Ugyan bátorság lenne rózsásnak nevezni az Apple idei első három hónapjának teljesítményét (PDF), ám az eggyel korábbi, csalódást keltő számokat hozó periódushoz képest egészen tűrhetően alakultak a nagyvállalat dolgai.
Az áprisili elsejével zárt negyedév 94,8 milliárd dolláros árbevétele 3 százalékkal elmarad az egy évvel korábbi szinttől. A képet azonban árnyalja, hogy mind az elemzők, mind a menedzsment ennél rosszabb forgalmat várt. A cégvezetés januári célszáma például még 5 százalékos visszaesést prognosztizált.
A vártnál enyhébb visszaesést két "jó tanuló" teljesítménye tette lehetővé. Az iPhone-ok nem csupán a nehéz gazdasági környezethez és a folyamatosan zsugorodó globális okostelefon-piachoz képest fogytak szépen, mivel március folyamán céges rekordnak számító értékesítést sikerült összehozni. A telefonokból származó 51 milliárd dolláros forgalom éves összevetésben 1,5 százalékos pluszt mutat. Tim Cook vezérigazgató ráadásul még azt is büszkén szétkürtölhette, hogy világszerte immár több mint 1 milliárd almás mobil van használatban.
A másik élharcos a szolgáltatásokat összefogó üzletág volt, ahol minden idők legjobb negyedéves bevételét produkálták. A 20,9 milliárd dolláros forgalom 5,5 százalékkal haladja meg a tavaly ilyenkori összeget. A divízió erejét és jövőbeli potenciálját szintén jól mutatja, hogy az Apple jelenleg 975 millió előfizetős ügyfelet tart számon.
Nem minden papsajt
A fogyasztói visszafogottság azonban minden más területen erősen éreztette hatását. Ahogy az már az előzetes piackutatói jelentésekből is látszott, a Macek forgalma valósággal összezuhant: közel harmadával csökkent az értékesítés. Ez még a cég saját, 25 százalékban meghatározott negatív előrejelzését is alulmúlta. Hasonló tendenciákat mutat a táblagépek szegmense is. Az iPadek forgalma közel 17 százalékot esett, miközben a menedzsment 12 százalék körüli visszaesésben reménykedett.
Ehhez képest a viselhető eszközök, otthoni termékek és egyéb kiegészítők eladásai valósággal rakétáztak. Ami jelen esetben azt jelenti, hogy csak minimális, 0,6 százalkos csökkenést mutatott a terület forgalma.
A képet kicsit tovább sötétíti, hogy a nettó nyereség a forgalom visszaesésénél is nagyobb mértékben csökkent. A tavalyi 25 milliárd dolláros profithoz képest most csak szűk 24,2 milliárd jött össze, ami leginkább a megugró költségeknek tulajdonítható. Ezeken igyekszik úrrá lenni a vállalat, amit jelez a nemrégiben bejelentett, a technológiai riválisokhoz képest szerénynek mondható csoportos leépítés is.
A befektetőknek mindenesetre összességében tetszett a negyedéves produkció. Cupertino részvényei az eredmények közlését követően szerény emelkedésnek indultak.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak