Sikert sikerre halmoz az Nvidia. A január 28-án zárul 2018-as negyedik pénzügyi negyedévről kiadott jelentés szerint a vállalat messze, mintegy tizedével meghaladta azt a bevételi szintet, amit előzetesen várt a menedzsment. Összességében a cég pénzügyi évének (ez februártól januárig tart) utolsó három hónapjában 2,91 milliárd dollár lett a bevétel, amely 34 százalékkal magasabb, mint amit egy évvel korábban ilyenkor elkönyvelhetett
A profit még ennél is nagyobbat nőtt. A kiadások és adók levonása után végül több mint 1,1 milliárd dollár maradt a kasszában, ami éves összevetésben 71 százalékos növekedés (tavaly a záró negyedévben 655 millió dollár volt a nettó profit). Ez utóbbi most kevésbé a teljesítményről, mint inkább az adózási szabályok változásáról szól, de az üzemi eredmény is kellően magas. Jól mutatja a vállalat teljesítményének javulását a 61,9 százalékos bruttó árrés, amely éves összevetésben 1,9 százalékkal, az előző negyedévhez képest 2,4 százalékkal javult – Colette Kress pénzügyi igazgató ezt külön ki is emelte az elemzői konferenciahíváson.
A jövőbeni tervek is optimisták: a következő negyedévben a most lezárthoz hasonló bevétellel számolnak, és tovább akarnak javítani a bruttó árrésen is.
Továbbra is a játékra építenek
A bevételek jelentős részét a játékhoz fejlesztett eszközök, azaz a videokártyák adják: több mint 1,7 milliárd dollárt. Ez a szegmens éves összevetésben 29 százalékkal nőtt (tavaly a záró negyedévben 1,35 milliárd dollárt hozott), és az aránya is hasonló a teljes bevételben, mint tavaly. Egy éve a negyedév összbevételének 62 százalékát, idén pedig a 60 százalékát adta a gaming szegmens.
A szegmens növekedésének okai összetettek. Arra a vállalat pénzügyi igazgatója, majd Jen-Hsun Huang vezérigazgató is utalt, hogy szerepet játszott benne, hogy tavaly elszabadult a kriptovaluta-bányászati őrület. Mivel a bányászathoz jól használhatók a GPU-k, hamarosan hiány alakult ki a videokártya-piacon, az árak pedig az egekbe szöktek. Az Nvidia azonban nem tudta számszerűsíteni, hogy a kereslet mekkora részét jelentette ez.
Azt viszont hangsúlyozta a vállalat vezetése, hogy továbbra is a játékosokra akarnak építeni – a pénzügyi igazgató is hosszasan sorolta a videokártyák iránti keresletet növelő játékpiaci tényezőket. Már csak azért is ezt tartják a legfontosabbnak, mert kriptovaluta-piac kiszámíthatatlan, és valószínűleg az is marad. A vezérigazgató ezzel kapcsolatban arról is beszélt, hogy bár valóban lassabban tudják kielégíteni az igényeket a megnövekedett kereslet miatt, az árazásukon nem változtattak, azaz a kialakult hiányon a forgalmazók kerestek sokat.
A kereslet-kínálat egyensúlya egyébként tavasz közepére állhat helyre a vezérigazgató szerint.
A professzionális piacokon is nagyot mentek
A professzionális vizualizációs termékek (lényegében a munkaállomásokba szánt – és VR-alkalmazásokhoz is használható – Quadro kártyák) iránt is nőtt a kereslet. Ez az üzletág 13 százalékkal bővült éves összevetésben, és összességében 254 millió dollárral járult hozzá a bevételekhez.
Az adatközponti termékek viszont elképesztően megugrottak, egy év alatt több mint kétszeresére nőtt az üzletág bevétele. A tavalyi 296 millióval szemben idén 606 millió dollárt hoztak ezek a termékek.
Beérett a Tesla vonal is, amihez valószínűleg jó marketinghátteret (is) biztosított a 2016 végén bemutatott DGX SaturnV szuperszámítógép, melyet a világ leghatékonyabb szuperszámítógépeként hirdettek. Tavaly novemberben jelentették be – amit a mostani negyedéves eredményekről kiadott közlemény is kiemel –, hogy az 500 legnagyobb szuperszámítógépből 87 épül Teslára.
Mostanra a Teslák révén az Nvidia az adatközponti piac egyik nagyon komoly szereplőjévé vált. Ha ez az ütem nem is tartható hosszú távon, azt az Nvidia is látja, hogy számtalan olyan tényező van a piacon (a már említette szuperszámítógépek mellett a mesterséges intelligencia, a hiperskálázható rendszerek, virtualizáció stb.), amely segítheti a Tesla kártyák sikerét. (Az Nvidia szoftveres oldalról is megtámogatta a sikert.)
A pénzügyi beszámolóban már egy ideje önálló tételként szerepelnek az autós fejlesztések, bár az üzletág bevételei még elenyésző mértékben járulnak hozzá az összforgalomhoz. A negyedév során 132 millió dollárt hoztak, ami 3 százalékkal több, mint egy éve. Ez főleg infotainment megoldások értékesítéséből származik. De már készülnek az önvezető technológiák elterjedésére olyan partnerekkel, mint a ZF, a Baidu, a mesterséges intelligencia autós alkalmazásában pedig többek között a Volkswagennel, a Mercedesszel és a Continentallal is együttműködnek. Ennek a piacnak a robbanását az Nvidia vezérigazgatója a következő évtized első éveire várja.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak