Olykor meglepő nehézségekkel kell megküzdeniük a mobilhálózatok üzemeltetőire. Akár egy túl precízen kialakított vasúti internet is megzavarhatja a működésüket. Budapesten pedig egyes trolivonalak okozhatnak zavarokat – mondta el Sepsi Zsolt, a Telenor Magyarország műszaki vezérigazgató-helyettese egy háttérbeszélgetésen.
Elsődleges cél a megelőzés
Az operátorok nem csak azért fejlesztik hálózataikat, hogy növeljék a lefedettséget, hanem azért is, hogy megfelejenek a meghatározó minőségi kritériumoknak. Ezek közé sorolták a szakértők a hívásfelépülés gyorsaságát, az adatkapcsolat minőségét, illetve azt, hogy milyen gyakran fordul elő hívásmegszakadás vagy zajos hívás.
A hálózatüzemeltetésben az elsődleges cél a megelőzés, ezt szolgálják a legfejlettebb felügyeleti és monitorozó rendszerek, amikből jelenleg is már több mint 20 működik a cégnél. A felügyeleti rendszerek jól vizsgáznak, mert az évente regisztrált több millió riasztásból az ügyfelek által észlelt hibák száma mindössze néhány ezer.
Az utóbbi időben a legtöbb ügyfélpanasz már nem a hangalapú szolgáltatásokkal, hanem az adathálózattal kapcsolatos, ami önmagában is jelzi a mobilinternet gyorsabb terjedését. A Telenor Hipernetet a cég ügyfeleinek már közel harmada használja. Az adathálózattal összefüggő panaszok zöme abból ered, hogy az okostelefonokban még nem eléggé jártas előfizetők egy része az ügyfélszolgálatot kéri meg a készüléke távoli beállítására.
Vályogfal, repeater és GSM-blokkoló a szokatlan kihívások között
A technikai ügyfélszolgálatnak több olyan esettel is kell foglalkoznia, ami nem hálózati hibából ered. Beltéri mobilozásnál például nem szerencsés, ha valaki 60 centiméternél vastagabb falú vályogházban lakik, ez a falazóanyag ugyanis kiválóan leárnyékolja a rádióhullámokat. Budapesten pedig egy Izabella utcai ügyfél panaszának kiviszgálásakor derült ki, hogy az arra járó troli korlátozta a térerőt, és emiatt szakadtak meg a hívások.
De vannak ennél meglepőbb esetek is. Szintán Budapesten, a Keleti pályaudvarnál egy a netösszeköttetéssel átlagon felül felszerelt nemzetközi gyorsvonat repeatere okozott galibát a cég pályaudvari hálózatában. A szakértők találkoztak olyan esettel is, amikor valaki GSM-blokkolóval akarta próbára tenni a mobilhálózatokat. Nem tudni az illető viccnek szánta-e a dolgot, mindenesetre eljárás indult ellene a segélyhívások veszélyeztetése miatt.
A hálózatüzemeltetést segíti, hogy a cég ügyfélszolgálatán a Magyarországon forgalmazott szinte összes mobilból megtalálható egy-egy példány. Ezek mindegyikét letesztelik a zavartalan hálózati működés szempontjából. A Bitport kérdésére az egyik szakértő elmondta, hogy még mindig elég gyakran feltűnnek a hálózatban a nemzetközi feketelistán szereplő, engedély nélküli, többnyire szürkeimportból származó készülékek. Ezeket azonban a rendszer képes azonnal kiszűrni és kitiltani a hálózatból.
BI-megoldással szűrik az ügyfélpanaszokat
Az ügyfélpanaszok hátterében álló hálózati problémák kezelését segíti egy jelenleg még tesztfázisban lévő speciális térképalkalmazás, aminek ügyfeleknek szóló verziója pár hónapon belül a Telenor honlapjára is felkerül. Az alkalmazás megmutatja, hogy egy adott címen milyen a kül- és beltéri lefedettség, mekkora a hálózat sebessége, folyik-e ott éppen karbantartás, vagy bezavar-e az időjárás.
A panaszok elemzésére speciális üzleti intelligencia (BI) szoftvert használnak. A Nextent által kifejlesztett Voice Miner adatbányászati megoldás sok egyéb mellett segít kiszűrni a különféle hangminták alapján a betelefonálók közül a legdühösebbeket, azokat, akik felmondással vagy hatósági feljelentéssel fenyegetőznek. Ők az ügyük elintézésében speciális odafigyelést kapnak.
Megduplázódott az autópályák lefedettsége
Sepsi Zsolt, műszaki vezérigazgatóhelyettestől megtudtuk, hogy a Telenor jelenleg 3348 bázisállomást üzemeltet, ebből az év első felében 650-et helyeztek üzembe. Ezek több mint a fele már 4G-s berendezés volt, amivel további 800 ezer lakos számára tették hozzáférhetővé a legújabb mobil szélessávú technológiát. Szintén az idei fejlesztések eredménye, hogy az autópályák mentén duplájára nőtt a lefedettség. A további hálózatfejlesztés során leginkább a kistelepülések ellátottságának és a beltéri lefedettségnek a javításában van teendő.
A szolgáltató szakértői elmondták, hogy egy-egy állomás építése akár másfél-két évet is igénybe vehet. Ennek egyik meghatározó oka még mindig az engedélyezési folyamat lassúsága. Egy-egy bázisállomás létesítéséhez 8-10 engedély kell. Ez azonban nem mind hatósági jellegű, vannak társszolgáltatói engedélyek is: ugyanis a mobilszolgáltatók ma már igyekeznek lehetőleg egy telephelyre, egy közös oszlopra szerelni az átjátszó berendezéseiket.
Az elmúlt négy évben a Telenor több mint 30 milliárd forintot költött hálózatfejlesztésre, amit a következő években további 10 milliárddal fejelnek meg a kormánnyal kötött stratégiai megállapodás alapján.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak