A vállalat szerint teljesen oké, hogy akkor is naplózza a felhasználók tartózkodási helyét, ha ezt megtiltották neki a "helyelőzmények kezelése és törlése" funkció alatt.

Az előző évben apró botrány lett a Quartz magazin beszámolójából, amely szerint a Google a közelben lévő mobiltornyok címeinek begyűjtésével akkor is nyomon követte az Android-felhasználók mozgását, ha azok explicite letiltottak minden lokációs szolgáltatást a rendszerben. A vállalat akkor a cikk nyomán megváltoztatta ezt a gyakorlatot, miközben tartotta magát ahhoz azállításához, hogy a szóban forgó adatokat egyébiránt sosem rögzítette és tárolta.

Hétfőn az AP riportja buktatott ki egy újabb csontvázat a szekrényéből. A hírügynökség exkluzív riportja alapján a Google a lokációs adatok gyűjtésének felfüggesztését követően sem áll le a felhasználók tartózkodási helyének naplózásával, mivel más termékein, például a térképszolgáltatáson vagy a keresőn keresztül továbbra is követi, merre járnak az egyes alkalmazásokat igénybe vevő mobil júzerek.

Az AP a Princetoni Egyetem kutatóira hivatkozva közölte, hogy a Google megfelelő applikációi (ráadásul nem csak az Android, hanem az iOS rendszer alatt is) a "helyelőzmények kezelése és törlése" beállításoktól függetlenül is hozzárendelik a felhasználók személyes profiljához az aktuális lokációt. Ez ráadásul a társaság szerint teljesen rendben van, mivel a Google beállításai között tájkoztatást adnak a helyadatok begyűjtéséről.

Aki bírja idővel és idegekkel, az valóban megkapja a tájékoztatást

Azt meg sem próbáljuk megítélni, hogy az eljárás formailag mennyire támadható. Életszerűnek viszont semmiképpen sem tartjuk, hogy a helyadatokkal kapcsolatban a "helyelőzmények be- és kikapcsolása" menü mellett további beállításokra kelljen átbogarásznia magát a felhasználóknak, mint amilyen mondjuk a "keresési tevékenység megtekintése és kezelése", hogy a meglehetősen ködös tájékoztatás ellenére ott is beállítgassa a beállítanivalót.

Annál is inkább, mert ha mindezt megteszi, még koránt sincs vége a procedúrának. A rendszer ugyanis ilyenkor arra figyelmeztet, hogy a "használati és diagnosztikai adatok megosztásának" engedélyezésével az eszköz bizonyos adatokat továbbra is elküldhet a Google-nek. Vagyis érdemes ezt is megkeresni, és végignézni, vajon ebben a szolgáltatásban mit érdemes kikapcsolni.

Ez a cikk független szerkesztőségi tartalom, mely a T-Systems Magyarország támogatásával készült. Részletek »


A Google válasza alapján a helyelőzmények egy opt-in termék, amelyet a felhasználóknak bármikor joga van szerkeszteni, törölni vagy felfüggeszteni. A vállalat kiemeli, hogy az AP beszámolójában is szerepel az a tájékoztatás, amelyet a felhasználók megkapnak a funkciók kilövésekor. Vagyis a rendszer figyelmeztet, hogy a "Google-élmény tökéletesítése" érdekében a cég továbbra is felhasználja a lokációs adatokat az olyan tevékenységek során, mint a keresés vagy az útvonaltervezés.

A dologgal nyilván nem az a fő probléma, hogy a szolgáltató adatokat gyűjt a felhasználókról. Ahogy az AP cikkében megszólaló szakértők (és valószínűleg sokan mások) is megállapítják, a probléma az, ahogy a Google most is megpróbálja a formális tájékoztatást a lehető legjobban elmaszatolni ezzel kapcsolatban. Mivel a társaság üzleti modellje lényegében a felhasználói adatok áruba bocsátásról szól, és mivel a fenti szolgáltatások jellemzően ingyenesek, a helyadatok gyűjtögetésével alapvetően nem lenne semmi baj. Ezt azonban érdemes lenne világosan megfogalmazni, és a döntésre is egyértelmű lehetőségeket adni.

A személyes adatokat érintő, konfúz vagy félrevezető gyakorlatokkal és az apró betűs trükközéssel egyébként már több technológiai óriáscég is fennakadt a szabályozókon, legyen szó a Facebookról vagy az Uberről. Kérdés, hogy az AP cikke nyomán a Google ezúttal elébe megy a hasonló ügyeknek, vagy tényleg az a helyzet, hogy a nemet egyszerűen soha nem fogja elfogadni válaszként arra a kérdésre, hogy a felhasználó hajlandó-e megosztani vele a hirdetési bizniszhez szükséges adatait.

Biztonság

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.