Egy floridai bíró "megfelelő bizonyítékot" talált arra vonatkozóan, hogy a Tesla vezetői, köztük pedig Elon Musk vezérigazgató is tisztában voltak az autóikban működő Autopilot rendszer hibáival, de ennek ellenére továbbra is lehetővé tették annak használatát. A Palm Beach megyei körzeti bíróság a múlt héten döntött róla, hogy egy halálos baleset miatt indított ügy felperese bíróság elé állhat a Teslával szembeni kártérítési keresetével, amelyben szándékos kötelességszegéssel és súlyos gondatlansággal vádolja a járműgyártó vállalatot – derül ki a Reuters szerdai jelentéséből.
A hírügynökség elsőként számolt be a határozatról, ami jelentős visszalépés a Tesla számára, hiszen a társaság az idén már két termékfelelősségi perből is győztesen került ki Kaliforniában az Autopilot kapcsán. A gyártó szóvivője nem kommentálta a híradást, amelynek értelmében a floridai per tárgya egy 2019-es baleset: ennek során egy Model 3 sofőrje vesztette életét, amikor járműve egy kamion pótkocsija alá hajtott. A Reutersnek nyilatkozó jogi szakértő jelentősnek nevezte a bíró döntését, mert az rámutat a Tesla saját ismeretei és marketingüzenetei közti "riasztó ellentmondásokra".
Ha eddig nem lett volna nyilvánvaló
Szerinte a bíróság állásfoglalásával elhárult az akadály a nyilvános tárgyalás elől, annak során pedig olyan tényeket ismerhetünk majd meg, amelyek egyrészt büntető kártérítéssel járó ítélethez vezethetnek, másrészt önmagukban is kínosak lehetnek a Tesla és vezérigazgatója számára. A most idézett bizonyítékok ugyanis azt támasztják alá, hogy a Tesla "a termékeit autonómnak festő marketingstratégiát folytat", ráadásul Musknak a technológiáról szóló nyilvános kijelentései is "jelentős hatást gyakoroltak a termékek képességeivel kapcsolatos meggyőződésre".
A bíró szerint a most tárgyalt baleset "kísértetiesen hasonlít" egy 2016-os, ugyancsak halálos kimenetelű balesethez, és ebből "észszerű lenne azt a következtetést levonni", hogy a Tesla vezérigazgatója és mérnökei is tudatában volt annak, hogy az Autopilot nem észleli megfelelően a keresztirányú forgalmat. A megtévesztésről szólva egy 2016-os videóra is hivatkozik, amelyen egy Tesla emberi beavatkozás nélkül halad, és a film elején elhangzik, hogy a vezetőülésen ülő személyre csak jogi okokból van szükség.
Egy tavaly ősszel kiadott tanulmány szerint egyébként már az Autopilot márkanév is hozzájárul a technológia koráltainak hibás értékeléséhez, így a sofőrök a figyelmeztetések ellenére is hajlamosak úgy kezelni járműveiket, mintha azok teljes önvezető képességekkel rendelkeznének.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak