Az NMHH legutóbbi átfogó országos kutatásának eredeményei szerint a mobilos internetezés már teljesen általánossá vált. A fiatalabb korosztályoknál pedig már alig van olyan, aki ne tudna szükség esetén a farzsebéből is csatlakozni a netre.
Hirdetés
 

A magyar népesség jelentős része, egészen pontosan 44 százaléka folyamatosan csatlakozik az internetre mobiljáról, amiről még éjszakára sem kapcsolódik le. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) tavaly év végi piackutatása szerint az ötvenes korosztály nagyjából 30 százaléka nem szokott netezni a mobilján, a hatvanasoknál ez az arány nagyjából 50 százalék, 70 felett pedig körülbelül 60 százalék.

A hatóság felmérése szerint a 14 éves és idősebb népesség háromnegyedének van okostelefonja, míg hattizedének mobilinternet-előfizetése is van hozzá. Ennél azonban jóval magasabb a telefonon internetezők aránya – a teljes népesség háromnegyede –, a telefonon netezőknek pedig közel egytizede mobilinternet-előfizetés nélkül, wifivel csatlakozik a világhálóra.

Kettőből egy magyar állandóan lóg

Ha mindenféle mobiltelefonos internetezési lehetőséget figyelembe veszünk, akkor a népesség 44 százaléka folyamatosan online. Minden negyedik válaszadó csak akkor kapcsolódik fel az internetre, amikor valamit kifejezetten meg akar nézni. A magyarok negyede nem szokott internetezni a telefonján, 6 százalékuknak pedig nincs mobiltelefonja.
 

Internetezés mobiltelefonon életkor szerint (forrás: NMHH)


Az 50 év alattiak 50-60 százaléka már egyfolytában eléri a világhálót a telefonjáról, míg az ötveneseknél csak 40 százalék körüli ez az aránya, a hatvanasoknál nagyjából 30 százalék, 70 év felett pedig már csak 10 százalék. Igaz, az ötvenesek nagyjából 30 százaléka nem szokott netezni a mobilján, a hatvanasoknál ez az arány nagyjából 50 százalék, 70 felett pedig körülbelül 60 százalék, és valójában ez a fő tényezője a korosztályok közötti eltéréseknek.

Az 50 alattiaknál a 14–19 évesek térnek el egy kicsit a többiektől valószínűleg amiatt, hogy közülük még nem vettek mindenkinek mobiltelefont a szüleik, arányuk 8 százalék, a negyveneseknek pedig 14 százaléka sosem netezik a telefonján. De így is jól látható, hogy míg a húszas korosztály 62 százaléka folyamatosan a neten lóg a telefonjával, addig a középiskolás korúaknál ez az arány csak 52 százalék. Ez azért is lehet, mert ők – valószínűleg azért, mert nincs saját bevételük – általában kisebb előfizetői csomaggal neteznek. Míg például a teljes mobilnetes népesség 18 százaléka, – ezen belül a húszas korosztály 13 százaléka – van csak 1 GB alatti csomagban, addig a 20 éven aluliaknak a 34 százaléka (további 45 százalékuk pedig a második legkisebb, 1-5 GB-os csomaggal rendelkezik).

A mobiljukon internetezők kétharmada a telefonján keresztül folyamatosan az internetre kapcsolódva éli az életét. A telefonjukon wifivel internetezők 60 százalékánál, a mobilinternet-előfizetéssel rendelkezők felénél mindig be van kapcsolva a wifis, illetve mobilnetes adatkapcsolat. Az utóbbi arány függ az előfizetett adatcsomagok nagyságától: az 1 GB-os adatkeret alatt csak egyharmaduk, a 10 GB feletti vagy korlátlan mobilnettel rendelkezőknek pedig négyötöde kapcsolódik mindig a netre vele.

A teljes népesség 17, a mobilinternet-előfizetők 26 százaléka hotspotként is szokta használni a telefonját, vagyis amikor a saját mobilinternetét megosztja más eszközökkel. A teljes népesség ötöde otthon is meg szokta osztani a telefonos mobilinternetét más eszközökkel, jellemzően egyébként laptoppal (64%) vagy egy másik okostelefonnal (43%).

Ezt nézzük mobilon

Az okostelefonon internetezőknek nagyjából 90 százaléka szokott közösségi oldalakat nézni és keresőket használni, közel 80 százalékuk bonyolítja az eszközön levelezését, 70 százalékuk csetel és nagyjából 60 százalékuk néz videót és időjárás-jelentést. Bár a telefonos videó- és filmnézést sokan korábban lehetetlennek, élvezhetetlennek tartották a kis képernyő miatt, mostanra a többség szívesen választja ezt a szórakozási formát, a 30 éven aluliaknak egyenesen a háromnegyede. Bár sokan használnak csetprogramot a telefonjukon, a többség – 70 százalék – szöveges üzeneteket küld, és kevesebben vannak (48 százalék), akik hanghívásokat bonyolítanak vele. Ugyanakkor a megkérdezettek csak bő egyharmada látogat online hírportálokat, és mobilos tévézésről is csak alig minden huszadik ember számolt be.
 

Tartalomfogyasztás a telefonjukon internetező 14 éves és idősebb használók körében (forrás: NMHH)


Az okostelefonos népesség háromnegyedének 4G-s a készüléke, bő négytizednek védi a készülékét ujjlenyomat-leolvasó és további egyötödnek van a szintén a biztonságot szolgáló arcfelismerésen alapuló billentyűzet-feloldása. Tízből három okostelefonos említette, hogy rendelkezik a készüléke a mobilfizetést is lehetővé tevő NFC-technológiával, amely az irodaházi belépőkártyákhoz hasonlóan egy terminálhoz tartva ismeri fel a mobilt, valamint indítja el automatikusan a fizetéshez szükséges tranzakciót. Emellett közel négytizednek alkalmas a készüléke két sim-kártya befogadására (dual-sim), minden tizediknek pedig virtuális, azaz e-sim-kártyája is van az okostelefonjában.

Konzumer tech

Gyors zuhanásra is fel kell készülniük a menő MI-cégek befektetőinek

A buborék kialakulása sem kizárt, de az árfolyamok gyors felfutását követően anélkül is elkerülhetetlen lesz korrekció – jósolja a Wharton School veterán közgazdásza.
 
Hirdetés

Miért szerette Bill Gates a lusta kollégákat? – A produktivitás öt új trendje az ITSM-ben

Egy konferencia, ahol a CIO-k új produktivitásjavító eszközöket és módszereket tanulhatnak. Márciusban jön a 9. META-INF Atlassian Day – nem csak Atlassian-ügyfeleknek!

Az alábbiakban körbejárjuk az Enterprise Service Management fogalmát, és megmutatjuk azt is, miben különbözik az ITSM-től.

a melléklet támogatója a Meta-Inf Kft.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.