A befektetők nagyon bíznak a pilóta nélküli repülő szerkezetek felfutásában, de a sok milliárd dolláros piacot egy pillanat alatt megfojthatják a szabályozás küszöbön álló változásai.

Az amerikai repülésügyi hatóság nyár végi adatai szerint a pilóták 2015 első felében csaknem 700 alkalommal jelentették, hogy távirányítású repülő szerkezetek szálltak el a közvetlen közelükben – ez az előző évben dokumentált összes esetnek közel háromszorosa. A trendet még jobban érzékelteti, hogy pilóták és repülőgépek utasai csak az elmúlt hónapban száz szabálysértő vagy veszélyes drónröptetést észleltek. Miután a reülésügyi hatóság néhány nappal ezelőtt bejelentette, hogy az év végéig az összes, ipari célú vagy játékboltban kapható drónt regisztráltatná, hétfőn az amerikai adminisztráció is munkacsoportot alakított a magánszektor és a kormányzat képviselőiből, amelynek egy szövetségi nyilvántartás felállítását kell előkészítenie.

Nem létező vagy be nem tartott szabályok

A 25-30 fős bizottságnak nincs sok ideje, hogy megfogalmazza ajánlásait, amelyekkel november 20-ig, a karácsonyi bevásárlási szezon kezdetéig kell előállnia. Az idén az apró drónok lesznek az ünnepek slágertermékei, az előzetes becslések szerint az amerikaiak több mint egymillió darabot rendelnek majd belőlük. A gépek kötelező bejegyeztetése a tervezett szabályozás alapvető eleme lenne, ami nem csak a későbbiekben megvásárolt, de a már meglévő eszközökre is vonatkozna – ezekből további egymillió példány van jelenleg is használatban.

Természetesen a drónok röptetése eddig sem volt teljesen szabályozatlan dolog. Az USA-ban engedély nélkül nem emelkedhetnek 400 lábnál (nagyjából 120 méternél) magasabbra, és a repülőtereket sem közelíthetik meg 5 mérföldnél (8 kilométernél) jobban. Egy közelebbi példa Szlovákia, ahol szeptember vége óta hatósági engedélyhez kötik a drónok használatát. Idehaza szintén elindult a pilóta nélküli légi járművekkel kapcsolatos jogszabály-alkotási folyamat, de hobbicélú felhasználáshoz egyelőre nem kell semmiylen engedély, bár a drónok tulajdonosait teljes körű büntetőjogi felelősség terheli az okozott balesetekért és anyagi károkért vagy a légi közlekedés szabályainak megsértéséért.

A probléma minden esetben a szabályok betartatása, illetve a be nem tartás szankcionálása. Az amerikai nyilvántartás célja is éppen az lenne, hogy azonosíthatóvá tegye a szabálysértő drónok tulajdonosait, ami pillanatnyilag igen nehéz dolog: még a gépek gyártási számához is csak úgy lehet hozzáférni, ha azok lezuhannak "bevetés" közben, vagy más módon a hatóságok kezébe kerülnek. A különböző kormányhivatalok ezzel párhuzamosan olyan műszaki eljárásokat, praktikusan zavarórendszereket fejlesztenek, amelyekkel meg lehet akadályozni, hogy távirányított szerkezetek tiltott zónákba – mondjuk repülőterek közelébe – lépjenek.

Gazdaság, innováció és a többi

A szabadidős drónröptetés viszonylagos szabályozatlansága mellett a drónok kereskedelmi célú felhasználásához is elég körülményes dolog a megfelelő engedélyek beszerzése engedélyek megszerzése. Ez nálunk is igaz, az amerikai légügyi hatóság pedig a legtöbb üzleti vállalkozásnak egyenesen megtiltja a drónok alkalmazását, amíg nem véglegesítik az erre vonatkozó biztonsági szabályokat.  A szabályozás nehézkességén az olyan rendelkezések sem segítenek, mint amilyen az a három évvel ezelőtt elfogadott törvény, amely megakadályozta a hatóságot a további szigorításokban, így a drónok működtetői számára előírt vezetői tanfolyam és vizsga bevezetésében is.

Az Association for Unmanned Vehicle Systems International (AUVSI) non-profit iparági szervezet szerint a drónok kereskedelmi célú felhasználásának megfelelő szabályozása 82 milliárd dolláros gazdaságnövekedést és 100 ezer munkahelyet jelenthet majd a következő tíz évben az Egyesült Államokban. Ennek azonban az ellenkezőjére is látnak esélyt: a születőben lévő technológiai szektort könnyen eltaposhatja és az amerikai cégeket technológiailag hátrányos helyzetbe hozhatja, ha beáll vagy tovább lassul a jelenlegi tempó, amelyben átlagosan havi 50 vállalkozásnak adják meg a drónok alkalmazásához szükséges engedélyeket, miközben a jelentkezők száma rohamosan növekszik.

Az AUVSI olyan kockázat alapú, technológiasemleges szabályozási keretrendszer megalkotását sürgeti, amely nem oltja ki az új technológiák alkalmazásának jótékony hatásait. A szervezet adatai szerint a drónok felhasználását 80-90 százalékban kis- és közepes vállalkozások kezdemémnyezik, elsősorban az infrastruktúra-üzemeltetés, a környezetvédelem vagy a kutatás és mentés területén.

Piaci hírek

Félig-meddig szoftvercéggé alakítaná magát a Stellantis

A 2021 elején összeállt autóipari óriás az évtized végére már 20 milliárd eurót keresne közvetlenül a szoftvereken és a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatásokon.
 
Hirdetés

Viszlát, nyolcórás munkarend!

A járvány miatti kényszerű lezárások új alapokra helyezték a munka világát is, ami már nem lesz olyan, mint azelőtt.

A cloud computing fontos ígérete, hogy pontosan tervezhetővé teszi az IT költségeit. Akkor miért nem annyi hónap végén a számla, amennyit beterveztünk?

a melléklet támogatója az Invitech

A KPMG immár 22. alkalommal kiadott CIO Survey jelentése szerint idén az informatikai vezetők leginkább a digitalizációra, a biztonságra és a szoftverszolgáltatásokra koncentráltak.

Használtszoftver-kereskedelem a Brexit után

Az EU Tanácsa szerint összeegyeztethető a backdoor és a biztonság. Az ötlet alapjaiban hibás. Pfeiffer Szilárd fejlesztő, IT-biztonsági szakértő írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2021 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.