Egymásnak dobálják a kérdéseket a CIO-k: kinek milyen problémát okozott a járvány, és azon hogyan sikerült úrrá lenni. A sort a MAVIR működésfejlesztési vezérigazgató-helyettese, Gál István folytatja.

Nemrégiben indított sorozatunkban magyar CIO-k kérdeznek egymástól. A központi téma: kinek mi volt a legnagyobb kihívás a koronavírus okozta helyzetben, és azt hogyan, milyen eszközökkel, módszerekkel sikerült kezelni. Ábrahám Péter, a Bonafarm Csoport IT- és beszerzési igazgatója Gál Istvánnak, a MAVIR működésfejlesztési vezérigazgató-helyettesének véleményére volt kíváncsi.

Milyen sürgős digitalizációs lépéseket kellett tenni annak érdekében, hogy a járványhelyzet ne okozzon fennakadásokat a közműszolgáltatásokban? Milyen speciális helyzetekkel szembesült a MAVIR IT-szervezete?

A MAVIR-nak, mint a hazai energiapiac stratégiai fontosságú vállalatának az elsődleges megoldandó feladat nem a digitalizáció volt, hanem az, hogy az ország áramellátásában központi szerepet játszó diszpécserszolgálat, valamint a piacműködést biztosító kollégák a lehető legbiztonságosabban tudják ellátni feladatukat. Ezért őket mi magunk helyeztük bennlakásos karanténba, ahol először egy-, majd kéthetes váltásokban adtak szolgálatot. Ezt a munkarendet egészen június 30-ig fenntartottuk, hogy maximálisan garantálhassuk a szolgáltatásbiztonságot.

Ehhez persze komoly feladatokat kellett nagyon gyorsan megoldanunk. Például mindössze egy hétvége alatt munkatársaim a szimulátortermünkből kialakítottak egy második vezérlőt. Emellett egy külső helyszínen is kialakítottunk 25 olyan munkahelyet, ahol az otthon nem végezhető feladatokat tudták ellátni kollégáink.

A második lépés azonban már a MAVIR-nál is a folyamatos – és gyors – digitalizáció volt. Szintén egy hétvége alatt vezettük be 800 kliensre a Microsoft Teamset, és mind a 460 dolgozónkat átállítottuk otthoni munkavégzésre. Ebben némileg szerencsénk is volt, ugyanis tavaly novemberben kezdtük meg az új home office-szabályzatunk pilot időszakát, így már bejáratott munkafolyamataink és eszközeink voltak a váltás gyors lebonyolítására. Bővítettük a VPN-kapcsolataink sávszélességét, úgyhogy a 460 belső munkatárs és a 80 külső támogató zavartalanul biztosíthatta a cég folyamatos működésének fenntartását.

A biztonsági intézkedések a menedzsmentet is érintették, ezért bevezettük a digitális aláírást az összes cégjegyző vezetőre. Ezzel is csökkentettük a papírmunkát, de azza is, hogy a partnerekkel gyorsított ütemben áttértünk az elektronikus számlázásra mind a bejövő, mind a kimenő oldalon.

Ezek főleg technikai intézkedések voltak, de legalább ennyire fontos volt a HR és a Kommunikációs osztály szerepe: velük közösen készítettünk egy iránymutatást, hogy az otthoni munkavégzésnél milyen munkaszervezés ajánlott. A cél az volt, hogy a munkatársainknak támpontot adjunk például ahhoz, hogyan őrizzék meg a munkaidő és szabadidő közötti határokat elkerülendő az idő előtti kiégést.

Most már a visszatérés folyamatában vagyunk. Ebben is a fokozatosságot követjük: egyelőre csak 50-60 fő tartózkodhat benn az irodában, ők is heti maximum két napot. De ez nem probléma, hiszen az elmúlt időszakban bebizonyosodott: lehet a munkát otthonról is végezni.

Azt gondolom, hogy egy teljesen új világ kezdődik az irodai munkában. Már a vezetők számára sem az a kérdés, hogy dolgoznak-e otthon az emberek, hanem az, hogy miként lehet még hatékonyabban szervezni a munkát az új technológiák és adottságok mentén.

Gál István kérdése Fritsch Róberthez, a Fővárosi Vízművek informatikai igazgatójához, a Vezető Informatikusok Szövetsége alelnökéhez:

Hogyan kezelte a Fővárosi Vízművek a pandémiás helyzetet, illetve az annak nyomán bevezetett távmunkát? Hogyan tudta mérni a cég az otthoni munkavégzés hatékonyságát?

Piaci hírek

A testkamerák felvételei alapján készítene rendőrségi jelentéseket az MI

Pontosabban a Draft One nevű MI-alkalmazás fejlesztője, aki szerint jó ötlet rábízni az ilyesmit a totál megbízhatatlan mesterséges intelligenciára.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.