A fiatalok tisztában vannak az új digitális skillek fontosságával, hiszen jól érzékelik, hogy azok hiányában korlátozottak a karrierlehetőségeik. Ha pedig az iskola nem segít ezeknek a készségeknek az elsajátításában, más forrásokhoz fordulnak, derül ki a Dell Technologies 15 országban végzett globális felméréséből. A kutatás során több mint 15 ezer Z generációs fiatalt (a 18-26 éves korosztály) kérdeztek meg. A minta országonként reprezentatív volt nemre és lakhelyre. Európából az Egyesült Királyság, Franciaország, Hollandia, Németország, Olaszország és Spanyolország vett részt a kutatásban.
Az eredmények alapján világjelenség, hogy a korosztály elégedetlen azzal, amit digitális készségek terén nyújt az oktatási rendszer. A megkérdezettek közel fele (44 százalék) mondta, iskolában csak az alapvető számítástechnikai készségeket sajátíthatták el. A válaszadó 12 százaléka azonban nem kapott semmilyen technológiai vagy digitális oktatást. Több mint egyharmaduk (37 százalék) pedig az állította: az oktatási rendszer 16 éves kora előtt nem biztosított olyan technológiai készségek megszerzéséhez szükséges kereteket, melyek a tervezett karrierjéhez alapvetőek lettek volna. A megkérdezettek 76 százaléka szerint ma már nélkülözhetetlennek a digitális készségek, ezért ha az iskolában nem kapják meg, más módon igyekeznek azokat elsajátítani.
Nem idegenkednek a kötelezővé tételtől sem
A válaszadók egyharmada (34 százalék) szerint a technológiai tantárgyakat az oktatás minden szintjén érdekesebbé és szélesebb körben elérhetővé kellene tenni, mert csak így mérsékelhető a digitális szakértelem hiánya. 26 százalékuk még attól sem idegenkedne, hogy 16 éves kor alatt legyenek általánosan kötelezőek bizonyos technológiai tantárgyak, mert szerintük ez is segítené, hogy több fiatal válasszon technológiaorientált karriert.
Mindazonáltan a fiatalok nem csupán az oktatási rendszertől (végső soron az oktatást felügyelő államtól) várják a probléma megoldását. 44 százalékuk gondolja, hogy az oktatási intézményeknek és a vállalatoknak közösen kellene tenniük a digitális szakértelem hiányának mérsékléséért, ráadásul ennek az együttműködésnek folyamatosnak kell lennie a technológia nagyon gyors fejlődése-változása miatt.
A kutatók azt is megpróbálta kideríteni, mit tekint a Z generáció kulcstechnológiáknak. Rákérdeztek arra, hogy milyen technológiák-eszközök kellenek ahhoz, hogy csökkenjen a földrajzi, demográfiai és társadalmi-gazdasági csoportok közötti digitális szakadék. A legtöbben az internetcsatlakozási lehetőséget gondolják ilyennek: 33 százalék jelölte meg az eszközökhöz és internethez való hozzáférését, 24 százalékuk pedig azt, hogy vidéki területek is el lehessen érni az internetet.
Környezettudatosak, és nem akarnak irodában ülni
A generációnak markáns véleménye van a jövőről is. Három tényezőt tartanak kulcsfontosságúnak: az egészségügyi szolgáltatások fejlesztését, az oktatásba való befektetést, valamint a fenntarthatóságot, például a zöld infrastruktúra fejlesztését. A megkérdezettek ötöde tette utóbbit az első helyre. 64 százalékuk szerint a technológia fontos szerepet fog játszani a globális felmelegedés elleni küzdelemben. Minden negyedik megkérdezett pedig úgy vélte, hogy ha javul az oktatás színvonala, fenntarthatóbb döntések születnek a jövőben.
Nem függetlenül a környezettudatosságtól ez a generáció már nem akar naponta több órát utazással tölteni csak azért, hogy nyolc-kilenc órát kuksoljon egy irodában. 55 százalékuk munkahelyválasztáskor fontos szempontnak tartja, hogy a rugalmasan, távolról is dolgozhasson.
A felmérés teljes elemzését egy kattintásnyira olvashatja.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak