A 18 év feletti magyarok körében végzett felmérést az OTP Bank a hazai mobilfizetési megoldások elterjedtségével, népszerűségével kapcsolatban. A több mint 1100 fő bevonásával idén májusban végzett kutatás eredményeiből az egyik legfontosabb megállapítás az, hogy immár honfitársaink kétharmada használ telefonján valamilyen mobilfizetési megoldást vagy pénzügyi alkalmazást.
A válaszadók 39 százaléka a bank saját megoldását, a Simple by OTP-t használja, de jönnek fel a mobil operációs rendszerekhez köthető globális alkalmazások is. A Google Pay 21, az Apple Pay pedig 12 százalékos használati arányt mutat a magyar mobilosok körében. Az almás márka különleges erejét mutatja, hogy az iOS operációs rendszert használók az átlagnál lényegesen magasabb arányban fizetnek mobillal (96 százalék).
Demográfiai bontásban borítékolható eredmények születtek. Minél magasabb valakinek az iskolai végzettsége, annál jellemzőbb, hogy használja a mobilját fizetésre: az alapfokú végzettségűek 60 százaléka, míg a középfokú és felsőfokú végzettségűek 74 százaléka fizet rendszeresen a telefonjával. Mobilos fizetésre a városban élők közel háromnegyede nyitott, a községekben élőkre ez kevésbé jellemző.
Az sem hat meglepetésként, hogy a 18-39 éves korosztály körében igazán népszerű ez a fizetési forma, míg a 60 év felettiek bonyolultnak, nehézkesnek érzik a megoldást, ezért meg sem próbálkoznak vele. Az életkori sajátosságok azt is befolyásolják, kik és mit vásárolnak mobilon vagy pénzügyi appokon keresztül. A 60 év felettiek jellemzően élelmiszerre, míg a 18-39 évesek ruházatra, sportfelszerelésekre, szórakozásra és vendéglátásra költenek ilyen módon. A mobillal fizetők általában élelmiszerre költenek a leggyakrabban – a válaszadók 58 százaléka mondta ezt. A túlköltekezés azonban egyik korosztályban sem jellemző, a válaszadók 81 százaléka állította azt, hogy nem költ többet amióta mobillal fizet.
A kutatásból az is kiderült, hogy az okosórák megjelenése egyelőre nem hozott jelentős változást a mobilfizetési szokásokban. Mindössze a válaszadók 5 százaléka fizet gyakrabban az órájával, mint a telefonjával, és csupán 4 százalék szereti jobban az órás fizetést, mint a telefonos megoldást.
Bárhogy kérdezik, ugyanaz jön ki
A fenti megállapítások egybecsengenek az alternatív fizetési megoldásokkal kapcsolatos más nemzetközi és hazai kutatások eredményeivel. Ahogy arról korábban beszámoltunk, egy európai felmérés szerint az elektronikus fizetési megoldásokhoz való hozzáállás (pozitív) változása mindenhol érzékelhető a régióban. De említhető az a magyar kutatás is, amelyik szerint lassan tényleg nagyítóval kell keresni azokat, akik a digitális megoldások helyett még mindig a jó öreg készpénzben bíznak.
Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel
Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak