A kérdésre Zseli Máté, a budapesti Continental Automotive Hungary Kft. Lean és termelékenység mérnökségének vezetője válaszol.

Magyar CIO-k és IT-szakemberek kérdeznek egymástól. A kiinduló téma a koronavírus okozta helyzet kezelése volt, de azóta a kérdések és a válaszok is túlléptek a járványhelyzeten. (A korábbi kérdéseket és válaszokat itt gyűjtöttük össze.)

Gazdag Ferenc, az MVM Csoport Digitalizációs Transzformációs központ vezetője tette fel a kérdést Zseli Máténak, a budapesti Continental Automotive Hungary Kft. Lean és termelékenység mérnökség vezetőjének:

Hogyan járul hozzá a gyártás hatékonyságához a digitális transzformáció és az MI használata?

Az autóipari szektor meghatározó része a magyar gazdaságnak, ezt mutatja, hogy idehaza több mint 170 ezer munkavállalót foglalkoztat direkt vagy indirekt módon az autóipar. A koronavírus megjelenése előtt ez a szegmens a magyar export 21 százalékát, a magyar GDP 5 százalékát adta, amihez a beszállítók és a szolgáltatók további 8-9 százalékot tettek hozzá. Azt azonban látni kell, hogy bár növekszik a magasabb hozzáadott értékű autóipari munkahelyek száma is (pl. kutatás-fejlesztés. termékdesign), a magyar autóipari ágazatban leginkább az összeszerelés dominál.


Időpont: 2020. november 30. – december 3.

Helyszín: online konferencia


A részvétel díjtalan, de regisztrációhoz kötött. Részletek »


Mi a budapesti Continental Automotive Hungary Kft. gyárában azt gondoljuk, hogy a jelenlegi kihívásokkal teli környezetben a magyar autóipari cégek és beszállítóik is csak úgy tudják fenntartani működésük prosperitását és profitabilitását, ha folyamatosan javítják a termelési hatékonyságukat. A Continental is meghatározta azokat a pilléreket, amelyek hozzájárulnak a vállalat versenyképességének növeléséhez. Ehhez fontos az is, hogy a vállalaton belül folyamatosan fejlesszük az IT-infrastruktúrát, amely segíti a termelési adatok gyűjtését, továbbítását és tárolását, továbbá hozzájárul, hogy a növekvő számú digitális eszközöket sikerrel lehessen rendszerbe kapcsolni. Ehhez elengedhetetlenek azok az új és innovatív megoldások iránt elkötelezett munkavállalók, akik olyan projektmenedzsment-képességekkel rendelkeznek, amelyek révén a digitalizáció adta megoldásokat napi szinten használható módon tudják bevezetni a szervezetben.

A négy pillér

A budapesti Continentalnál az alábbi négy pillért definiáltuk.

1. Lean iparosítás: a gyártósorkoncepció-tervezés szakaszában egy olyan stabil és robusztus, lean alapelvekre épülő rendszert tervezzünk, amely egyszerű, átlátható, és bármilyen deviancia esetén gyorsan detektálható a probléma oka. A gyártósor tervezésében sokat segítenek a két- és háromdimenziós tervezési és szimulációs szoftverek.

2. Automatizálás, robotizálás: a gyártósorok tervezésénél törekszünk a minél magasabb automatizálási és robotizálási szint elérésére. Így kizárólag azokban az esetekben alkalmazunk munkavállalókat, ahol az ő szakmai tudásukra és kompetenciájukra szükség van (döntéshelyzetek, beavatkozások, nem automatizálható összeszerelési folyamatok). Ezzel tudjuk enyhíteni a függésünket a kihívásokkal teli munkaerőpiaci helyzettől.

3. Folyamatos fejlesztés: a gyártósorokat a szériagyártás közben folyamatosan monitorozzuk, a veszteségeket feltárjuk, és ez alapján végzünk fejlesztéseket, hogy növelhessük a gyártósor rendelkezésre állását és teljesítményét, valamint a gyártásminőséget.

4. Oktatás és motiváció: végül, de nem utolsósorban kollégáinkat oktatásokon készítjük fel az új technológiák bevezetésére. Mivel folyamatosak a továbbképzések, még a gyártósori összeszerelők számára is komoly karrierlehetőség van vállalatunknál. A munkavállalóinkat motiváljuk, mert végső soron az ő tudások, tapasztalatuk, kompetenciájuk és hozzáállásuk határozza meg az első három pillér sikerességét.

A digitalizációnak már most is számos előnyét tapasztaljuk. A budapesti gyárban a termékekről folyamatosan gyűjtjük az adatokat, így az egész termelési láncon keresztül rendelkezésre áll az információ arról, hogy az alapanyagok, a félkész- és késztermékek hol és milyen mennyiségben állnak rendelkezésre. Gyártóberendezéseink mindegyike egy integrált gyártásirányítási rendszerbe kapcsolt hálózat része, így folyamatosan monitorozhatók. A telephelyen több mint száz kollaboratív robot dolgozik, amelyek többnyire gyártósori betöltést és ürítést végeznek, a gyártósorok anyagellátását egyre több helyen végzik önvezető járművek.

Zseli Máté

A Continental elektronikai összeszereléssel foglalkozó gyáraiban egy szabványosított szoftverrel követjük az állásidőt, regisztráljuk a kieső termelési időket. A rendszer által generált releváns kulcsteljesítmény-mutatókat különböző BI-felületeken jelenítjük meg. A veszteségek transzparenssé tétele segít a gyors és hatékony folyamatfejlesztési akciók meghatározásában. Megkezdtük az RPA (Robotic Process Automation) robotok bevezetését. Ezekkel a szellemi munkát végző kollégák adminisztratív jellegű, monoton munkáját lehet csökkenteni.

Mesterséges intelligencia a gyárban

A Continental törekszik a magasabb hozzáadott értékű munkahelyek bővítésére is. Magyarországon működik például az önvezetés problémáival foglalkozó Continental Mesterséges Intelligencia Fejlesztő Központ. A központban fejlesztik többek között azt a neurálishálózat-alapú megoldást, amely a gyalogos testtartásából előrejelzi, hogy az adott gyalogostól milyen közlekedési akció várható.

De nem csak az MI-központban folynak ilyen kutatások. A budapesti gyárban már a termelésben is megkezdtük az MI bevezetését. Ilyen rendszer például az automatikus optikai vizsgálat területe. Ezekkel a rendszerekkel lehet detektálni a szabványtól való eltérést, de azt is képesek eldönteni, hogy az adott termékről átléphet-e a következő anyagtranszformációs folyamatra.

Zseli Máté Kadocsa Andrásnak, a McKinsey & Company partnerének, autóipari szakértőnek tette fel a kérdését:

Hogyan hat a COVID-válság az utóbbi években egyre gyorsuló gyártásdigitalizáció lendületére és tartalmára?

Az alábbi linken a sorozatban megjelent korábbi kérdéseket és válaszokat gyűjtöttük egybe.

Piaci hírek

Agyimplantátumával robotkart is irányítana Musk egészségügyi cége

A Neuralink a héten jelentette be, hogy megkapta a pácienseken végzett kísérletekhez szükséges hatósági engedélyeket.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.