Ha minden jól megy, két év múlva munkába állnak az első önvezető taxik a horvát fővárosban. Mindezt egy Zágrábban tegnap tartott sajtóeseményen jelentette be a korábban Project 3 Mobility (P3) néven futó startup, amelyet a nagy teljesítményű elektromos sportautókat gyártó Rimac Group alapított. Kiderült továbbá, hogy a P3 az "utazásos történeteiről" ismert francia író előtt tisztelegve ezentúl Verne néven folytatja a munkát.
A Reuters helyszíni beszámolója szerint az ugyancsak Verne néven hívott kétüléses elektromos autók 2026-ban jelenhetnek meg Zágrábban, de a cég további 10 (egyelőre meg nem nevezett) várossal már megállapodásra jutott, valamint kétszer ennyivel folynak a tárgyalások. A hírek alapján a terjeszkedés jó eséllyel érinti az Egyesült Királyságot és Németországot is.
Mate Rimac, a Rimac Group vezérigazgatója a bejelentés kapcsán azt hangsúlyozta, hogy ugyan kompakt méretűre tervezik a járműveiket, de azokkal egy luxusautó élményét szeretnék biztosítani az ügyfeleknek. Azon, hogy a prototípus debütálhasson, a P3 300 munkatársa öt éven át dolgozott.
A robotaxi szolgáltatás megvalósításához elengedhetetlen az Intel többségi tulajdonában lévő, 2022-ben tözsdére vitt Mobileye hozzájárulása. Az önvezető rendszereket fejlesztő izraeli vállalat biztosítja ugyanis azt a szoftveres csomagot, amely a szükséges hardverekkel, szenzorokkal együtt lehetővé teszi a teljes önvezetés elérését (már amennyiben minden a tervek szerint halad az elkövetkező években).
A horvát főváros minden szempontból kulcsfontosságú helyszíne lesz a projektnek, hiszen azt maga a főpolgármester jelentette be tegnap, hogy a cég Zágráb külvárosában építi fel a járművek gyártását végző üzemet.
Nagy nevek a háttérben
A 2019-ben alapított P3 idén februárban zárt le egy 100 millió euró értékű finanszírozó kört. Ennek során a Rimac Group mellett olyan cégek szálltak be befektetőként, mint például a dél-koreai Kia, de a szaúd-arábiai állami befektetési alaphoz (PIF) köthető TASARU Mobility Investments szintén fantáziát lát a startupban, amelynek terveit az Európai Unió is megtámogatta 180 millió euróval.
(Illusztráció: Verne)
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak