Az Uber spin-off cégeként 2021 óta működő Serve Robotics kibővíti együttműködését a vállalat online ételrendelési és -kiszállítási platformjával, az Uber Eatsszel, és a híradások szerint 2 ezer autonóm, járdán közlekedő szállítórobotját telepíti náluk az Egyesült Államok több területén. A 2026-ig szóló megállapodással a Serve Robotics beindítja eszközeinek tömeges értékesítését az autonóm szállításban, miközben az Uber több partnerséget is bejelentett a Waymo vagy a Motion önvezető járműveinek bevonásáról. Az ügylet értéke nem nyilvános, de a Serve üzleti modellje a szolgáltatásként történő szállítás, vagyis minden kör után felszámol valamit a megbízónak.
A két társaság egy évvel ezelőtt indított pilot programot Hollywoodban, amelyben azóta több mint 200 éttermet sikerüt bevonniuk a környéken. A robotok már a hét minden napján, délelőtt 10 órától este 9 óráig működnek, és a jelenleg 100 robotból álló flotta gyors növekedésére számítanak Los Angelesben, később pedig San Jose, Dallas vagy akár Vancouver körül, ahogy folyamatosan bővül lefedettségük és a szállítások mennyisége. A meglévő flottát egyébként a Serve más partnereivel is megosztják, például a 7-Eleven hálózattal, ahol szintén mostanában indították be a robotos kiszállításokat.
Szükség van a távoli operátorokra
A TechCrunch szerint a robotikai startup a közelmúltban már a Walmartnál és a Pizza Hutnál is sikeresen levezényelt hasonló pilot programokat a 4-es szintű autonómiára képes robotokkal. Ez az Az International Society of Automotive Engineers (SAE) meghatározása alapján automatizált vezetést és érzékelést jelent az emberi beavatkozás lehetőségével. Az ilyen eszközök meghatározott feltételek mellett képesek az önálló közlekedésre, és ha váratlan körülményekkel, mondjuk útlezárásokkal találkoznak, akkor megállnak, és a távoli felügyeletüket ellátó emberek beavatkozását kérik.
A Serve robotjai állítólag már arra is alkalmasak, hogy szükség esetén újratervezzék saját útvonalukat. Azzal együtt, hogy az emberi felügyelők segítik őket a kereszteződésekben vagy más bonyolultabb szituációkban, maguk a robotok is érzékelik, ha a hálózati kapcsolat és az emberi reakcióidő okozta késleltetések problémát okoznak, és ilyenkor maguktól is igyekeznek elkerülni az ütközéseket. A Serve Robotics egyik gépéről tavaly ősszel járt körül egy videó az interneten, amikor a robot a felvétel készítője szerint "vicces, de inkább hátborzongató" módon átvágott egy feltételezett lövöldözés miatt zár alá vett útszakaszon.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak