A spórolásra törekvő ügyfelek már nincsenek oda a havi vagy éves átalányokért, a szolgáltatóknak viszont riasztó a használatalapú modellek bizonytalansága. A megoldás a kettő között félúton lehet.

Általában a 2008-as recesszióhoz kötik azt a technológiai iparban végbement változást, hogy a gyártók a dobozos szoftverek helyett elkezdték hozzászoktatni ügyfeleiket a havi vagy éves előfizetések szerinti számlázáshoz, ami ma már alapvetésnek tekinthető a felhőalapú számítástechnika korszakában. Az iparági bennfentesek szerint az újabb globális recesszió közeledtével most újabb változás indulhat be a szoftveres üzleti modellekben. A techvállalatok ráfordulnak az úgynevezett használatalapú árazásra, amelyben az ügyfelek csak azért fizetnek, amit ténylegesen fel is használnak – olvasható a Business Insider csütörtökön közzétett elemzésében.

A dolog annyiban nem újdonság, hogy az olyan infrastruktúraszolgáltatók, mint az AWS, már eddig is percalapon számláznak a szervereik használatáért, és az új generációs adatszolgáltatók is a náluk elhelyezett adatmennyiség alapján számítják fel a díjakat. A lap által idézett szakértők azt jósolják, hogy ennek a modellnek a rugalmassága a mostani helyzetben különösen csábító lesz az ügyfelek szemében. Ez pedig a szállítók egyre nagyobb részét készteti arra, hogy elkezdjék felfedezni a koncepciót, és új fogyasztási modelleket dolgozzanak ki, vagy legalábbis ilyen elemekkel bővítsék a már meglévő rendszereket.

A hibrid megközelítés lehet a nyerő

A használatalapú árazásnak természetesen hátránya is van, ami a szállítói oldalon elsősorban a kiszámíthatóság hiánya: könnyű belátni, hogy az előfizetők száma alapján könnyebb megbecsülni a következő havi forgalmat, mint a látványos ingadozásra képes közvetlen felhasználást tekintve, ahol az ügyfelek viszonylag könnyen csökkenthetik kiadásaikat. Utóbbiak azonban értékelik a rugalmasságot, ami hosszabb távon erősítheti lojalitásukat és az általános használatot, amikor pedig bizonyos körülmények között árérzékenyebbé válnak, más lehetőségük is lesz, mint a termékek teljes elhagyása.

Bár abban a Business insider szerint sok elemző egyetért, hogy a használatalapú árképzés nem lesz minden helyzetben ideális, jelenleg a szolgáltatók kénytelenek átgondolni eddigi megközelítésüket. A megoldás valószínűleg az lesz, hogy az alaptermékek esetében nem feltétlenül térnek át a használat szerinti számlázásra, de az megjelenik majd a rájuk épülő nagy csomó eszközben és szolgáltatásban. Ez egyelőre kézenfekvőbb az infrastruktúrarétegben, mint az alkalmazásrétegben, de idővel ezek az elemek a szoftverszolgáltatásokban is megjelennek. A hibrid megoldás a szállítóknak is adhat némi kiszámíthatóságot, miközben nagyobb rugalmasságot kínálna az ügyfeleknek. Az egyik szakértő már új nevet is talált a modellnek, amit "használaton alapuló előfizetésnek" nevezett.

Cloud & big data

Egyre kevésbé férnek hozzá az MI-fejlesztők a létfontosságú adatokhoz

A tartalomszolgáltatók sorra vezetik be a korlátozásokat az általuk közölt anyagok felhasználására, miközben a mesterséges intelligencia egyre többet követelne magának.
 
Általános jelenség a hazai nagyvállalatok körében, hogy a szükségesnél jelentősen többet költenek nyilvánosfelhő-szolgáltatásokra. Utánajártunk, mi a pontos helyzet, és mit lehet tenni a költségek optimalizálásáért.

a melléklet támogatója a 4iG Nyrt.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.