Magyarországon a nagy és a középvállalatok közel 70 százaléka rendelkezik a HR munkájának a támogatására már legalább dobozos szoftveres megoldással. Ez azonban nem jelent teljes körű HR-támogatást.
A bérszámfejtést jellemzően kiszervezik
A középvállalatoknál, és néhány nagyvállalatnál ez főként a kötelező munkaügyi ügyvitel támogatására szorítkozik – mondja Pinke Szilárd, a UNIT4 VT-Soft professzionális szolgáltatások menedzsere. Hozzáteszi, iparáganként nincsenek nagy eltérések, általában a multinacionális vállalatok és a hazai nagyvállalatok élnek a lehetőséggel.
Pinke Szilárd, UNIT4 VT-Soft: az önkiszolgáló ügyvitel bevezetése és a komplex riporting megoldások használata
egymásra hatva, egyidejűleg terjed
Közel teljesnek véli a szoftveres támogatottságot Turóczi Gábor, az SAP Hungary Kft. presales szakértője, mondván, a legkevésbé fejlett vállalkozásoknál is legalább Excelben kezelik a különböző HR-folyamatokat. A bérszámfejtést jellemzően kiszervezik a cégek, de van példa dobozos, illetve egyedi fejlesztésű szoftverek alkalmazására is.
Az adminisztratív jellegű feladatoknál, ilyen a bérszámfejtés és a személyi adatok nyilvántartása, használnak már 100 százalékban szoftveres megoldást a cégek Magyarországon, a Nexon ügyvezetője szerint. Ocskay Szilárd azonban felhívja a figyelmet arra is, hogy a humánerőforrás-menedzsment fókusza az operatív, adminisztratív tevékenységeket ellátó szerepből egyre inkább a vállalat üzleti és stratégiai céljait támogatni képes szerepkör felé tolódik. A felső vezetők elvárják a HR-területtől a gazdasági szemléletet és gondolkodást, az üzleti célok támogatását. A munkavállalók pedig egyszerű, könnyen elérhető és átlátható HR-szolgáltatásokat igényelnek. Ezek az eszközök viszont itthon még nem eléggé elterjedtek.
Megosztottak a Bitport által megkérdezett szakértők a tekintetben, hogy mennyire tudatosak a cégek Magyarországon a munkaerő távlati tervezésében. Az SAP és a Nexon nyilatkozói szerint egyre jobban és egyre többen építenek erre. Jó példával elsősorban a multik járnak elől. A Nexon által tavaly megkérdezett vállalatok 43 százalékánál tartozott a munkaerő management a HR elsődleges feladatai közé.további bő egyharmaduk gondolta úgy, hogy ezzel a következő egy-két évben lehet számolni.
A UNIT4 VT-Soft saját ügyfélkörben leszűrt tapasztalatai szerint viszont még nem igazán jellemző itthon a tudatos munkaerő–tervezés . Az igényt jó esetben csak az erre alkalmas szoftverek megjelenése hozza magával.
Dobozos megoldás vagy felhőszolgáltatás?
A piac meghatározó cégei egyöntetűen úgy látják, hogy van szándék a magyarországi cégek körében a HR-feladatok felhőbe költöztetésére. "Ott, ahol a HR feladatok részlegesen kiszervezettek, már nem idegenkednek a felhő megoldásoktól. Természetesen a nyitottság függ az ajánlattól is, az ügyfelek jelentős része közép távra összehasonlítja a licenc- és a felhőalapú konstrukciók költségszintjét, és ezt követően dönt – emeli ki Pinke Szilárd.
Az SAP gyakorlatában ma még az ügyfélnél telepített megoldások dominálnak, de kezd gyökeret verni a felhőszolgáltatás is, főként a párfelhasználós vállalkozásoknál. "Azt jósolom, hogy egy-két éven belül a tehetséggondozás terén arányaiban többet fogunk felhőalapú megoldásról tárgyalni, mint on-premise-ről" – fogalmazott Turóczi Gábor.
A Nexon tapasztalatai szerint a trendet gyakran a vállalati belső korlátok alakítják. Sokszor az dönt egy HR projektben, hogy mit tesz lehetővé a vállalat informatikai szabályzata. "Magyarországon még nem a SaaS-alapú HR megoldások a jellemzőek" – mondta Ocskay Szilárd.
Ocskay Szilárd, Nexon: a humán erőforrások hatékony menedzselése jelentősen emelheti
a cégek profittermelő képességét
Ugyanakkor ma már alapelvárás, hogy az informatika a teljes HR-folyamatot egységesen kezelje. Azok a HR szakemberek, akik a jövőben vennének igénybe új HR funkciókat, a kiválasztás során a következő szempontokat vennék figyelembe: professzionális funkcionalitás, gyors bevezetés és megtérülés, jól tervezhető költségek, és intuitív felületek.
A gyakorlat a UNIT4 VT-Soft szakértője szerint ma még azt mutatja, hogy a cégek az alapvető számfejtési szolgáltatásokon felül hagyományosan a munkaügyi nyilvántartásokra és ügyvitel támogatásra helyezik a hangsúlyt. A munkaerő-toborzás automatizálása csak a nagyobb vagy az erre specializált vállalkozásokra jellemző. Az oktatás adminisztráció, a karriertervezés, a teljesítménymenedzsment modulok integrált használata pedig még csak most van terjedőben. A multinacionális vállalatoknál erre jelenleg a legtöbbször csoport szintű szigetrendszereket alkalmaznak. Az önkiszolgáló rendszer – elsősorban a munkaidő-tervezés és -nyilvántartás, valamint a cafeteria területén – már elterjedtnek nevezhető, a többi folyamat esetében ugyanakkor még csak a nagyvállalatok körében terjed.
"Pedig a rendelkezésre álló szoftverek már minden HR folyamatot képesek támogatni" – teszi hozzá Turóczi Gábor, aki szerint ha egységes megközelítést alkalmaznának a vállalatok a HR-támogatás terén is – legyen az on-premise, cloud vagy hibrid –, annak az előnye a vállalati informatika egyszerűsödésében is megmutatkozna.
Új eszközöket kapnak a HR-rendszerek
Mennyire használják már a HR-rendszerek fejlesztői a legújabb eszközöket, a közösségi médiát, a big datát, és az adatbányászatot? – tettük fel a kérdést a piac meghatározó szereplőinek. Pinke Szilárd szerint az online HR kiszolgáló felületek fokozatos elterjedése magával hozza az igényt a közösségi oldalakkal való összekapcsolásra, valamint a mobil platformokra való fejlesztésre. Összességében azonban úgy látja, hogy a HR terület az integrált ügyvitel használatában jelenleg le van maradva az egyéb szakterületekhez, például a kereskedelemhez vagy pénzügyhöz képest. Így egy szakterületi modul bevezetése kapcsán manapság az önkiszolgáló ügyvitelre való átállás a jellemző.
A HR management felé is növekedtek az elvárások a tervezhetőséggel, az előrejelzésekkel és elemzésekkel kapcsolatban – mondta a UNIT4 VT-Soft szakértője. A magas szintű kontrolling alapja pedig a naprakész és integrált adatok megléte, ezért a folyamatok szoftveres támogatásának bővülése, az önkiszolgáló ügyvitel bevezetése és a komplex riporting megoldások használata egymásra hatva, egyidejűleg terjed.
Turóczi Gábor is úgy látja, hogy a korszerű HR-rendszerek ma már integráltak a közösségi médiával, mobil eléréssel bírnak, és megbirkóznak a big data kihívással is.
Turóczi Gábor, SAP: ha egységes megközelítést alkalmaznának a vállalatok a HR-támogatás terén is,
annak az előnye a vállalati informatika egyszerűsödésében is megmutatkozna
"A HR egyre több cégnél válik a vezetők számára az üzleti tevékenység meghatározó részévé, az alkalmazottak számára pedig új élményt nyújtó szolgáltató központtá” – véli Ocskay, aki szerint a következő egy-két évben a figyelem a belső tartalékok felé fordul, és a vállalatok működésében a humán erőforrások hatékony menedzselése jelentősen emelheti a cégek profittermelő képességét. Az Y-generáció munkába állása – új gondolkodásmód, generációs ellentétek, informatikai kulturális különbségek, tehetségmenedzsment – pedig a humánpolitika számára jelenthetnek megoldandó kérdéseket.
A tehetségmenedzsmentet, a jók bevonzását, megtartását, illetve az Y-generáció eltérő igényeit tartják a legfontosabb kihívásoknak az SAP-nál is. A UNIT4 VT-Softnál pedig a HR-ügyvitel hibrid, részben kiszervezett, részben belső megoldásait vélik kényes kérdésnek a közeljövőre nézve. "A HR szervezeteknek meg kell találniuk azokat a szoftvermegoldásokat, amelyek révén hatékonyan tudnak együttműködni a kiszervezett funkciókkal, a céges önkiszolgáló folyamatok felhasználóival, ugyanakkor meg tudnak felelni a saját menedzsmentjük elvárásainak is" – mondja Pinke Szilárd.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak