Az MNB, a Magyar Bankszövetség, az NMHH, az NBSZ-NKI és az ORFK fogott össze, hogy a végfelhasználókat felvértezzék a kibertér veszélyeivel szemben.

A kiberbiztonság leggyengébb láncszeménél, a felhasználóknál erősítené a védelmet egy új hazai összefogás. Közös kibervédelmi edukációs és kommunikációs kampányról szóló együttműködési megállapodást kötött a Magyar Nemzeti Bank, a Magyar Bankszövetség, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézete és az Országos Rendőr-főkapitányság.

A KiberPajzsnak keresztelt projekt keretében az intézmények és a piaci szereplők átfogó oktatási programot indítanak, hogy fejlesszék ügyfeleik digitális pénzügyi tudatosságát. A kiberbiztonsági kockázatokat és az ellenük való védekezési lehetőségeit széles körű, összehangolt kommunikációs kampányal kívánják bemutatni.

Az edukáción túl a projekt céljai között szerepel a kiberbiztonsági hatósági és piaci folyamatok elemzése, továbbfejlesztése, valamint hazai és nemzetközi szakmai tudásmegosztás és jógyakorlatok gyűjtése a minél erősebb és hatékonyabb pénzügyi kibervédelem megvalósítására, írja a megállapodás aláírásáról kiadott közlemény.

A felhasználó az első védelmi vonal

Az aláíró szervezetek arra hívják fel a figyelmet, hogy bár a hazai pénzügyi rendszer európai összevetésben is rendkívül biztonságosnak számít, a digitalizáció révén egyre hangsúlyosabbá válik az elektronikus pénzforgalom, ezzel párhuzamosan pedig gyarapszik a sikeres visszaélések száma és aránya is. A bűnözők azonban nem a pénzügyi intézményeket, illetve az infrastruktúrát támadják, hanem elsősorban a gyors változásokat olykor át nem látó fogyasztókat. Ezért ők váltak az "elsődleges védelmi vonallá", melyet a lehető legjobban fel kell készíteni a kiberkockázatok kezelésére.

A projekt kiemelt figyelmet szentel a fiatalkorúaknak, a fokozottan kiszolgáltatott társadalmi csoportoknak (például az időseknek), de a megelőző jellegű üzenetek fontos célcsoportja lesznek a kisvállalkozások, illetve az egyéb céges ügyfelek is.

A KiberPajzs projektben a csatlakozó intézmények egységes arculatú, egyszerű üzenetekkel mutatják majd be a főbb csalási formákat (adathalászat, hamis banki hívások, sms-ek, hamisított banki weboldalak stb.). Az első kampány már ebben a hónapban elindul.

Megkérdeztük az MNB sajtóosztályától, hogy mennyi pénzt szánnak a projektre, és milyen forrásból finanszírozzák; milyen módon, mikor és mely céget választották ki a lebonyolításra, illetve hogy a plakátok mellett milyen egyéb felületeken találkozhatunk az üzenetekkel, és milyen csatornán jutnak el a célzott üzenetek a cégekhez.

"A KiberPajzs edukációs tájékoztató kampány alap arculati elemeit a Magyar Nemzeti Bank a marketing büdzséje terhére készíttette el, a kommunikációs feladatok elvégzésére közbeszerzett partnerének bevonásával" – írta az MNB sajtóosztálya. – "Az edukációs programban részt vevő, illetve az együttműködési megállapodást aláíró állami és pénzügyi szervezetek a KiberPajzs arculati kézikönyvben szabályozott módon kommunikálnak, azonban média költéseiket saját költségvetésükből finanszírozzák. Az üzenetek hordozó felületeit tekintve a szervezetek saját social media oldalai lesznek túlsúlyban, de az egyéb megjelenési módokról, felületekről (pl. online bannerek) és időzítéséről a Partnerek közösen döntenek, és összehangolt kommunikációt terveznek."

Biztonság

Minirobottal váltanák ki a gyomortükrözést

A kutatási stádiumban lévő új megoldás könnyebbé és lényegesen elviselhetőbbé tenné a páciensek vizsgálatát. Mindez nagy segítséget jelentene például a bélrák elleni harcban.
 

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Mit tartogat a jövő ebben a rendkívül dinamikusan fejlődő környezetben?
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.