szerződést is. Az ügyfél kifejezett kérésére írásban (emailben) is megküldjük a tájékoztatást. Az Eht. [a 2017-ben módosított 2003. évi C. törvény az elektronikus hírközlésről – a szerk.] rendelkezéseinek megfelelően az ügyfél a hűségidő lejárta után nem kerülhet kedvezőtlenebb díjcsomagba. Ugyanakkor az ügyfél kaphat és választhat olyan ajánlatot, amely a korábbi díjcsomagjánál több szolgáltatást tartalmaz a korábbinál magasabb díjért."
Panasztételi lehetőségek
A hírközlési szolgáltatással kapcsolatban a felhasználók, előfizetők érdeksérelmeikkel (jogsértésnek nem minősülő magatartás, ami méltányolandó érdek sérelmét okozza vagy okozhatja) a Média- és Hírközlési Biztos hivatalához fordulhatnak, akár elektronikus űrlapon is. Ez díjmentes, viszont az eljárás során nem hozható olyan döntés, amely a szolgáltatókat kötelezné.
Jogsértés esetén a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnál (NMHH) lehet eljárását kezdeményezni – akár elektronikusan is – a jogsértés bekövetkeztétől számított hat hónapon belül. Ennek már van díja: eljárásonként 3000 forint. Ha az NMHH megállapítja a jogsértés, intézkedhet a szolgáltatóval szemben, de az önmagában nem orvosolja a kérelem tárgyát.
Kárigényt a szolgáltatóval szemben bírósági úton, esetleg békéltető testület előtt lefolytatott eljárásban lehet érvényesíteni.
Mi következik ebből?
Mint megtudtuk, a Telekom ezeket a kampányokat részben belső erőforrásokkal, részben telesaleses partnercégekkel bonyolítja le. A hívásban azonban minden esetben el kell hangoznia, hogy ki hívja az ügyfelet, kinek a nevében, valamint hogy milyen ügy kapcsán. A Telekom közlése szerint csak azokat az ügyfeleket hívják, akik előzetesen hozzájárultak, hogy a Telekom megkeresheti őket új ajánlattal.
Az Eht. 2017-es módosítása szigorúan szabályozza a szolgáltatók szerződéskötési gyakorlatát. A módosítás 12 hónapban maximalizálta a hűségidőt, ami akkor növelhető 24 hónapra, ha az előfizetéshez kedvezményes készülékvásárolás is társul. Ugyancsak ez a módosító rendelkezik arról, hogy a hűségidő helyébe lépő határozatlan idejű szerződés feltételei (ár és szolgáltatáscsomag) nem lehetnek az előfizetőre nézve hátrányosabbak, mint amit a határozott idejű szerződés biztosított.
Ettől még persze a szolgáltatónak szíve-joga, hogy azt mondja: a korábbi feltételekkel nem tudja biztosítani az adott előfizetési konstrukciót. Arról azonban előre kell értesítenie az ügyfelet, aki ilyen esetben a hűségidő alatt is jogkövetkezmény nélkül mondhatja fel a szerződést.
Ami a fenti esetet illeti: ha valaki hasonló hívást kap, amiben esetleg még burkolt fenyegetéssel is szeretnék "megolajozni" a csomagváltást vagy az újabb hűségidő aláírását, nyugodtan forduljon az illetékes panasztestülethez.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak