A tőzsdére készülő svéd pénzügyi szolgáltatónál egy év alatt lényegesen kurtább lett a bérlista, miután az ügyfelek problémáit (is) chatbotokra bízták.

Az idei első félév teljesítményét összegző jelentésében [PDF] a Klarna javuló pénzügyi mutatókról számolt be, amelyeket részben a fejlett mesterséges intelligencián alapuló megoldások bevezetésével ért el. A közel két évtizednyi működést követően tavaly Magyarországot is elérő svéd cég a vásárolj most, fizess később (Buy Now Pay Later - BNPL) szektor meghatározó szereplője, amely jövőre készül tőzsdére lépni. Utóbbi miatt különösen fontos, hogy a lehető legjobb színben tűntesse fel magát a potenciális befektetők előtt.

Ami a főbb mutatókat illeti, minden jól alakult: a bevétel egy év alatt 27 százalékkal bővült, miközben a működési költségszint változatlan maradt. Az egyéb kiadások miatt a tiszta haszonra ugyan még várni kell, de a tavaly ilyenkor kimutatott bő 2 milliárd svéd koronát kitevő veszteséget sikerült a hatodára zsugorítani. 

Több száz, bizony, dalolva ment

A javuló eredményeket a menedzsment nem kis részben a fejlett MI-eszközök gyors és széles körű bevezetésének tulajdonítja. Belső adatok alapján a chatbotok nem is akárhogyan teljesítenek: az algoritmusok bevezetésével a felmerülő problémák átlagos megoldási ideje 11-ről mindössze 2 percre csökkent. A vállalat szerint az ügyfelek problémáira automatikus válaszokkal szolgáló chatbotoknak köszönhetően több száz fővel sikerült csökkenteni a dolgozói létszámot, a terv pedig az, hogy tovább folytatják a karcsúsítást.

A Reuters a témában kapcsolatban Sebastian Siemiatkowskit idézi, aki elmondta, hogy nagyjából 12 hónap alatt 5000-ről 3800-ra redukálódott az aktív pozíciók száma. A cég vezérigazgatója ugyanakkor sietett hozzátenni azt is, hogy ez nem járt emberek elbocsátásával: az új felvételek leállítása és a természetes lemorzsolódás együttesen elegendő volt. (Az ilyen szintű fluktuáció egyébiránt nem tekinthető extrémnek az ügyfélszolgálaton dolgozók esetében.)

A generatív MI-re a belső folyamatainál is nagyban támaszkodó Klarnánál az irány változatlan: egyelőre kizárólag szoftvermérnököket keresnek felvételre. Távlati célként egy körülbelül 2000 fős szervezet lebeg a vezetés szeme előtt, ám a vezérigazgatói nyilatkozat alapján ennek nincs kőbe vésett céldátuma. (A Klarna 2021-ben még 7000 alkalmazottat foglalkoztatott, miközben kevesebb bevételt és nagyobb veszteséget termelt.)

Most akkor tényleg elveszi a munkát?

A mesterséges intelligenciára épülő algoritmusok még el sem kezdtek terjedni, de már vita indult be arról, milyen hatással lesznek az algoritmusok a munkaerő-piacra. Az IMF év elején közzétett jelentése szerint az MI fejlődése a munkahelyek 40 százalékát érinti világszerte, ami szükségessé teszi szociális programok kidolgozását az érintett rétegek támogatására. Az Európai Központi Bank viszont nem is annyira a munkahelyek elpárolgására, hanem a bérek csökkenésére figyelmeztetett korábban.

Egy biztos, a Klarna esete némileg gyengíti az olyan jellegű hangzatos kiszólások erejét, miszerint az MI túl ostoba a munkahelyek megszüntetéséhez.

(Fotó: Klarna)

Közösség & HR

30 millió dollárral fognak hozzá a milliárdosok kitakarításához a közösségi médiából

Technológiai vezetők mellett még egy korai Facebook-befektető is támogatja a Free Our Feeds kezdeményezést, ami a nyílt forráskódú AT-protokoll segítségével számolná fel a Musk- vagy Zuckerberg-szerű üzletemberek koncentrált ellenőrzését az online közösségi tér fölött.
 
Egy cég legacy rendszerei, fejlődési tervei mellett a belső kompetenciái és a beruházási készsége is befolyásolják, hogy milyen SD-WAN modellt érdemes választania.

a melléklet támogatója a Yettel

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.