Már Budapesten is van olyan előadás, amit wifihálózat és mobiltelefon segítségével tettek interaktívvá.

Ezt is a wifinek köszönhetjük: a színházi előadás előtt nem arra kérik a közönséget, hogy kapcsolják ki a telefonjaikat, hanem épp ellenkezőleg, arra, hogy kapcsolják be. Ha valami, akkor ez pontosan jelzi, hogy a mobilitás és a menedzselten, de bárhol elérhető net alapvetően alakítja át a mindennapjainkat. Ez utóbbinak mind a mai napig elsődleges eszköze, nem kis részben a mobil adatátviteli csomagok ára miatt is, a vezetékes netet szétosztó wifi-kapcsolat. Ma már teljesen természetes, hogy szinte bárhol tudunk csatlakozni nyilvános vagy védett wifi-hálózathoz: kocsmában és kávéházban, repülőtéren és vonaton stb. Az azonban egyáltalán nem szokványos, hogy színházteremben is.

A netre mindig, minden tevékenységünknél és mindenhol szükségünk van. Abban, hogy ez a bizonyos értelemben függőségnek tekinthető állapot kialakulhasson, elsősorban az érintőképernyős okostelefon a ludas. A mobil évek óta a magyar felhasználók körében is a tartalomfogyasztás első számú terepe, a bankügyektől a vásárlásig és az elektronikus fizetésig (pl. Apple Pay, Simple), a kapcsolattartástól a fotózásig lényegében mindent ezzel az eszközzel intézünk. Ehhez viszont viszonylag gyors és stabil netkapcsolat kell – lehetőleg olcsón, amire viszont jelenleg a vezetékes net szélessávú wifi AP-kel (Access Point) történő terítése a legalkalmasabb.

Ennek eredménye az, hogy ma már elképzelhetetlen, hogy szállodába ne legyen a vendégek számára ingyenes wifi. De lassan az is ugyanilyen természetes lehet, hogy színházban a közönség a telefonján keresztül kapcsolódik be egy előadásba. Három éve mutatták be a Pesti Magyar Színházban a SunCity – a Holnap Tali!-musical címen futó darabot Szente Vajk rendezésében. A darabnak nagy sikere volt a fiatalok körében.

És mi ebben a truváj?

Az előadást eleve interaktívnak szánták, így készült hozzá egy mobil app, amin keresztül a közönség megszavazhatja az aznap esti győztes dalt. A musical története ugyanis egy balatoni nyári fesztivál körül forog, aminek dalíró pályázatán a történet szereplői is indulnak. Így lényegében minden előadáson a közönségen múlik, hogy ki lesz a győztes, ami a történet kimenetelét is befolyásolja.
 

A közönség lelkesen mobilozik – az alkotók örülnek

És hogy mi ebben az érdekes? Éppen az, hogy manapság már nincs benne semmi érdekes. Technikailag megvalósítható, biztonságosan és üzembiztosan üzemeltethető, és a a fiatal közönség számára a hétköznapi tapasztalataival megegyező élményt nyújt.

És hogy mi ez az élmény? Ma már nem azt írják ki egy szórakozóhelyen – beleértve ebbe a színházakat, koncerthelyeket is – nagy betűkkel, hogy "Free Wi-Fi", hanem épp – nagy ritkán – az ellenkezőjét: "Wi-Fi nincs. Beszélgessetek!". Régen a vendéglőkben, kávéházakban a fogasokról vették el a vendégek az újságolvasó keretekre felhelyezett napilapokat, ma viszont azt kérdezik a pincértől, mi a wifikód. A kávézók manapság távmunkások irodáiként is funkcionálnak. Utazáskor a szálláshely kiválasztásánál lényegében kizáró ok, ha nincs vezeték nélküli lefedettség (feltéve, hogy nem kifejezetten az a cél, hogy ne legyen). És az utazásra sem készülünk fel előre útikönyvekből, hanem menet közben vagy a helyszínen a netet böngészve tájékozódunk stb.

A szolgáltatónak – legyen az egy szálloda vagy egy színház –, ezt a felhasználói élménnyel szembeni követelményt kell kielégítenie biztonságosan és megbízhatóan.

A központosított wifi

Egy ilyen rendszer kiépítése nem triviális feladat: az önmagában kevés, hogy vásárolnak eszközöket (AP-kat, routereket stb.), és azokat felszerelik. Még ha sikerül is együttműködésre bírni azokat, az eredmény messze lesz az optimálistól, szinte borítékolható a gyenge teljesítmény és a gyakori leállás. Ha nincs megfelelően felkészült szakember, már az adott helyszín adottságaihoz legjobban illeszkedő antennát kiválasztása sem lesz egyszerű, és akkor még nem beszéltünk a kapacitástervezésről, a teljesítményoptimalizálásról, a biztonságról...

A tapasztalatok azt mutatják, hogy az optimális megoldás egy központosított, menedzselhető wifihálózat kialakítása. A központi egység általában valamilyen menedzsment szoftver. Ilyen eszközt szinte minden hálózatieszköz-gyártó fejleszt, a Ciscótól az Arubán (HPE) a NetGearig vagy a TP-Linkig. Ezek egy része ráadásul ingyenes megoldás, amit a gyártó alapból ad az eszközei mellé.

Annak ellenére, hogy sokszor ingyenesek, ezek adják a wifihálózat lelkét. A központi menedzsmentszoftverből állíthatók be és kérdezhetők le az eszköz. Körülötte, a különböző helyiségekben, közösségi terekben elhelyezett eszközök szabadon cserélhetők, igény szerint bővíthetők stb.
 

A MOME hallgatóinak, Bogyó Péternek, Ivády Tamásnak, Kiss Panninak, Molnár Eszternek és Efa Grugnak az animációja a Bufapest Film mozijai számára (forrás: Dot & Line)


Az ilyen szoftverek a szokásos menedzsment funkciókon túl egyedi szolgáltatások kialakításában is tudnak segíteni. Egy interaktív színházi előadásnál például akár minden jegyet egyedi voucher kóddal lehet kiadni, ami csakis egy alkalomra érvényes. De ugyanez megvalósítható egy szállodában, hogy a vendég a megérkezésétől a távozásáig zavartalanul használhassa a – természetesen a belső hálózattól elszigetelten futó – vendéghálózatot.

Az üzemeltető pedig a hálózati forgalom alapján szabályozhatja, hogy az adott intézményben mekkora sávszélesség álljon a vendégek rendelkezésére. Egyes fejlettebb szoftverekkel akár több virtuális hálózat is létrehozható és kezelhető, akár eltérő sebességgel is, ami például olyan rendezvényhelyszíneken, ahol párhuzamosan több egymástól független konferencia és workshop is fut, az egyes rendezvények részvevőinek dedikált hálózat biztosítható a létszámhoz igazodó paraméterekkel. A voucheres, egyedi azonosítóval pedig automatizálni tudja a hozzáférés megszűnését a vendék kijelentkezésekor vagy a rendezvény végével.

Mobilitás

MI-vezérelt embermosógép készül Japánban

A pilótafülkére emlékeztető szerkezet gyors mosó-szárító programot és teljes felfrissülést ígér a felhasználóknak.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.