Egyre több mindent lehet tudni a két éve nyilvánosság elé tárt Privacy Sandboxról. A Firefox azért még erősít a cookie-ellenes védelmén.

A Google alapvetése szerint hirdetések nélkül nincs nyílt web, ám a webes ökoszisztéma működésére veszélyt jelent, ha privacy-gyakorlata nem felel meg a változó elvárásoknak. A keresőcég a napokban blogbejegyzésben osztotta meg, hogyan tervezi kiváltani a harmadik féltől származó hirdetési cookie-kat. Természetesen olyannal, ami összebékíti a kecskét és káposztát, azaz a felhasználói adatokra vadászó hirdetőket és a személyes adataikat védő netezőket.

A Federated Learning of Cohorts (FLoC) révén a felhasználók biztonságban érezhetik személyes adataikat, a hirdetők pedig mitsem vesznek észre ebből, mert a konverzió hatékonysága ugyanaz marad - állítja a Google. Az új módszer nyilvános tesztfázisa márciusban indul, és utána nem sokkal már a hirdetőkkel közös tesztüzemet is elindítják.

A Privacy Sandbox vonalon haladnak

Mint a Chetna Bindra termékmenedzser által jegyzett blogposzt írja, a 2019-ben bevezetett Privacy Sandbox továbbgondolásával valósítják meg az elképzelést. A Privacy Sandbox kidolgozásánál az vezette a céget, hogy a követő cookie-k blokkolása (ezt használja a legtöbb böngésző, így a Firefox is, lásd alább) nem hoz generális megoldást, mert az érdekelt cégeket még durvább módszerek (pl. a különféle netes "ujjlenyomat" módszerek) felé terelik. Ezért van szükség olyan szabványokra, amelyek biztosítják a cookie-khoz hasonló konverziós hatékonyságot, de nem másznak bele a felhasználó személyes adataiba. (Kérdés, hogy ha a cégek a fingerprint módszerekkel hatékonyabban tudják célozni a hirdetéseiket, miért ne használnák, hacsak nem tiltják nekik törvények...)

A Google mindenesetre a harmadik felektől származó cookie-kat kivezetné, és helyette – ez lenne a FLoC lényege – nem az egyedi felhasználókra, hanem az azonos érdeklődésű felhasználók nagy csoportjaira koncentrálna. A nagy tömeg pedig elrejti az egyént, írja Bindra, és így védi meg a személyes adatait.

A Google tesztjei szerint ez a módszer mindössze 5 százalékkal csökkenti a cookie-alapú targetálás, pontosabban a konverzió hatékonyságát. A hatékonyságot két tényező befolyásolja a legerősebben: mennyire jó a csoportosítást végző algoritmus, és milyen típusú csoportot akar elérni a hirdető.

A Firefox még számol a követő sütikkel

A Google bejelentésével egy időben a Mozilla is lépett cookie-ügyben. Mint hivatalos blogjukban írják, megerősítik a Firefox védelmét a szupercookie-ra épülő követéssel szemben. A védelem, ami a Firefox hálózati architektúráját is érinti, a böngésző 85-ös kiadásában élesedik.

Míg a cookie jelenléte akár hasznos is lehet (például gyorsulhat a már meglátogatott oldalak betöltése), a szupercookie esetében kifejezetten a követés a cél. Segítségükkel egészen részletes profilt lehet rajzolni a felhasználókról. Mivel nem a cookie-tárolóba kerülnek, hanem a rendszer mindenféle rejtett zugaiban, így nem is lehet tőlük megszabadulni a szokásos módszerrel (böngészési előzmények törlése). A Firefox 85-ös kiadása most bezárja ezt a lehetőséget.

Ha több meglátogatott weboldal ugyanazt a képet használja, a Firefox képgyorsító tára (de működik más weboldal-elemeket tároló gyorsítótárakkal is) az első webhely látogatása során betölti a képet, azt elhelyezi a helyi gyorsítótárban, és a következő webhelyen is onnan tölti be, így egyszerre spórol a sávszélességgel és gyorsítja a betöltést. A szupercookie-készítők ezt használják ki a felhasználó követésére. A képek gyorsítótára esetében például elég, ha a gyorsítótárba kerülő képbe kódolódik egy olyan kiolvasható egyéni azonosító, az ún. szupercookie, aminek a segítségével lekövethetik merre jár még a felhasználó, amikor egy másik, ugyanazt az elemet használó weboldalon is betöltődik az adott kép.

Ezt a Firefox a jövőben úgy akadályozza meg, hogy szeparálja a weboldalakhoz tartozó cash-eket. Ez persze némi erőforrás-pazarlással is jár, mert egy weboldal csak a hozzá tartozó gyorsítótárból tud betölteni elemeket, mivel a böngésző nem osztja meg a weboldalak között a közös elemeket sem. Ezt a módszert használja a böngésző a HTTP, a kép, a favicon, a HSTS, az OCSP, a stíluslap, a betűtípus, a DNS, a HTTP-hitelesítési, az Alt-Svc és a TLS tanúsítvány gyorsítótárak esetében is. Emellett elkülönítve kezel minden harmadik féltől származó erőforrást függetlenül attól, hogy az nyomkövetésre szolgálhat-e.

A Mozilla szerint ez olyan minimálisan növeli csak az oldalak betöltési idejét, hogy azt a netezők nem is érzékelik.

Biztonság

Nemsokára többet isznak majd a kínai adatközpontok, mint Dél-Korea lakossága

A generatív mesterséges intelligencia világszerte megtolta az adatközponti fejlesztéseket, a szerverek hűtésére használt vízből azonban sehol sem lett több.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.