Az Alibaba bejelentette, hogy a következő három évben 200 milliárd jüant (mintegy 28 milliárd dollár vagy 9200 milliárd forint) fektet felhőszolgáltatásaiba. A pénzből részben az adatközponti infrastruktúrát bővítik, részben csipeket és operációs rendszert fejlesztenek.
Fennakadások voltak a távmunkában
Ez a bejelentés is – mint manapság szinte minden – összefügg a koronavírus-járvánnyal. A járvány miatt a fehérgalléros munkavállalók és az iskolások többsége februártól távmunkára/távtanulásra kényszerült Kínában. Ehhez nagyon sokan az Alibaba DingTalk nevű csetplatformját választották. A rendszer azonban hamarosan annyira túlterhelődött, hogy egyre gyakoribbak voltak a fennakadások (ezt egyébként a vállalat is elismerte a Weibón közzétett posztjában).
A beruházást két szempontból is fontosnak tartja a vállalat. Úgy látják, hogy a felhőszolgáltatások segíthetnek a vírushelyzet okozta stressz után abban, hogy a gazdaság magasabb digitalizáltsági szinten térjen vissza a rendes kerékvágásba. Emellett a vállalat növekedése szempontjából is kulcsfontosságú a terület. Ez az üzleti egység bővül a leggyorsabb ütemben: a legutóbbi lezárt negyedév (2019. október-december), a felhős bevételek 62 százalékkal, közel 11 milliárd jüanra (kb. 500 milliárd forint) nőttek. A vállalat annak ellenére stratégiai üzletként tekint a felhőre, hogy az egyelőre a teljes bevétele 7 százalékát adja.
Az Alibabának óriási a fölénye a kínai felhőpiacon: a Canalys kutatócég szerint a 46 százalékát birtokolja (két legfőbb konkurense jelentős lemaradással követi: a Tencent részesedése 18, a Baidué pedig 9 százalék). És bár messze elmarad a globális piacvezetőktől, a tempót tartja velük – derül ki a Synergy Research egy tavaly őszi kutatásából.
Még csak most jön a külföldi nyomulás
Nem árt ugyanakkor figyelembe venni, hogy az Alibaba felhőben egyelőre az otthoni piacán erős, a nemzetközi színtér meghódítása csak most következik. Ez azonban fogós feladat lesz: itt már nem csak a technológia és az ár, hanem a bizalom is fontos szerepet játszik a sikerben. Eddig négy nyugati adatközpontot húztak fel, kettőt az USA-ban (Viginia, Szilícium-völgy), valamint kettőt Európában (London, Frankfurt).
Elvileg már Magyarországon is elérhetők a szolgáltatásai. Februárban lapunk is kapott egy meghívót a honlapja szerint elsősorban tanácsadással, audittal és tréningekkel foglakozó, 1915-ben alapított ACPM IT Consulting Kft.-től annak apropóján, hogy a cég sikeres megállapodást kötött az Alibaba Clouddal annak európai képviseletéről és szolgáltatásai közvetítéséről. A meghívó olyan témákat ígért, mint például annak bemutatása, hogy az Alibaba felhőszolgáltatással való aktív jelenléte hogyan illeszkedik a magyar Keleti Nyitáshoz, illetve a kínai Egy Övezet, Egy Út stratégiához.
Végül a járványügyi helyzet miatt a sajtótájékoztatót elnapolták. A cég honlapján pedig egyelőre semmi nyoma a felhőszolgáltató hazai megjelenésének.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak