A Canalys szerint 2013 első negyedévében a Samsung dobta piacra a legtöbb smart eszközt.
Az idei év első negyedévét több alkalommal körbejártuk már, attól függően, hogy éppen valamelyik vállalat vagy elemző cég adta ki az időszakról szóló adatait. Megtudtuk, hogy az IDC szerint mennyi tabletet és okostelefont szállítottak le a cégek. Ezt a képet az
Apple, a
Samsung, vagy a
Nokia által nyilvánosságra hozott információkból magunk is kirakhattunk.
A Canalys egy kicsit más szemszögből adott betekintést 2013. január és március közötti szakaszáról: az elemző cég becslése szerint az első negyedévében 308,7 millió okos mobileszközt szállítottak le a gyártók.
Minden, ami mobil és okos ■ Mielőtt továbbhatolnánk a számok sűrűjében, gyorsan tisztázzuk? a Canalys ebbe a kategóriába az okostelefonokat, a táblagépeket és a notebookokat számította be, vagyis a hagyományos mobilok, illetve az asztali gépek nem képezik a jelentés és e cikk témáját. A 308,7 millió darab készülék 37,4 százalékos növekedést jelent az előző év hasonló időszakához képest, ha pedig az operációs rendszerek megoszlását nézzük, akkor egyértelmű Android dominanciát tapasztalhatunk közel 60 százalék (59,5%) mellett. Az Apple az iOS, illetve OSX rendszerekkel 19,3 százalékos részesedést ért el a vizsgált eszközökön belül, míg a Microsoft a Windows és Windows Phone oprendszerei összesen 18,1 százalékot vittek el.
Az első negyedév adatai gyártónként és operációs rendszerek szerint
(az ábra nagyítható)
A Canalys tabletpiacra vonatkozó megállapításai rímelnek az IDC számaira, amennyiben előbbi szerint 2012-höz képest a táblagépek piaca 106 százalékkal növekedett, ami 41,9 millió darabot jelentett ebben a negyedévben. Itt fontos megjegyezni, hogy noha az Apple még mindig vezeti a tabletversenyt, mégis ez a harmadik olyan negyedév a sorban, amikor veszít a részesedéséből az Androiddal szemben. Okostelefonból 216,3 millió darabot szállítottak le a gyártók 2013 Q1-ben, aminek 75,6 százalékát androidos készülékek teszik ki.
A Samsung és az Android az élen ■ A Samsung minden tekintetben tarolt: az okos mobilokat nézve a koreaiak az előző év első negyedévéhez képest 64,3 százalékkal több készüléket szállítottak le, megszerezve ezzel a piac 32 százalékát. Az Apple éves növekedése ehhez képest visszafogott 6,7 százalék, ami az első iPhone 2007-es elindítása óta a legalacsonyabb szám (ami még így is 37 millió iPhone-t jelent).
A notebookok száma 50,5 milliónál állt meg, ami az előző év első negyedévéhez képest 13,1 százalékos visszaesést jelent. A Canalys elemzői szerint a legnagyobb zuhanás Nyugat-Európában tapasztalható a notebookok terén: ott 25,2 százalékkal csökkent a leszállított készülékek száma a tavalyi évhez képest. Ennek hátterében részben a kedvezőtlen gazdasági körülmények állnak, de a szakemberek szerint fontos tényező volt, hogy a vásárlók is elfordultak a notebookoktól, és helyettük ma már inkább a táblagépeket választják.
Ha a 2013 első negyedévének okos mobileszközöket gyártóit nézzük, akkor nagyjából ugyanazt a rangsort figyelhetjük meg, mint az okostelefonok esetében, azzal a különbséggel, hogy az LG nem került be az első ötbe, hiszen a mobilokon kívül a másik két termékkategóriában nincs számottevő eredménye. Az első itt is a Samsung 82,2 millió okos mobileszközzel (26,6%), utána jön az Apple 59,6 millióval (19,3%), a TOP 5 többi tagja pedig leszakadva 5 százalékos vagy annál kisebb részesedéssel követi a két éllovast.