Egy friss felmérés szerint az MI-technológiák előnyeit még azok a cégvezetők is hajlamosak elismerni, akik nem igazán értik, hogy mit lehetne kezdeni velük. Emiatt aztán széles szakadék húzódik az elvi támogatás és a tényleges bevezetések aránya között.

A mesterséges intelligenciára és a gépi tanulásra épülő technológiák előnyeit ma már sokan ismerik és még többen el is fogadják, az üzleti szereplők jelentős része mégsem töri magát az érdemi bevezetésekkel. A brit RELX Group november közepén tette közzé ezzel kapcsolatos felmérését, amelyet ezer vállalati felsővezető bevonásával készített el az államigazgatási, egészségügyi, banki és biztosítási, jogi és tudományos szegmensek lefedésével.

Bár a piackutató adatai az Egyesült Államok piacáról festenek pontos képet, annyiban az olyan régiókra nézve is tájékoztató jellegűek, ahol az MI-technológiák implementációjának tekintetében nem állnak jobban az amerikai nagyvállalatoknál.

A tanulmány legelőször is megállapítja, hogy nagyjából tízből kilenc cégvezető érti (érteni véli) a mesterséges intelligencia által teremtett lehetőségeket és kompetitív előnyöket. A gyakorlatban mégis csak a szervezetek valamivel több mint felénél vesznek igénybe bármilyen szinten is ilyen megoldásokat, minden ötödik esetben pedig azt is képtelenek megfogalmazni, hogy pontosan hogyan és miért kellene alkalmazniuk ezeket a technológiákat. Összességében az is elmondható, hogy a megkérdezettek kevesebb mint 20 százalékatervezi be az ilyen irányú beruházások értékének növelését.

Akik már benne vannak, még többet látnak bele

A kutatás megállípítja, hogy az MI-re és annak lehetőségeire irányuló figyelem soha nem volt még ilyen magas, az adaptációs ráta mégsem növekszik ennek megfelelően, amíg a fontos pozícióban lévő döntéshozók úgy támogatják a dolgot, hogy ahhoz nem rendelnek számottevő forrásokat, és nem koncentrálnak a feltörekvő technológiákra.

Azok a válaszadók egyébként, akiknek már tényleges tapasztalatokkal rendelkeznek a gépi tanulásra épülő megoldásokkal kapcsolatban, tízből heten pozitív eredményekről számoltak be; a legtöbben (40 százalék) a döntéshozatali folyamatok automatizálásában értek el eredményeket, amit az ügyfelek megtartása (36 százalék) és a csalások vagy visszaélések felderítése (33 százalék) követ.

Ezzel szemben az is érdekes, hogy az említett vezetők mindössze kétötöde szerint sikerült teljes mértékben kiaknázniuk a mesterséges intelligenciában, illetve a gépi tanuló rendszerekben rejlő potenciált, és ugyanilyen arányban tartják saját országukat az MI-fejlesztések globális éllovasának. A RELX Group anyaga azt is megállapítja, hogy a felsővezetőknek mindenképpen érdemes lenne tisztába jönni a fejlett technológiák gyakorlati felhasználásával (és egyáltalán a felhasználás lehetséges céljaival), mivel ez alapvető feltétele lenne a fentről induló beszerzési és implementációs kezdeményezéseknek, mint ahogy fontos lenne abból a szempontból is, hogy az üzeneteket sikerül-e közvetíteniük az alkalmazottak felé.

Először kisebb projektekben érdemes gondolkodni

Körülbelül ugyanez derült ki a Gartner egyik felméréséből is, amelyről még az év elején számoltunk be. Abban 50 százalék körülre tették az Mi-alapú megoldásokat már próbálgató, illetve a bevezetést tervező CIO-k arányát, és ugyancsak körülírják a bevezetéseket hátráltató szempontokat. Ilyen tényező, hogy sok esetben nem a közvetett üzleti értéket, hanem a közvetlenül elérhető pénzügyi nyereséget várnak a technológiától, és az MI kapcsán szinte azonnal fel szokott merülni az aktuális munkaerő létszámának csökkentése is.

A kutatócég mindehhez egy kiábrándító előrejelzést is csatolt: a Gartner prognózisa alapján 2022-re az MI-projektek 85 százaléka dől majd be valamilyen probléma (az adatok, az alkalmazott algoritmusok vagy az azokat kezelő csoportok valamilyen hibás működése) miatt. Legalábbis abban az esetben, ha a szervezeteknél továbbra sem tartanak be néhány ökölszabályt – például abban a korábban említett kérdésben, hogy hogyan adják el az AI-projektet az alkalmazottaknak.

Cloud & big data

Ezúttal egy iskolaigazgatót hurcoltak meg deepfake miatt

A hatóságok szerint egy bosszúszomjas kolléga kreált és terjesztett MI segítségével hamisított, rasszista megjegyzésektől hemzsegő hangfelvételt.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.