Multinacionális és multikulturális fejlesztőközpontot akarnak, ahol a kísérletezésnek is teret engednek.

Bár nem Magyarország a fő piaca, továbbra is jelentős a LogMeIn magyarországi jelenléte, amit tovább akarnak erősíteni. Az akvizíciókkal már 3000 fősre duzzadt vállalat dolgozóinak mintegy harmada mérnök – ez kimagaslóan magas arány – mondta el sajtóbeszélgetésen Pálfy Sándor, a vállalat korábbi CTO-ja, aki jelenleg az Identity and Access Management üzletág globális technológiai vezetőjeként dolgozik. A cég 400 alkalmazottja dolgozik Magyarországon a budapesti és a szegedi telephelyen, többségük, mintegy 380 fő fejlesztőmérnök. A vállalat portfóliójának jelentős részét itthon fejlesztik.

Láng András, a LogMeIn alelnöke, aki idén vette át a magyarországi operáció irányítását, azt mondta, hogy a következő években évi 10 százalékkal szeretnék növelni az itthoni létszámot.

Attraktív cégkultúrával csábítanak

A két vezető elsősorban a cégkultúráról beszélt. Mint mondták, a LogMeInt kevésbé érinti a hazai IT-piacon érzékelhető munkaerőhiány. Ezt részben sajátos helyzetüknek – azaz hogy Budapesten tudnak multinacionális környezetet biztosítani –, valamint a cégkultúrában is megmutatkozó agilitásuknak köszönhetik. Láng András szerint náluk a fluktuáció 8-10 százalék körül van (a maguktól felmondók és az elküldöttek összesen). Ez jónak mondható, mivel a hazai piacon a munkaerőhiány miatt a fejlesztők körében nagyon magas lett a fluktuáció.

A jövőbeni létszámbővítéshez kilépnek a nemzetközi munkaerőpiacra. Pálfy és Láng is azzal magyarázta ezt, hogy a különböző kultúrák találkozása inspirálóan hat az ilyen környezetben dolgozókra.

A fiatal tehetségeket azzal tudják magukhoz csábítani, hogy nemzetközi környezetben tanulási, fejlődési lehetőséget kínálnak. Ebbe tartozik az is, hogy bár a vállalat 2009-től tőzsdei cég, próbál sok mindent megőrizni-átvenni a startupszerű működésből. Ilyen például a lapos szervezeti struktúra, amely közvetlen kapcsolatot biztosít a mérnökök és a felső vezetés között. Nagy hangsúlyt helyeznek a csapatépítésre, amelyben érték az egyéni felelősségvállalás vagy mások segítése. Agilitásra és önálló döntéshozatalra biztatják az alkalmazottakat. Az új alkalmazottak kiválasztásának egyik legfontosabb szempontja is az, hogy a jelölt csapatjátékos legyen. Láng szerint hiába zseniális programozó valaki, ha képtelen a munkatársaival kommunikálni, az sokkal többet árt a csapat munkájának, mint amennyit a képességei hoznak a konyhára. És egy ember úgysem tud megoldani minden problémát.

Az ilyen környezetben nem csak szakmailag tudnak fejlődni a fejlesztők. Arra is lehetőségük van, hogy például megszerezzék a startupépítéshez szükséges készségeket. Például azt, hogy nem elég a jó ötlet, majd annak magas szintű megvalósítása, hanem az üzleti oldallal is foglalkozni kell.

Ehhez a cégkultúrához a vezetésnek is igazodnia kell. Láng és Pálfy is a szolgáltató vezetés (service leadership) fontosságát hangsúlyozta, ahol a vezetőknek nem csak egyfajta irányítás a feladatuk, hanem a csapatok támogatására kell nagy hangsúlyt fektetniük.

Komoly problémát okozott például, mondta Láng, hogy a Bostonban hozott döntésekre az időeltolódás miatt Budapesten csak késéssel tudtak reagálni, ami nehézkessé tette a munkát. Ezt részben azzal próbálják áthidalni, hogy a csapatok bizonyos keretek között nagyobb autonómiát kapnak, valamint több döntési helyzetben lévő vezetői posztot hoznak Magyarországra, hogy a fejlesztés és a döntés közelebb kerüljön egymáshoz.

Támogatni kell a belső innovációt

Azt Pálfy és Láng is elismerte, hogy tőzsdei cégként a fejlesztésben elég szűkös a mozgásterük. A negyedéves terveket hozni kell, az ehhez szükséges funkciókat le kell fejleszteni, és ezek egy része az üzlet felől érkezik. Leegyszerűsítve: rendszeresen el kell végezni a fejlesztés "favágó" részét. Ám emellett nagyon fontos, hogy a fejlesztőkben meglévő innovációs készségnek is teret engedjenek.

Ehhez hozták létre az Open Innovation programot, amelyben szándékosan erőforrás-limitált környezetet biztosítanak egyéni ötletek megvalósítására csapatoknak. Az erőforrások (idő, pénz) korlátozásával arra sarkallják a csapatokat, hogy a probléma, ötlet lényegére koncentráljanak, és minél hamarabb eljussanak a legkisebb életképes termékig (MVP – Minimum Viable Product).

Ezeknek a projekteknek egy része persze természetszerűleg elbukik, de a benne részt vevő mérnökök olyan képességekre tesznek szert, amiket később akár önálló vállalkozásaikban is tudnak kamatoztatni. Például a gyakorlatban megtanulhatják, mit jelent egy termékötlet piaci validációja, és milyen egyéb területeket kell bevonni (például marketing, kereskedelem) ahhoz, hogy az adott termék valóban olyan legyen, amire van is igény a piacon.

Szintén a belső innovációnak ad teret az az agilis működési elem, hogy a fejlesztőket igyekeznek bekapcsolni a terméktámogatás folyamatába. Az egyes csapatok egy-egy hétre bekapcsolódnak a terméktámogatás munkájába, hogy közvetlenül az ügyfelektől kapjanak visszajelzést a fejlesztett funkciók használatáról. Ez Pálfy szerint nagyon hatékony, mert ezekből a beszélgetésekből számtalan olyan apróbb finomítás származik, amitől a termékeket a felhasználók sokkal kezelhetőbbnek érzik. Ráadásul növeli az ügyfelek elköteleződését is – amely az egyik legfontosabb célja a LogMeInnek –, hiszen azt érzik, hogy a cég figyelembe veszi az igényeiket, és gyorsan tud rá reagálni.

Három év alatt közel négyszeresére nőttek

A LogMeIn 2009-ben ment tőzsdére, akkor valamivel 20 dollár fölötti árfolyamon. Idén márciusban 126 dollár fölé is felment, jelenleg 103-104 dolláron kereskednek vele. A vállalat piaci értéke ez alapján 5,4 milliárd dollár (összehasonlításképpen: a MOL jelenlegi piaci kapitalizációja 7,6 milliárd dollár körül van).

A vállalat bevételei az utóbbi három évben közel négyszeresére nőttek. 2015-ben 271 millió dollár volt a bevétel, egy évvel később 336 millió, tavaly pedig 990 millió. Ez részben organikus növekedés volt, de a tavalyi jelentős többletet a felvásárlások hozták.

2015-ben szerezték meg a LastPass jelszókezelőt 125 millió dollárért. 2016-ban következett az eddigi legnagyobb falat: 2 milliárd dollárért szerezték meg a Citrix távelérés- és távkonferencia-üzletágát, a GoTo-t – a bevételek 2017-es megugrásában főleg ennek volt szerepe. A felvásárlás idén is folytatódott, a unified communications piacon erősített a Jive Communications felvásárlásával. A cégért 360 millió dollárt fizettek. A tranzakcióval szinte egy időben viszont eladták 50 millióért a Google-nek IoT-platformjukat, a Xivelyt.

Láng András szerint a jelenlegi vállalatméretnél az organikus növekedés mellett további akvizíciókra is szükség van. Bár erről közelebbit nem mondott, a fejlesztések fő irányaiból – big data elemzések, mesterséges intelligenciára és természetes nyelvi feldolgozásra épülő chatbotok stb.  – a potenciális célpontok körére azért lehet következtetni.

Közösség & HR

Lehet, hogy éppen most tesszük tönkre a Föld mágneses mezejét

A műholdcsordákat tenyésztő űrvállalkozók eddig is sikeresen kiakasztották néhány tudományterület képviselőit, de úgy tűnik, hogy a sornak még messze nincs vége.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.