A japán autógyár durván termelékenyebb akar lenni minden versenytársánál.

Tavaly mindössze 24 ezer elektromos autót adott el a Toyota, de a tervek szerint 2026-ban szeretné elérni a 1,5 milliós darabszámot, 2030-ra pedig a 3,5 milliót. Ehhez azonban alaposan át kell alakítania a gyártási folyamatot. A nemzetközi autós szaksajtó néhány napja azon pörög, hogy a Toyota átveszi a Teslától annak alvázkészítési metódusát. Pedig ez csak egy, bár valóban fontos eleme a változásoknak.

A vállalat a héten mutatta be Gigacasting berendezésének prototípusát, amely körülbelül három perc alatt képes legyártani az alváz mintegy harmadát. A berendezés lényegében egy speciális fröccsöntő berendezés, amibe 700 fokos olvadt alumíniumot öntenek, és gyorsan lehűtik 250 fokra, így az a fröccsöntő formában egyetlen darabbá szilárdul. Hagyományos módszerrel az alvázaknak egy ilyen elemét több tucatnyi alkatrészből szerelik össze harmincnál is több lépésben, és a teljes folyamat időigénye több óra.

A Toyota 2022 szeptemberében építette meg első Gigacasting berendezésének prototípusát. Kezdetben voltak vele fennakadások: a nehéz fröccsöntő formák cseréjéhez például egy teljesen napra volt szükség. A folyamatot azonban sikerült optimalizálni: jelenleg 20 perc egy öntőforma-csere.

Bárkinél legyünk 20 százalékkal hatékonyabbak

A gyártó azt tűzte ki célul, hogy versenytársaknál 20 százalékkal magasabb lesz a termelékenysége. Ehhez azonban a Gigacasting alkalmazása önmagában kevés. Elkészült egy közelebbről nem ismertetett szabadalmaztatott szoftverük is, amely folyamatosan elemzi a fröccsöntés optimális körülményeit, így biztosítja a munkafázis folyamatos kontrollját és finomhangolását. A stratégia harmadik kulcseleme pedig az önjáró gyártás (self-propelled production), amely az automatizálás magasabb fokra emelése mellett a gyártóberendezések elhelyezését is optimalizálja.

Az autókat nem szállítószalagok viszik egyik munkafázistól a másikig, hanem amint megkapják a kerekeiket, önjáró módon haladnak a munkaállomások mközött, melyeknél robotok végeznek minden automatizálható műveletet. Az alkatrész-utánpótlásról pedig automata szállítójárművek gondoskodnak, melyek útvonalát mindig az adott gyárelrendezéshez lehet programozni (ehhez persze kell egy extrém megbízhatóságú vezeték nélküli hálózat is, ahogy az látható pl. a BorgWarner oroszlányi gyárában).

A módszerrel ki lehet iktatni a szállítószalagokat a gyártási folyamatokból, ami sokkal nagyobb szabadságot ad a gyártóberendezések üzembeli elrendezéséhez, ezáltal a folyamatok optimalizálásához. Jelenleg a Toyota gyáraiban kb. 10 óra alatt készül el egy autó, amit a vállalat a felére szeretne csökkenteni.

Sok modellel nehezebb átállni

A Tesla, amely több újítást is bevezetett (pl. Giga Press présgépekkel 6-9 ezer tonnás nyomáson egyben gyártják le a főbb karosszériaelemeket), és jól halad a Gigacasting bevezetésével is, amivel tudta ellensúlyozni a magas akkumulátorköltségeket. Ugyanakkor a Teslának van egy nagy előnye: kevés különböző modellt kell gyártania, ami sokat segít abban, hogy versenyképes legyen.

A Toyotának viszont óriási a hagyományos gyártóbázisa és széles a modellválasztéka. Ez a két tényező behatárolja a mozgásterét, illetve elnyújtja az időigényét egy új gyártási módszer bevezetésének a teljes vállalatnál.

Elemzők azzal számolnak, hogy a 2026-ra tervezett 1,5 millió elektromos autó mintegy 40 százaléka a Toyota most használt (New Global Architecture-nek nevezett) platformjára épül, a többi pedig egy elektromos járművekhez tervezettre. A hagyományos platformokra épített elektromos autók előállítása azonban nem feltétlenül lesz nyereséges, mert ott nem tudják a gyártásban ellensúlyozni az akkumulátorok árát.

Piaci hírek

Sztrájkba kezdenek a videójátékok szinkronszínészei az MI miatt

A hollywoodi színészek és a játékkészítő stúdiók képviselői közel álltak a megállapodáshoz, ám a generatív algoritmusok jelentette problémákat egyelőre nem sikerült megnyugtatóan rendezni.
 
Általános jelenség a hazai nagyvállalatok körében, hogy a szükségesnél jelentősen többet költenek nyilvánosfelhő-szolgáltatásokra. Utánajártunk, mi a pontos helyzet, és mit lehet tenni a költségek optimalizálásáért.

a melléklet támogatója a 4iG Nyrt.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.