A Virgin Galactic az előző évet is óriási veszteséggel zárta, és a társaság középtávú terveiből sem egyértelmű, hogy miként termelne nyereséget a kereskedelmi űrutazásokból.

A Virgin Galactic bejelentette, hogy 2020 és 2021 során egészen elképesztő, összesen 1 milliárd dollárnyi veszteséget termelt. A hatalmas összeget összefüggésbe helyezi, hogy ehhez képest az űripari vállalat ugyanerre az időszakra elenyésző 3,5 millió dolláros bevételről számolt be. A beszámolók szerint mindez kijózanító pillanatképet fest a kereskedelmi űrutazási ágazatról, különös tekintettel a Virgin Galactic nagyszabású elképzeléseire, amelyek alapján már az idén kereskedelmi szuborbitális járatokat indítana.

Az új pénzügyi adatok viszont arról tanúskodnak, hogy az új szolgáltatások csak még tovább mélyítik a pénznyelőt, amelyik a tavalyi év negyedik negyedévében 141 ezer dolláros bevétel mellett 80 milliós nettó veszteséggel működött. A társaság szerint persze minden a Terv Szerint Alakul, a következő lépés pedig a kereskedelmi járatok felfuttatása lesz ha nem is a világűrbe, de mindenesetre jó magasra a Föld felszínétől.

Az Ars Technica a Virgin vonatkozó közleményét idézi, amelynek értelmében a társaság fontos mérföldköveket hagyott maga mögött 2021 során, és sikeresen lerakta az alapjait egy növekvő, kereskedelmileg életképes szolgáltatásnak. A vállalat elsősorban a nagyközönség számára megnyitott lehetőségeket lobogtatja, vagyis azt, hogy elvileg már bárki rendelhet nála szuborbitális utazásokat potom 450 ezer dollárért, és úgy látja, 2022 végéig ezer ilyen ügyfelet sikerül majd szerezniük.

A lap elemzése azonban felhívja rá a figyelmet, hogy ebben a nagyságrendben eddig sem a kereslettel volt probléma. Bőven akad ugyanis nem csak ezer, hanem valószínűleg annál is sokkal több milliomos, aki képes és hajlandó is igénybe venni a Virgin Galactic (vagy versenytársa, a Blue Origin) járatait, hogy elmondhassa magáról, egy rövid időre feljutott az űrbe. A kérdés inkább a kapacitás, vagyis hogy ténylegesen mikor repülhetnek el az idén jegyet rendelő ügyfelek.

Az egyetlen forgatókönyv nagyon optimista

A Virgin Galactic szerint a program még tesztfázisban van, de az év végétől a VSS Unity űrrepülője havi rendszerességgel indul majd, és egy második űrhajó, a VSS Imagine is munkába állna 2023 első felében, és végül akár kéthetente felszállhat majd. Ez akkor is csak havi néhány repülés lenne, ha a vállalat White Knight Two hordozója bírni fogja a tempót, ami az Ars Technica forrásai szerint egyelőre valószerűtlen a gép magas karbantartási igénye miatt.

Ilyen feltételek mellett optimális esetben harminc teljes árú és kihasználtásgú felszállásra lenne szükség negyedévente, hogy a legutóbbi jelentésük adataihoz igazodva nullára hozzák ki a szolgáltatás működtetését. A Virgin Galactic válasza minderre az űrjárművek újabb generációja lenne, ami a mostani közlés alapján már 2025-ben megjelenne a kereskedelmi üzemben, és heti rendszerességgel induló járatokat tenne lehetővé. Ezzel a cég 2026-ra érné el a pozitív pénzforgalmat.

A dolog azonban egész biztosan nem lesz ennyire sima, legalábbis az eddigi űrrepülési projektek tapasztalatai alapján, amelyek arról tanúskodnak, hogy ezen a területen kifejezetten nehézkes a műveletek bővítése az új technikai kihívások, a gyártási problémák, a váratlan balesetek, és pláne ezek összessége miatt. Az említett VSS Unity eddig átlagosan évi egy-két repülést tud felmutatni, ahonnan az évi tízre is nagy kihívás fellépni, a tízről százra pedig példátlan mutatvány lenne.

A fenti ráta mellett a növekedés gyorsan megakadna, feltételezve, hogy először azt az ezer ügyfelet is el kell majd röptetni, akinek már az idén eladják a jegyeket. Az elmélet és a gyakorlat közti különbséget az Ars Technica a Virgin Galactic 2019-es tőzsdére lépésekor kiadott előrejelzésével szemlélteti, amelyben a vállalat azzal vadította a befektetőket, hogy tevékenysége már 2021-re nyereségessé válhat. Ahogy most is kiderült, ezt a célt bőven nem sikerült megvalósítaniuk.

Piaci hírek

Működőképes-e a magyar MI-stratégia?

Az IVSZ is véleményezte a Nagy Márton és Palkovics László jegyezte stratégiát.
 
Hirdetés

A kifizetett energia
60%-a elvész, de egy audit feltárja, hol folyik el a pénzünk

A Schneider Electric energiahatékonysági szolgáltatása átfogó megoldást kínál, amely támogatja a cégek energiahatékonyság-növelési programjaik megvalósításában, az iparágban vezető megoldások, szolgáltatások és szakértők segítségével.

A vállalati IT-rendszerek egyik legnagyobb kihívása ma már nem a hardver beszerzése vagy a szoftverek integrációja, hanem az üzemeltetés. A modern storage-megoldások válasza erre az automatizáció és a menedzsment egyszerűsítése.

a melléklet támogatója az EURO ONE

Hirdetés

Hatékony adattárolás, biztonságosabb működés: HPE storage az EURO ONE szakértelmével

Az adatmennyiség rohamos növekedése, a kritikus üzleti alkalmazások rendelkezésre állási követelményei és a kiberbiztonsági fenyegetések mind olyan tényezők, amelyek túlmutatnak a hagyományos storage-megoldások képességein.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.