Az már régóta világossá vált, hogy a CAPTCHA-k (az emberi felhasználót a robotoktól megkülönböztető, automatizált tesztek) nem tekinthetők beton védelemnek, ami egyfajta fegyverkezési versenyt indított be a témában. A mesterséges intelligencia fejlődésével egyre könnyebben lehet olyan célprogramot írni, ami képes emberi vagy még jobb szinten megoldani a "nem vagyok robot" típusú feladványokat, mire a weboldalak védelmére alkalmazott tesztek fejlesztői egyre összetettebb problémák megalkotásával álltak elő.
A svájci ETH Zürich kutatócsapata nemrégiben egy olyan modellt alkotott, amely a Google reCAPTCHA v2 szolgáltatásában megjelenő teszteken megy át úgy, mintha ember volna. A YOLO (You Only Look Once – kb. csak egyszer nézed meg) névre keresztelt algoritmust kifejezetten a jól ismert közlekedési lámpás, járműves képrejtvények felvételein trenírozták.
A projektet bemutató tanulmány [PDF] szerint a modellt addig csiszolták, míg az végül már 100 százalékos magabiztossággal kapott zöld jelzést. Korábban az ilyen jellegű kihívásokat csak nagyjából 70 százalékosan tudta emberszerűen teljesíteni az MI.
A 100 százalék egyébként jelen esetben nem azt jelenti, hogy minden feladatot képes a gép tökéletesen megoldani. Ez azonban nem is cél, hiszen mi emberek is hibázunk, így a többek között a spambotok távol tartására hivatott védelmi rendszer sem követel tökéletes feladatmegoldást.
Nincs itt semmi látnivaló!
Az MI által bezsákolt újabb trófea akár aggodalomra is adhatna okot, ám ahogy a bevezetőben említettük, ez csak egy újabb állomása a hosszú évek óta tartó versengésnek. Ami a képrejtvényeket és egyéb vizuális feladványokat illeti, a Google-nél már 2016-ban is azon dolgoztak, hogy ezektől megszabadítsák a weboldalakat, helyettük pedig különböző háttérben dolgozó, láthatatlan mechanizmusokkal ellenőrizzék az ember vagy robot kérdését.
A Google szóvívője sem esett különösebben kétségbe a fejleményektől. A New Scientistnek nyilatkozva a már 2018-ban bevezetett reCAPTCHA v3-at ajánlotta mindenki figyelmébe, amely anélkül teszi biztonságosabbá az oldalak működését, hogy az ott böngészőknek különböző vizuális kihívásokat kellene leküzdenie (például kurzormozgáson alapuló viselkedéselemzéssel). Elmondása szerint "ma már a reCAPTCHA védelmének többsége teljesen láthatatlanul” teszi a dolgát azon a nagyjából 7 millió oldalon, amelyen világszerte használják.
(Kép: Breaking reCAPTCHAv2 tanulmány)
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak