A szállodaiparra is igaz, hogy fentről lefelé szivárognak a technikai újítások. Így az egész szektor odafigyel, mi történik ezen a téren a legmagasabb színvonalat képviselő luxusszállodákban. A brit Communications Specialist kutatása meglehetősen ellentmondásos képet fest a luxusszállodák és a technológia viszonyáról: bár sok cég alkalmazza ezeket, az iparág szereplőinek többsége nem az early adopterek táborát erősíti.
A Luxury Hotel Market Outlook 2023–2026 című kutatáshoz afrikai, ázsiai, európai, észak- és dél-amerikai, legalább 4 milliárd dollár éves bevétellel rendelkező luxus szállodaláncok ötven felső vezetőjével készítettek személyes interjúkat. Nem meglepő módon a láncok csúcsmenedzserei semmiben sem különböznek bármely más szektorban dolgozó társaiktól. Ugyanazt várják a technológiától: a költségek csökkenését és az általános ügyfélélmény javulását. (Szállodaiparra lefordítva: kevesebb emberrel a korábbinál profibb kiszolgálást.)
Alkalmazások sora áll készenlétben
Előbbit segíthetik például az önkiszolgáló rendszerek, míg utóbbit többek között az olyan virtuális túrák (VR), amik élményszerűen megjelenítik az új vendégeknek a majdani szállodai környezetüket. Utóbbi technológia egyébként a megkérdezett vezetők 94 százaléka szerint a jövő, míg kb. harmaduk (32 százalék) drámai változásokat jósol a következő években ezen a téren.
Az persze más kérdés, hogy a szállodák működésének általánosan szerves részévé válik-e a VR, hiszen még az olyan, meglehetősen régi technológiákról – például a QR kódról – is úgy beszéltek a meginterjúvolt vezetők, hogy használata növekedhet: 30 százalékuk vár drámai, 68 százalékuk pedig enyhe növekedést.
A költségek csökkentését a vezetők leginkább az önkiszolgáló rendszerektől várják. 86 százalékuk arra számít, hogy az egész szállodaiparban növekszik (kb. a válaszadók ötöde szerint drámai mértékben) a vendégek számára elérhető appok használata. Ezek az appok általában valamilyen keretalkalmazások, melyeken keresztül több szolgáltatáshoz is hozzáférnek a vendégek.
A felső vezetők jelentős többsége (közel 90 százalék) szerint 2026-ig tartó időszakban felgyorsul az iparban az önkiszolgáló rendszerek (pl. check-in/check-out), a rugalmasabb-gyorsabb szobaszervizt segítő, valamint alternatív fizetési technológiák terjedése.
Nem lesz luxus ChatGPT nélkül?
Ami mesterségesintelligencia-alapú chatbotok szektorra gyakorolt hatását illeti, egyelőre a kivárás érzékelhető. Persze a ChatGPT kiváltotta általános hájp alól a luxusszállodák vezetői sem tudják kivonni magukat: 74 százalékuk szerint kissé pozitív hatást gyakorol a vendégélményre, de csak 16 százalékuk vár a technológiától jelentősen pozitív változást. Az ötvenes mintában volt egy olyan vezető is, aki viszont úgy gondolja, hogy ez a technológia egyenesen rombolja a vendégélményt.
A téma egyébként nagyon is forró a szállodaiparban, ahol évek óta keresik azokat az alternatív ügyfélszolgálati technológiákat, melyek a hét nap 24 órájában képesek kezelni az ügyféligényeket. Ezen a téren valóban forradalmi változást hozhatnak a generatív mesterséges intelligenciák. Mint a HotelTechReport írja, az MI-alapú chatbotok alkalmazásánál egyfelől valóban indolkolt az óvatosság, de a korai bevezetésének is lehetnek üzleti előnyei: például jelentős a reklámértéke az újdonságra nyitott vendégek körében.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Három fájdalompont, amire az IT szolgáltatásmenedzsment gyors válaszokat adhat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak