Egyelőre nem az AI-ra (Artificial Intelligence – mesterséges intelligencia) költik el a pénzüket a CIO-k, derül ki a Gartner egy friss felméréséből. A válaszadóknak mindössze 4 százaléka nyilatkozta azt, hogy bevezettek valamilyen AI-megoldást, de 46 százalékuk mondta azt, hogy hasonló lépést tervez. A legközelebb a válaszadóknak az a 20 százaléka van ehhez, akik a közeljövőben akarnak AI-pilotot indítani.
Egyre nagyobb szerepet kapnak a neurális hálózatok is, melyek az AI kulcselemei. Az évtized végére a szervezetek 20 százalékánál felállítanak majd olyan csapatokat, melyek feladata ezeknek a hálózatoknak a felügyelete lesz.
Érthető félelmek
Az AI-tól való ódzkodás érthető. A technológia olyan sok új elemet tartalmaz, és egyelőre annyi túlzott várakozás is körüllengi, hogy időbe telik, amíg a kép letisztul, és a vállalatok átlátják a lehetőségeit, ami alapján adaptálni is tudják. Az az általános mondás ugyanis kevés – habár igaz –, hogy az AI lehetőségei végtelenek.
Az már ma is látszik, hogy a kognitív számítástechnika magasabb szintre tudja emelni az adatelemzést, és egyre inkább képes megmutatni a big datában, egyáltalán az adatvezérelt folyamatokban rejlő lehetőségeket. Például egyben tudja kezelni az IoT eszközökről és a közösségi oldalakról érkező adatokat, az üzleti és nem üzleti információkat stb.
Ráadásul a felhasználási területei is szélesek: a gyártási folyamatok vagy a biztonság javítására épp úgy felhasználható, mint a testre szabott marketingre vagy ügyfélkezelésre. Nem véletlen, hogy a vállalati szegmens legnagyobb gyártói szinte kivétel nélkül előálltak valamilyen AI-megoldással.
Ugyanakkor a Gartner szerint az sem segíti a technológiát, hogy sok esetben nem a közvetett üzleti értéket, hanem a közvetlenül elérhető pénzügyi nyereséget várnak a mesterséges intelligencia alkalmazásától. Szintén nehezíti a helyzetet, hogy az AI-val kapcsolatban mindig felmerül a lehetősége, hogy segítségével csökkenteni lehet az alkalmazottak számát.
Nem minden arany...
Az AI-projektek sikerével kapcsolatban a Gartner elég súlyos állítást fogalmaz meg. A kutatócég szerint 2022-re az ilyen projektek jelentős része, 85 százaléka bedől valamilyen probléma (az adatok, az alkalmazott algoritmusok vagy az azokat kezelő csoportok valamilyen hibás működése) miatt.
Ugyanakkor van néhány olyan ökölszabály, amely csökkenti a bevezetés kockázatait. A Gartner szerint először csak kis hatókörű projektekkel érdemes foglalkozni, és az elvárásokat sem szabad túl magasra tenni. Egy ilyen projekttől első körben legfeljebb annyit szabad elvárni eredményként, hogy például javuljanak a folyamatok, növekedjen az ügyfelek elégedettsége stb. Ezeknek a kis projekteknek az elemzésével lehet felkészülni a nagyobb bevezetésekre.
Kulcsfontosságú az is, hogyan adják el az AI-projektet az alkalmazottaknak. A legrosszabb forgatókönyv, ha a létszámcsökkentés lehetősége is felmerül, ami általában hatásos érv a vezetéségnek. A szervezet egészében azonban ez nagy ellenállást válthat ki, ami kétségessé teszi a projekt sikerét is. Ezért inkább arra kell helyezni a hangsúlyt, hogy az AI révén a az alkalmazottak nagyobb hozzáadott értékű munkát tudnak végezni: gyorsabb és hatékonyabb lesz a mindennapi munkájuk például a döntéshozatal jobb támogatása miatt.
Javítani kell az adatkezelésen, mivel az AI-projektek motorja az adat. A felmérésben a CIO-k 57 százaléka gyengének értékelte szervezete képességeit az adatbányászat területén. Ezért sokan külső szolgáltatóval oldják meg ezt a feladatot. Ez azonban hosszabb távon rossz irány lehet. A Gartner szerint a kisebb pilotok arra is alkalmasak lehetnek, hogy a külső szakértők átadják a szükséges tudást az alkalmazottaknak.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Három fájdalompont, amire az IT szolgáltatásmenedzsment gyors válaszokat adhat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak