Egyelőre nem lopja el a show-t a generatív mesterséges intelligencia a sportolóktól. A párizsi olimpiáról közvetítő globális médiavállalatok többsége ugyanis nem akar (mer?) felülni az algoritmusok iránt lelkesedés fűtötte hájpvonatra – derül ki a Reuters összeállításából.
A mostani ötkarikás játékok alatt leginkább az amerikai nézők találkozhatnak mesterséges intelligencia készítette tartalommal, míg nálunk Európában inkább a tradicionálisabb megközelítés uralkodik.
Valami van, de nem az igazi még
A Warner Bros. Discovery az öreg kontinensen a Max és a Discovery+ streamingplatformokon közvetíti az eseményeket. A médiabirodalom európai sportrészlegének vezetője beszámolt róla, hogy több technológiai cég is megkereste őket azzal az ajánlattal, hogy MI-képességekkel gazdagítsák műsoraikat.
A kommentátorok valós idejű gépi fordításának lehetőségét megvillantó demók ugyanakkor nem vették le a lábáról Scott Youngot. A vezető elismerte, hogy az algoritmus fordítása nyelvi értelemben megfelelő volt, ám hiányzott belőle az az érzelmi töltet, ami egy minőségi sportközvetítés lényegét képezi. Jó példa erre az olasz Marcell Jacobs 100 méteres síkfutásban elért váratlan tokiói győzelme, amit a kommentátorfülkében ülő honfitársai sikoltozva fogadtak. Young szerint az ilyesmit "nagyon nehéz automatikusan generálni".
A világ médiavállalatai számára alapanyagként felhasználható semleges közvetítéseket szállító Olympic Broadcasting Services (OBS) egyelőre csak nagyon minimálisan támaszkodik az MI-re. A naponta hatalmas mennyiségben rögzített képsorokat ugyanis algoritmusok segítenek gyorsan összevágni, hogy azokból rövid összefoglalókat lehessen kiküldeni. A vállalat az óvatos megközelítést a Reutersnek korábban azzal magyarázta, hogy a hamisított tartalmak, deepfake-ek továbbra is komoly kockázatot jelentenek.
Amerikai felfedezők
Lehet, hogy a tengerentúli közönséget alkalmasabbnak ítélték a technológiai újdonságok befogadására, mivel az NBCUniversal átfogó partnerséget kötött az Egyesült Államok olimpiai szövetségével és a Google-lel. Az együttműködés keretében technológiai óriás MI-megoldásaival szinesítik a közvetítéseket, illetve készítenek személyre szabott beszámolókat.
A játékok helyszínéről például mesterséges intelligenciával feljavított Google Maps képek segítik a nézőket a belélésben, az NBC műsorvezetői pedig rendszeresen megmutatják a nézőknek, hogy miként tudnak további információkat találni egy-egy versenyszámról a techóriás MI-vel támogatott keresőjével.
Az igazi különlegességet viszont kétségkívül a személyre szabott napi összefoglalók jelentik. Az olimpiai napról kért rövid beszámolót természetesen a generatív MI állítja össze, de plusz érdekesség, hogy mindezt egy legendás sportközvetítő, a már 79 éves, de jelenleg is aktív Al Michaels hangján meséli el az algoritmus.
Az angyalok és algoritmusok városa
A technológia kiforratlansága és felhasználásának rövid előélete tehát egyelőre nem tette lehetővé, hogy a generatív algoritmusok lehengereljék az idei olimpiai játékokat. Négy év múlva, amikor Los Angeles lesz a házígazda viszont ezek a problémák már bizonyosan megoldódnak, így jó esély van rá, hogy a 2028-as lesz az első MI-olimpia. Legalábbis ami a közvetítéseket illeti...
Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében
"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak