Hogyan teremtenek új generációs ügyfélélményt a digitális platformok?

A Liferay kitüntetett lehetőséget kapott, amikor üzleti partnerével a Robert Bosch Engineering and Business Solutions szenior vezérigazgatójával, Raghuram Joshival ülhetett le beszélgetni a gyártóipar fejlődő digitális környezetéről.


20 éves tapasztalatával Raghuram Joshi a vállalati alkalmazásokért felelős vezetője — beleértve az IoT és felhő alapú szolgáltatásokat, valamint a digitális tartalom szolgáltatásokat — a Robert Bosch Engineering and Business Solutions-nél (RBEI), amely a Robert Bosch GmbH. tulajdonában álló leányvállalat. Az RBEI-t tekintik a Bosch technológiai erőművének. Az Indiában található központ több mint 19 500 főt foglalkoztat, amivel Németország után ez a cégcsoport második legnagyobb szoftverfejlesztő központja.


— Milyen változásokat észlelt a gyártóiparban az elmúlt évek alatt?

— Az egyik legfontosabb változás a digitalizáció mint meghatározó elem megjelenése volt a gyártási folyamatok során. Sokan ezt Ipar 4.0-nak nevezik, mások Smart Manufacturingnek (intelligens gyártás), megint mások okos gyárnak. Ez lényegében azt jelenti, hogy IoT (Internet of Things), mesterséges intelligencia, blockchain és más modern technológiákat alkalmaznak a gyártási folyamatok még hatékonyabbá, kiszámíthatóbbá tételéhez, illetve a még magasabb minőségű termékek előállításához.

Egy másik változás, hogy a gyártási folyamatok egyre összetettebbé váltak. Az előállítandó termékek köre folyamatosan bővül, meg kell felelni egyéni igényeknek és mindezt a megfelelő, megrendelő által igényelt időben kell tenni. Lehet, hogy ezeket egy mondatba össze tudtam most foglalni, de igazából egy hihetetlenül összetett feladatról beszélünk a megvalósításhoz szükséges belső és külső szereplők részvétele miatt.

A munkavállalók is korábban olyan szervezeti struktúrákban dolgoztak, amelyek alapvetően éppen hogy csak működtethetőek voltak. Különálló, silószerű szervezetekben voltak a saját területük szakértői, de az emberek összekötése, a munkafolyamatok sokkal szorosabbá fűzésére és összekapcsolására már valódi szükség van, nem várhatnak vele a vállalatok. Ahogy a disztribúciós és kommunikációs csatornák egyre összetettebbé válnak, fontos hogy az egyes osztályok is egy közös cél eléréséért dolgozzanak, a jobb üzleti eredményekért. Ezzel párhuzamosan az új digitalizációs megoldások nem csak a vállalaton belüli folyamatokat tudják összekapcsolni. Lehetővé vált, hogy ez kiterjedjen a beszállítókra, kereskedőkre, partnerekre és más szereplőkre is. A közelebbi kapcsolat lehetővé teszi számukra, hogy még hatékonyabban tudjanak dolgozni és össze tudják hangolni az ellátási láncaikat.

A viszonteladók elkezdtek kettős szerepet betölteni, részeseivé váltak a kétirányú információcserének. Egyszerre tudnak információt szolgáltatni a gyártóvállalatok számára a piaci helyzetről (az ellátási láncnak megfelelően) és ügyféltapasztalatokat, illetve véleményeket adni a termékről a végfelhasználóktól. Manapság nem elég a termékek legyártásával és logisztikájával foglalkoznunk, muszáj meghallgatni az ügyfélvéleményeket, megtalálni hogy ki a tényleges végfelhasználó, hogyan használják az egyes termékeket és milyen kapcsolt szolgáltatási igényeik vannak.

Ezen információk birtokában a gyártóvállalatok támogatni tudják a termékfejlesztést, és már a gyártás és tervezés korai fázisaiban fel tudják használni a végfelhasználók visszajelzéseit. Egy termékbevezetés manapság sokkal több szereplő együttműködését igényli, mint korábban. Ahogy az ügyféligények egyre növekednek, egyre jobban figyelni kell a termék tervezésére és gyártására. Még azok a gyártók is, akik korábban nem rendelkeztek közvetlen kapcsolattal a végfelhasználókkal, próbálnak első kézből származó információkat szerezni ezen szereplőktől - nem csoda, hiszen ezek az információk számukra jelentik a legfontosabb visszajelzést. Ők felelnek a szervizelésért és javításokért is, a szerződések meghosszabbításáért és a magas minőség után várható újrarendelésekért. Korábban sokkal könnyebb volt rámutatni arra, hogy kik a konkurens cégek. De a digitalizációval ez egyre nehezebbé vált, ugyanis a versenytársak könnyen előtörhetnek alternatív iparági szereplők közül.

 

 

 A gyártóipar szolgálatosodása mellett milyen egyéb kezdeményezéseket érzékelnek még a piacon?

— A múltban a bevétel vagy forgalom növekedése lineáris volt - ezt úgy értem, hogy minél többet termeltem, annál többet tudtam eladni. A digitalizációval azonban megjelentek nem-lineáris bevételi modellek, ami miatt a gyártóknak újra kell gondolniuk az ügyfélkiszolgálást.

Példaként vegyük az előfizetés-alapú modellt. A használatarányos fizetés egyre több esetben jelenik meg és válik relevánsá. A végfelhasználók egyre nagyobb számban akarják szolgáltatásként igénybe venni a termékeket egy egyszeri, nagyobb volumenű tőkeberuházás helyett (CAPEX). Ez magával hozta, hogy a piaci szereplők közül egyre többen be akarnak lépni a termék-szolgáltatás rendszerek világába, de a változás nem ment végbe olyan gyorsan, mint amire számítani lehetett. Ennek a fő oka, hogy a gyártóknak át kellene állítaniuk a teljes ökoszisztémájukat.

Ökoszisztéma alatt a kapcsolati hálójukat értem a beszállítókkal, partnerekkel, viszonteladókkal, saját munkatársakkal és egyes esetekben a versenytársakkal együtt is. A digitalizációs folyamat során nagyon fontos, hogy a cégek átfogó képet kapjanak a teljes termékfejlesztéstől egészen a végfelhasználásig. Ehhez pedig fel kell készíteniük a teljes ellátási láncukat, a gyáraikat, satöbbi, ami által lehetővé válik számukra a termékük szolgáltatás szintű értékesítése. A mai digitális világban működő gyártóvállalatok számára elengedhetetlen, hogy rendelkezzenek a termékük digitális megfelelőjével is. Ezen infrastruktúra nélkül elesnek a szoftver- és szolgáltatásértékesítés adta piaci lehetőségtől. 
 

Az interjút teljes hosszában ezen a linken keresztül lehet letölteni.

Cloud & big data

Van az a pénz... Kivették a kínai App Store-ból a WhatsAppot és Threadset

Peking szerint a Meta két mobil appja nemzetbiztonsági aggályokat vet fel.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.