A japán autógyártó olyan biztonsági rendszert fejlesztett, amely megakadályozza a fék- és gázpedál véletlen összekeverését.

Nyártól érkeznek azok a Toyota-modellek – első körben Japánban –. melyekben már nem lehet csak úgy összekeverni a fék- és gázpedált. A gyártó ma bemutatott biztonsági rendszerével azokat a baleseteket is meg lehet előzni, melyek a pedálok beakadása miatt következnek be.

A rendszert azért Japánban vezetik be először, mert az országban egyre több idős ember vezet, és körükben megugrott az olyan balesetek száma, amely a fék- és a gázpedál összekeverése miatt történik. Mint a Reuters írja, ez egyre nagyobb probléma: ma már a halálos közlekedési balesetek 15 százalékát a 75 évnél idősebbek okozzák, és a balesetek többsége ilyen banális hibák miatt következik be.

Segít a nagy adat

Az új vészhelyzeti biztonsági rendszer big data segítségével kiszűri, ha az autó vezetője véletlenül lépett a gázpedálra, és ilyen esetben azonnal letiltja a gázadást. Természetesen magában az autóban nem lesz egy big data analitikát végző célgép. A nagy adattömegek elemzése ahhoz kellett, hogy az autók rendszere képes legyen pontosan azonosítani, hogy mikor szándékos a gyorsítás, illetve mikor indokolatlan.

A rendszer fejlesztésekor első körben aprólékosan elemezte azokat a baleseteket, melyeknél bebizonyosodott, hogy a pedálok helytelen alkalmazása miatt következtek be. A következő körben big data elemzési módszerekkel összevezették a balesetekből gyűjtött adatokat a Toyota csatlakoztatott autóiból gyűjtött adatokkal. Olyan mintázatokat kerestek, amelyek egyértelműen megkülönböztetik egymástól azokat a helyzeteket, amikor valóban szükség volt gyorsításra (kanyarodás után, a lámpa zöldre váltásakor, előzéskor stb.

A biztonsági rendszer működési váza
 


A rendszer alapvetően három tényezőt figyel valós időben: a jármű sebességét, azt a sebességet, ahogy a vezető lába lenyomja a gázpedált, valamint azt a szöget, amit a gázpedál felülete és a vezető talpa bezár. Ezeket az adatokat veti össze a big data elemzésekkel előállított modellekkel, és azonosítja, ha az autó vezetője összekeverte a fék- és a gázpedált.

Biztonság felől közelítenek az önvezetéshez

A Toyota már korábban is alkalmazott hasonló biztonsági rendszereket. A 2012-ben bevezetett Intelligent Clearance Sonar (ICS), amit már 26 Toyota és 6 Lexus modellben – a gyártó teljes kínálatának több mint négyötödében – használnak, még alapvetően a parkolást segítette.

A 2015-ben bemutatott Safety Sense biztonsági csomag már a közlekedés biztonságát is növelte. A Safety Sense-szel felszerelt autók önállóan vészfékeznek összeütközés előtt, riasztják a vezetőt sávelhagyáskor, illetve képesek automatizálni a követési távolság tartását. A rendszer 2018-ban bemutatott második generációs változata éjszakai gyalogos- és biciklis-felismeréssel bővült.

Néhány drágább modell további biztonsági támogatást is kapott, például vészhelyzeti kormányzási asszisztenst, vészleállító asszisztenst és dinamikus sebességtartó automatikát. A kormányzási segéd váratlan akadályok, például egy gyalogos sávelhagyás nélküli kikerülésében segíti a vezetőt. A vészleállító asszisztens leállítja az autót, ha a rendszer érzékeli, hogy a vezető például rosszul van, és riasztást is küld, míg mesterséges intelligenciát használó dinamikus sebességtartó automatika kanyarokban lelassítja az autót anélkül, hogy a vezetőnek fékeznie kellene. Utóbbi funkció azt figyeli, hogy az autóra milyen oldalirányú gyorsulás hat, és azt próbálja állandó szinten tartani.

Mobilitás

MI-vel védenék a britek az internetre szabadított óvodásokat

Az illetékes hatóság felmérése szerint egyre több kisgyerek jelenik meg a világhálón, akiknek a szülei is egyre nagyobb szabadságot engednek a digitális térben.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.