Az idei első félév teljesítményét összegző jelentésében [PDF] a Klarna javuló pénzügyi mutatókról számolt be, amelyeket részben a fejlett mesterséges intelligencián alapuló megoldások bevezetésével ért el. A közel két évtizednyi működést követően tavaly Magyarországot is elérő svéd cég a vásárolj most, fizess később (Buy Now Pay Later - BNPL) szektor meghatározó szereplője, amely jövőre készül tőzsdére lépni. Utóbbi miatt különösen fontos, hogy a lehető legjobb színben tűntesse fel magát a potenciális befektetők előtt.
Ami a főbb mutatókat illeti, minden jól alakult: a bevétel egy év alatt 27 százalékkal bővült, miközben a működési költségszint változatlan maradt. Az egyéb kiadások miatt a tiszta haszonra ugyan még várni kell, de a tavaly ilyenkor kimutatott bő 2 milliárd svéd koronát kitevő veszteséget sikerült a hatodára zsugorítani.
Több száz, bizony, dalolva ment
A javuló eredményeket a menedzsment nem kis részben a fejlett MI-eszközök gyors és széles körű bevezetésének tulajdonítja. Belső adatok alapján a chatbotok nem is akárhogyan teljesítenek: az algoritmusok bevezetésével a felmerülő problémák átlagos megoldási ideje 11-ről mindössze 2 percre csökkent. A vállalat szerint az ügyfelek problémáira automatikus válaszokkal szolgáló chatbotoknak köszönhetően több száz fővel sikerült csökkenteni a dolgozói létszámot, a terv pedig az, hogy tovább folytatják a karcsúsítást.
A Reuters a témában kapcsolatban Sebastian Siemiatkowskit idézi, aki elmondta, hogy nagyjából 12 hónap alatt 5000-ről 3800-ra redukálódott az aktív pozíciók száma. A cég vezérigazgatója ugyanakkor sietett hozzátenni azt is, hogy ez nem járt emberek elbocsátásával: az új felvételek leállítása és a természetes lemorzsolódás együttesen elegendő volt. (Az ilyen szintű fluktuáció egyébiránt nem tekinthető extrémnek az ügyfélszolgálaton dolgozók esetében.)
A generatív MI-re a belső folyamatainál is nagyban támaszkodó Klarnánál az irány változatlan: egyelőre kizárólag szoftvermérnököket keresnek felvételre. Távlati célként egy körülbelül 2000 fős szervezet lebeg a vezetés szeme előtt, ám a vezérigazgatói nyilatkozat alapján ennek nincs kőbe vésett céldátuma. (A Klarna 2021-ben még 7000 alkalmazottat foglalkoztatott, miközben kevesebb bevételt és nagyobb veszteséget termelt.)
Most akkor tényleg elveszi a munkát?
A mesterséges intelligenciára épülő algoritmusok még el sem kezdtek terjedni, de már vita indult be arról, milyen hatással lesznek az algoritmusok a munkaerő-piacra. Az IMF év elején közzétett jelentése szerint az MI fejlődése a munkahelyek 40 százalékát érinti világszerte, ami szükségessé teszi szociális programok kidolgozását az érintett rétegek támogatására. Az Európai Központi Bank viszont nem is annyira a munkahelyek elpárolgására, hanem a bérek csökkenésére figyelmeztetett korábban.
Egy biztos, a Klarna esete némileg gyengíti az olyan jellegű hangzatos kiszólások erejét, miszerint az MI túl ostoba a munkahelyek megszüntetéséhez.
(Fotó: Klarna)
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak