Egyre komolyabbra duzzad a másfél hete indított hirdetési bojkott, így már biztos, hogy érzékelhető bevételkieséssel jár az, hogy a Facebook ura tévesen mérte fel a politikai hangulat drasztikus megváltozását.

Június 17-én több civil szervezet közös kezdeményezésére elindult a Stop Hate for Profit elnevezésű kampány. A kifejezetten a Facebook ellen indított bojkottfelhívás azt kérte a cégektől, hogy ha fontosnak tartják az emberi jogokat, illetve támogatják a gyűlöletbeszéd, diszkrimináció és egyéb káros megnyilvánulások visszaszorítását a tömegeket elérő közösségi hálózatról, akkor júliusban egyetlen centet se költsenek Mark Zuckerberg vállalatbirodalmában. Hasonló okokból hasonló kezdeményezések már a múltban is voltak (és jó esetben is csak mérsékelt eredményt hoztak), ám ez a mostani akció kezd egy olyan komoly viharfelhővé válni, ami már egy Facebook méretű céget is kellemetlenül érinthet.

Az elnök úr nem moderálta az elnök urat

Miután George Floyd május 25-én brutális rendőri intézkedés áldozata lett, az Egyesült Államokban hatalmas tiltakozási hullám indult, és teljesen megváltozott az ország politikai hangulata. Szófordulatok, elnevezések váltak szalonképtelenné, és általában is érzékenyebbé vált a közvélemény a különböző megnyilvánulásokra. Ebben a helyzetben a Twitter elkezdte figyelmeztető megjegyzésekkel moderálni az amerikai elnök valóságtartalmukban megkérdőjelezhető bejegyzéseit.

A Facebook azonban sokáig semmit nem tett a saját platformján megjelenő hasonló posztokkal. Sőt a közösségi óriás alapító-vezérigazgatója, egyben egyszemélyes ura praktikusan megvédte Trump elnök elhíresült "when the looting starts, the shooting starts" (kb. ha elkezdődik a fosztogatás, elkezdünk lőni) felütésű posztját, és hozzátette ugyan, hogy ennek tartalmával nem ért egyet, de nem kívánja megakadályozni azt sem, hogy a politikusok üzenetei eljussanak a polgárokhoz.

Zuckerberg óvatoskodása azonban sokaknál kicsapta a biztosítékot. Korábban nemigen volt arra példa, hogy a cégnél aktívan dolgozók nyíltan szembemenjenek a vezérigazgató hivatalos álláspontjával, most azonban házon belül is felerősödtek a hasonló hangok. Az amerikai lapok felmondásokról és demonstrációkról számoltak be, sok facebookos alkalmazott pedig éppen a Twitteren fejezte ki nemtetszését.

Ugyancsak árulkodó jelenség volt, hogy 140 olyan tudós írt közös levelet a Facebook vezetőjének, akik máskülönben anyagi támogatást kapnak a Mark Zuckerberg és felesége által létrehozott Chan Zuckerberg Initiative alapítványtól. Ebben etikátlannak nevezték a félrevezető információk és a megosztó nyelvezet szabadon engedését, Trump elnök inkriminált bejegyzésének érintetlenül hagyását pedig mélyen aggasztó döntésként aposztrofálták.

Beindult a lavina

A Stop Hate for Profit is a fentiekre adott reakciónak tekinthető. A kampány első napjaiban ugyan elkezdtek szállingózni a támogatók, ám az igazi tűzijáték csak az elmúlt néhány napban kezdődött meg azzal, hogy egyre több és egyre nagyobb hirdetői büdzsével rendelkező vállalat nyilvánította ki szándékát a hirdetési pénzcsapok elzárásáról.

Jelenleg több mint 160 cég fejezte ki nemtetszését a közösségi média gyakorlata ellen, köztük olyanok is mint például a Levi's, a Coca-Cola, a Verizon, az Unilever, vagy éppen a Toyota amerikai leányvállalata. A legfrissebb hírek pedig már a Starbucks deklarációjáról szólnak, miszerint tiltakozik a gyűlöletbeszéd közösségi platformokon történő terjesztése ellen, és egyelőre meghatározatlan időre leállítja reklámtevékenységét ezeken a hálózatokon.

A kávézólánc döntése több szempontból is figyelemre méltó. Egyrészt a vállalat a Facebook hatodik legnagyobb hirdetési partnere. Csak az elmúlt évben nagyjából 95 millió dollár értékben vett reklámfelületeket Zuckerberg birodalmában. Továbbá néhány más céghez hasonlóan a Starbucks sem csatlakozott formálisan a Stop Hate for Profit kampányához, és a bojkottot időben és térben is kiterjesztette - például a témában sokkal proaktívabban viselkedő Twitterre is.

Ennyi már nem elég

A Facebook eleinte próbálta elnyomni a hirdetési pénzeit fenyegető kezdeményezéseket, és folyamatosan győzködte partnereit, hogy minden a legnagyobb rendben van/lesz. Múlt hét péntekre viszont már akkora lett a nyomás, hogy Mark Zuckerberg is kénytelen volt megszólalni. Néhány perces beszédében a szokásos fogadkozások mellett, hogy még keményebben dolgoznak a témán, csak apró változásokat ígérve próbálta kifogni a szelet az ellene szervezkedők vitorláiból. Mindez azonban inkább csak olaj volt a tűzre. A Stop Hate for Profit szervezői csalódottan nyilatkoztak, és inkább magasabb fokozatra kapcsolnak. Az eredetileg csak az Egyesült Államokra szorítkozó felhívásukat immár igyekeznek globálissá dagasztani. A héten ugyanis már az európai vállalkozásokat is megszólítják ügyük támogatására.

A politkai közhangulat megváltozásának és a bojkottfelhívás tényleges, bevételekben mért hatását egyelőre megbecsülni sem lehet. Ez egyrészt attól is függ, hogy kik csatlakoznak még, és ezek a cégek milyen hosszú ideig tartózkodnak a reklámozástól. Másrészt a koronavírus jelentette gazdasági hatások egy csomó bizonytalansági faktort jelentenek, azaz az elkövetkező negyedéves jelentésekből sem feltétlenül lesz könnyű kiolvasni, melyik szám miért alakult úgy, ahogy.

Egy viszont biztos: a befektetők máris megijedtek. A Facebook papírjai múlt pénteken több mint 8 százalékot estek, és a hétfői nyitás sem ígérkezik erősnek. A problémát egy fokkal jobban kezelő Twitter részvényeit szintén megviselték a történések, utóbbiak közel 7,5 százalékot vesztettek értékükből.

Közösség & HR

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.