A Hootsuite január végén közzétett, a digitalizációval kapcsolatban összegyűjtött statisztikái szerint az év elején a Föld több mint 7,5 milliárd lakójának több mit fele, 55 százaléka már urbanizált környezetben élt, ami nyilvánvalóan a digitalizációs folyamatokra is hatással van: a több mint 4 milliárd internet-felhasználó 53 százalékos penetrációt jelent, ebből 49 százalék már részben vagy kizárólagosan mobil kapcsolatot is igénybe vesz.
Közülük 3,2 milliárd felhasználó van jelen a közösségi médiában, ami a teljes lakosság 42 százaléka, és ettől arányaiban alig marad el azoknak a száma (nagyjából 3 milliárd ember, vagyis 39 százalék), akik mobil eszközökről csatlakoznak a közösségi csatornákra. Valamilyen mobil kommunikációs eszközzel egyébként 5,1 milliárd ember, a népesség 68 százaléka rendelkezik.
Változó metrika, változó felhasználás
Éves összehasonlításban az internetezők száma 7 százalékkal, a közösségimédia-használók száma pedig 13 százalékkal növekedett 2017 elejéhez képest. Ahogy a kutatás is rámutat, ezek a nagyságrendek a mobil videók felfutásával együtt végképp beteszik a kaput a "vanity metrics" indikátoroknak, vagyis a látványos, de nulla gyakorlati értékkel bíró eredményeknek.
Forrás: Hootsuite Digital in 2018 Global Overview
A Hootsuite szerint a közösségi csatornák tavaly óta egyre látványosabb bizalmi válsága oda vezet, hogy ebben az évben érzékelhetően átalakul majd a: a felhasználók a hagyományos piaci szereplőktől a szűkebb csoportok felé szivárognak, ezért a vásárlói közösségek vagy a közösségi kommunikációban aktívan résztvevő alkalmazottak szerepe is felértékelődik. A kereskedők jellemzően alulértékelik a közösségi adatok elemzését vagy CRM-es integrációját célzó projektek komplexitását, így az idén sok esetben indokolt lesz a szükséges erőforrások újratervezése az ilyen típusú adatokra épülő analitikai kezdeményezéseknél.
Ezzel kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy az üzleti szereplők már felfedezték az automatizálásban és a gépi intelligencia alkalmazásában rejlő lehetőségeket, ezért minden eddiginél nagyobb rohamra lehet számítani a chatbotok és az MI-k által generált tartalom megjelenésében – kérdés azonban, hogy a fogyasztók hogyan fognak reagálni az emberi közreműködést nélkülöző kapcsolatfelvételi kísérletek szaporodására.
Szűkebb környezetünkben, Európában 647 millióan neteztek 2018 elején, ami a világátlagnál lényegesen magasabb, 80 százalékos penetrációt jelent. Összehasonlításképpen: a 848 milliós európai népesség közel háromnegyed része él urbanizált környezetben. Az arány Kelet-Európában 74 százalékos, míg a legfejlettebb térségben, Észak-Európában már a 94 százalékot is elérte. A 74 százalék amúgy globális összehasonlításban nem rossz mutató: Nyugat-Európa és Észak-Amerika nagyobb, Dél-Európa kisebb mértékben megelőzi ugyan, de a statisztikai bontásban meghatározott régiók közül további 14 elmarad mögötte.
Letöltési sebességben nagyon ott vagyunk
A mobil kapcsolatok száma Európában már majdnem harmadával haladja meg a teljes lakosság létszámát, a mobil platformokon aktív közösségimédia-felhasználók aránya viszont csak 45 százalékos. A növekedési ráta minden mutató alapján az összesített átlagok alatt van, ami a piac telítődése miatt nem is meglepő.
Forrás: Hootsuite Digital in 2018 Global Overview
Érdekesség, hogy a Hootsuite által aggregált adatok alapján egyedül a kelet-európai régióban kerekíthető 100 százalékra az írni-olvasni tudók aránya mindkét nem esetében, miközben világszerte a férfiak 88, a nőknek pedig 80 százaléka tekinthető írástudónak. Ez a ráta nyilván a fejlett világban magasabb, jóval 90 százalék fölötti, míg a fejlődő régiókban esetenként igen alacsony. Hasonlóan az urbanizáció szintjéhez, ez az érték is nyilvánvaló összefüggésben van az online felhasználás szintjvel és lehetőségeivel, a Hootsuite által meghatározott trendek (mobil videó, hangvezérlés, képkeresés stb.) azonban itt is változásokat hozhatnak.
A legmagasabb internetes penetrációval rendelkező három ország Katar, az Emírségek és Kuvait, ahol 98-99 százalékos a mutató, ezeket pedig Bermuda és Bahrein követi. A hatodik helytől már sorban az európai államok következnek, majdnem ugyanilyen arányokkal. A globális lista végén Észak-Korea található 0,06 százalékkal, de utána is bőven sorakoznak a jellemzően szubszaharai afrikai országok egy számjegyű eredményekkel.
A fix online kapcsolatok átlagos letöltési sebességét illetően Magyarország is ott van a Hootsuite toplistájának 6. helyén, a mobil kapcsolatokat tekintve pedig a 8. helyen állunk.
Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében
"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak