Nyártól érkeznek azok a Toyota-modellek – első körben Japánban –. melyekben már nem lehet csak úgy összekeverni a fék- és gázpedált. A gyártó ma bemutatott biztonsági rendszerével azokat a baleseteket is meg lehet előzni, melyek a pedálok beakadása miatt következnek be.
A rendszert azért Japánban vezetik be először, mert az országban egyre több idős ember vezet, és körükben megugrott az olyan balesetek száma, amely a fék- és a gázpedál összekeverése miatt történik. Mint a Reuters írja, ez egyre nagyobb probléma: ma már a halálos közlekedési balesetek 15 százalékát a 75 évnél idősebbek okozzák, és a balesetek többsége ilyen banális hibák miatt következik be.
Segít a nagy adat
Az új vészhelyzeti biztonsági rendszer big data segítségével kiszűri, ha az autó vezetője véletlenül lépett a gázpedálra, és ilyen esetben azonnal letiltja a gázadást. Természetesen magában az autóban nem lesz egy big data analitikát végző célgép. A nagy adattömegek elemzése ahhoz kellett, hogy az autók rendszere képes legyen pontosan azonosítani, hogy mikor szándékos a gyorsítás, illetve mikor indokolatlan.
A rendszer fejlesztésekor első körben aprólékosan elemezte azokat a baleseteket, melyeknél bebizonyosodott, hogy a pedálok helytelen alkalmazása miatt következtek be. A következő körben big data elemzési módszerekkel összevezették a balesetekből gyűjtött adatokat a Toyota csatlakoztatott autóiból gyűjtött adatokkal. Olyan mintázatokat kerestek, amelyek egyértelműen megkülönböztetik egymástól azokat a helyzeteket, amikor valóban szükség volt gyorsításra (kanyarodás után, a lámpa zöldre váltásakor, előzéskor stb.
A biztonsági rendszer működési váza
A rendszer alapvetően három tényezőt figyel valós időben: a jármű sebességét, azt a sebességet, ahogy a vezető lába lenyomja a gázpedált, valamint azt a szöget, amit a gázpedál felülete és a vezető talpa bezár. Ezeket az adatokat veti össze a big data elemzésekkel előállított modellekkel, és azonosítja, ha az autó vezetője összekeverte a fék- és a gázpedált.
Biztonság felől közelítenek az önvezetéshez
A Toyota már korábban is alkalmazott hasonló biztonsági rendszereket. A 2012-ben bevezetett Intelligent Clearance Sonar (ICS), amit már 26 Toyota és 6 Lexus modellben – a gyártó teljes kínálatának több mint négyötödében – használnak, még alapvetően a parkolást segítette.
A 2015-ben bemutatott Safety Sense biztonsági csomag már a közlekedés biztonságát is növelte. A Safety Sense-szel felszerelt autók önállóan vészfékeznek összeütközés előtt, riasztják a vezetőt sávelhagyáskor, illetve képesek automatizálni a követési távolság tartását. A rendszer 2018-ban bemutatott második generációs változata éjszakai gyalogos- és biciklis-felismeréssel bővült.
Néhány drágább modell további biztonsági támogatást is kapott, például vészhelyzeti kormányzási asszisztenst, vészleállító asszisztenst és dinamikus sebességtartó automatikát. A kormányzási segéd váratlan akadályok, például egy gyalogos sávelhagyás nélküli kikerülésében segíti a vezetőt. A vészleállító asszisztens leállítja az autót, ha a rendszer érzékeli, hogy a vezető például rosszul van, és riasztást is küld, míg mesterséges intelligenciát használó dinamikus sebességtartó automatika kanyarokban lelassítja az autót anélkül, hogy a vezetőnek fékeznie kellene. Utóbbi funkció azt figyeli, hogy az autóra milyen oldalirányú gyorsulás hat, és azt próbálja állandó szinten tartani.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak