A HR feladatok szoftveres támogatottsága a hazai cégek körében még közel sem kielégítő, egyelőre főként a nagyvállalati körben terjedt el – mondják a Bitport által megkérdezett piaci szereplők.

Magyarországon a nagy és a középvállalatok közel 70 százaléka rendelkezik a HR munkájának a támogatására már legalább dobozos szoftveres megoldással. Ez azonban nem jelent teljes körű HR-támogatást.

A bérszámfejtést jellemzően kiszervezik

A középvállalatoknál, és néhány nagyvállalatnál ez főként a kötelező munkaügyi ügyvitel támogatására szorítkozik – mondja Pinke Szilárd, a UNIT4 VT-Soft professzionális szolgáltatások menedzsere. Hozzáteszi, iparáganként nincsenek nagy eltérések, általában a multinacionális vállalatok és a hazai nagyvállalatok élnek a lehetőséggel.

Pinke Szilárd, UNIT4 VT-Soft: az önkiszolgáló ügyvitel bevezetése és a komplex riporting megoldások használata
egymásra hatva, egyidejűleg terjed

Közel teljesnek véli a szoftveres támogatottságot Turóczi Gábor, az SAP Hungary Kft. presales szakértője, mondván, a legkevésbé fejlett vállalkozásoknál is legalább Excelben kezelik a különböző HR-folyamatokat. A bérszámfejtést jellemzően kiszervezik a cégek, de van példa dobozos, illetve egyedi fejlesztésű szoftverek alkalmazására is.

Az adminisztratív jellegű feladatoknál, ilyen a bérszámfejtés és a személyi adatok nyilvántartása, használnak már 100 százalékban szoftveres megoldást a cégek Magyarországon, a Nexon ügyvezetője szerint. Ocskay Szilárd azonban felhívja a figyelmet arra is, hogy a humánerőforrás-menedzsment fókusza az operatív, adminisztratív tevékenységeket ellátó szerepből egyre inkább a vállalat üzleti és stratégiai céljait támogatni képes szerepkör felé tolódik. A felső vezetők elvárják a HR-területtől a gazdasági szemléletet és gondolkodást, az üzleti célok támogatását. A munkavállalók pedig egyszerű, könnyen elérhető és átlátható HR-szolgáltatásokat igényelnek. Ezek az eszközök viszont itthon még nem eléggé elterjedtek.

Megosztottak a Bitport által megkérdezett szakértők a tekintetben, hogy mennyire tudatosak a cégek Magyarországon a munkaerő távlati tervezésében. Az SAP és a Nexon nyilatkozói szerint egyre jobban és egyre többen építenek erre.  Jó példával elsősorban a multik járnak elől. A Nexon által tavaly megkérdezett vállalatok 43 százalékánál tartozott a munkaerő management a HR elsődleges feladatai közé.további bő egyharmaduk gondolta úgy, hogy ezzel a következő egy-két évben lehet számolni.

A UNIT4 VT-Soft saját ügyfélkörben leszűrt tapasztalatai szerint viszont még nem igazán jellemző itthon a tudatos munkaerő–tervezés . Az igényt jó esetben csak az erre alkalmas szoftverek megjelenése hozza magával.

Dobozos megoldás vagy felhőszolgáltatás?

A piac meghatározó cégei egyöntetűen úgy látják, hogy van szándék a magyarországi cégek körében a HR-feladatok felhőbe költöztetésére. "Ott, ahol a HR feladatok részlegesen kiszervezettek, már nem idegenkednek a felhő megoldásoktól. Természetesen a nyitottság függ az ajánlattól is, az ügyfelek jelentős része közép távra összehasonlítja a licenc- és a felhőalapú konstrukciók költségszintjét, és ezt követően dönt – emeli ki Pinke Szilárd.

Az SAP gyakorlatában ma még az ügyfélnél telepített megoldások dominálnak, de kezd gyökeret verni a felhőszolgáltatás is, főként a párfelhasználós vállalkozásoknál. "Azt jósolom, hogy egy-két éven belül a tehetséggondozás terén arányaiban többet fogunk felhőalapú megoldásról tárgyalni, mint on-premise-ről" – fogalmazott Turóczi Gábor.

A Nexon tapasztalatai szerint a trendet gyakran a vállalati belső korlátok alakítják. Sokszor az dönt egy HR projektben, hogy mit tesz lehetővé a vállalat informatikai szabályzata. "Magyarországon még nem a SaaS-alapú HR megoldások a jellemzőek" – mondta Ocskay Szilárd.

Ocskay Szilárd, Nexon: a humán erőforrások hatékony menedzselése jelentősen emelheti
a cégek profittermelő képességét

Ugyanakkor ma már alapelvárás, hogy az informatika a teljes HR-folyamatot egységesen kezelje. Azok a HR szakemberek, akik a jövőben vennének igénybe új HR funkciókat, a kiválasztás során a következő szempontokat vennék figyelembe: professzionális funkcionalitás, gyors bevezetés és megtérülés, jól tervezhető költségek, és intuitív felületek.

A gyakorlat a UNIT4 VT-Soft szakértője szerint ma még azt mutatja, hogy a cégek az alapvető számfejtési szolgáltatásokon felül hagyományosan a munkaügyi nyilvántartásokra és ügyvitel támogatásra helyezik a hangsúlyt. A munkaerő-toborzás automatizálása csak a nagyobb vagy az erre specializált vállalkozásokra jellemző. Az oktatás adminisztráció, a karriertervezés, a teljesítménymenedzsment modulok integrált használata pedig még csak most van terjedőben. A multinacionális vállalatoknál erre jelenleg a legtöbbször csoport szintű szigetrendszereket alkalmaznak. Az önkiszolgáló rendszer – elsősorban a munkaidő-tervezés és -nyilvántartás, valamint a cafeteria területén – már elterjedtnek nevezhető, a többi folyamat esetében ugyanakkor még csak a nagyvállalatok körében terjed.

"Pedig a rendelkezésre álló szoftverek már minden HR folyamatot képesek támogatni" – teszi hozzá Turóczi Gábor, aki szerint ha egységes megközelítést alkalmaznának a vállalatok a HR-támogatás terén is – legyen az on-premise, cloud vagy hibrid –, annak az előnye a vállalati informatika egyszerűsödésében is megmutatkozna.

Új eszközöket kapnak a HR-rendszerek

Mennyire használják már a HR-rendszerek fejlesztői a legújabb eszközöket, a közösségi médiát, a big datát, és az adatbányászatot? – tettük fel a kérdést a piac meghatározó szereplőinek. Pinke Szilárd szerint az online HR kiszolgáló felületek fokozatos elterjedése magával hozza az igényt a közösségi oldalakkal való összekapcsolásra, valamint a mobil platformokra való fejlesztésre. Összességében azonban úgy látja, hogy a HR terület az integrált ügyvitel használatában jelenleg le van maradva az egyéb szakterületekhez, például a kereskedelemhez vagy pénzügyhöz képest. Így egy szakterületi modul bevezetése kapcsán manapság az önkiszolgáló ügyvitelre való átállás a jellemző.

A HR management felé is növekedtek az elvárások a tervezhetőséggel, az előrejelzésekkel és elemzésekkel kapcsolatban – mondta a UNIT4 VT-Soft szakértője. A magas szintű kontrolling alapja pedig a naprakész és integrált adatok megléte, ezért a folyamatok szoftveres támogatásának bővülése, az önkiszolgáló ügyvitel bevezetése és a komplex riporting megoldások használata egymásra hatva, egyidejűleg terjed.  

Turóczi Gábor is úgy látja, hogy a korszerű HR-rendszerek ma már integráltak a közösségi médiával, mobil eléréssel bírnak, és megbirkóznak a big data kihívással is.

Turóczi Gábor, SAP: ha egységes megközelítést alkalmaznának a vállalatok a HR-támogatás terén is,
annak az előnye a vállalati informatika egyszerűsödésében is megmutatkozna

"A HR egyre több cégnél válik a vezetők számára az üzleti tevékenység meghatározó részévé, az alkalmazottak számára pedig új élményt nyújtó szolgáltató központtá” – véli Ocskay, aki szerint a következő egy-két évben a figyelem a belső tartalékok felé fordul, és a vállalatok működésében a humán erőforrások hatékony menedzselése jelentősen emelheti a cégek profittermelő képességét. Az Y-generáció munkába állása – új gondolkodásmód, generációs ellentétek, informatikai kulturális különbségek, tehetségmenedzsment – pedig a humánpolitika számára jelenthetnek megoldandó kérdéseket.

A tehetségmenedzsmentet, a jók bevonzását, megtartását, illetve az Y-generáció eltérő igényeit tartják a legfontosabb kihívásoknak az SAP-nál is. A UNIT4 VT-Softnál pedig a HR-ügyvitel hibrid, részben kiszervezett, részben belső megoldásait vélik kényes kérdésnek a közeljövőre nézve. "A HR szervezeteknek meg kell találniuk azokat a szoftvermegoldásokat, amelyek révén hatékonyan tudnak együttműködni a kiszervezett funkciókkal, a céges önkiszolgáló folyamatok felhasználóival, ugyanakkor meg tudnak felelni a saját menedzsmentjük elvárásainak is" – mondja Pinke Szilárd.

Közösség & HR

CIO Hungary 2025: hogyan válhat veszélyessé egy félrenevelt MI?

Beszámolónk harmadik része a 16. CIO Hungary konferencia második napjáról, ahol a stresszes témák mellett a stresszcsökkentésről is sokat megtudhattunk.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.