Nincs itt semmi különleges: az iPhone kelendő, minden más felejthető. Ugyanakkor az elemzői várakozások fölött teljesített az Apple. A szeptember végével záruló időszak ugyanis nem szokott ennyire erős lenni. Most 51,5 milliárd dollár bevétellel 11,1 milliárd dollár profitot sikerült realizálniuk – mindkét adat hajszálnyival jobb az elemzői várakozásoknál (bevétel: 51,5 milliárd, profit: 10,9 milliárd). A bevétel éves összevetésben 22,3 százalékkal, a profit 31,4 százalékkal lett magasabb, mint az előző év hasonló időszakában. Ráadásul a bruttó árrés is nagyon jól alakult, a tavalyi 38 százalékkal ellentétben 39,9 százalék lett. Kína ugyanis nagyon megtolta az Apple negyedévét. (Ez egyben az Apple pénzügyi évének záró szakasza is, azaz Cupertinóban már 2016-ot írnak a könyvelők.)
Ismét az iPhone hozta a sok pénzt
Az Apple teljesítménye már egy ideje gyakorlatilag az iPhone-tól függ. A vállalat ügyfélköre azonban nagyon elkötelezett, és hajlandó követni a telefon folyamatos frissítéseit. Egy tavalyi felmérésből például kiderült, hogy az iPhone-t használók többsége egyszerűen el sem tudná képzelni, hogy más okostelefont használjon. Ráadásul az Apple folyamatosan tud felhasználókat elcsábítani a konkurenseitől, akiknek egy része persze szintén Apple-hívővé válik.
A stratégia egyelőre működik. Miközben a világpiacon az okostelefon-értékesítések növekedési üteme lassulóban van, az Apple mindig jóval az átlag fölött teljesít.
A szeptember 26-án zárt negyedévben 48 millió iPhone-t adtak el, (a tavaly a harmadik negyedévben csak 39,3 milliót). Ez azért is kiváló eredmény, mert az új készülékeit, a 6S-t és 6S Plust a negyedév végén vitte piacra a vállalat, így a negyedéves teljesítménybe mindössze két munkanapnyi értékesítés számított bele. A bevételek 63 százalékát adta a telefonok értékesítése, és ennek megfelelően a profitnak is egy nagyon erős hányada ebből jött.
A telefonok átlag eladási ára is folyamatosan emelkedik, az Apple-nek ugyanis sikerült az, ami keveseknek: miközben az egyes telefongenerációk gyártási költségeit sikerült mérsékelt emelkedéssel megúsznia, az eladási árat sokkal nagyobb mértékben tudta emelni. Az átlagios értékesítési ár emelkedése még az éven belül is kimutatható: míg 2014 harmadik negyedévében 603 dollár volt az átlagos eladási ár, idén a június végével zárult negyedévben már 662 dollár, a mostaniban pedig 670 dollár.
A szeptember végén piacra dobott új telefonok minden eddigi csúcsot megdöntöttek. Az értékesítés első hétvégéjén 13 millió telefont adtak el világszerte, ebből 3 milliót Kínában, ahol különösen jól ment a cég, hiszen sikerült az értékesítéseit közel megdupláznia. A tavalyi hasonló időszak 6,3 milliárdos bevételével szemben most 12,5 milliárd jött csak a távol-keleti országból. Jól mutatja a kínai piac fontosságát, hogy Európában alig (a tavalyi 10,4 milliárddal szemben idén 10,6 milliárd), és Amerikában is kisebb mértékben (tavaly 19,8 milliárd, idén 21,8 milliárd dollár) emelkedtek a bevételek.
Minden más felejthető?
A részletes pénzügyi jelentés a Mac- és az iPad-értékesítéseket részletezi, minden mást az egyéb kategóriába sorol. Az iPad-ek értékesítében nem áll jól a vállalat. Míg tavaly ugyanebben az időszakban 12,3 millió tabletet tudtak értékesíteni, és ebből 5,3 milliárd bevétel jött, addig ebben a negyedévben mindössze 9,9 millió iPad kelt el, ami 1 milliárddal kevesebb bevételt hozott.
A számítógép-értékesítés valamivel szebb képet mutat: az egy évvel ezelőtti 5,5 milliós darabszámmal szemben most 5,7 millió eladott géppel zárta a negyedévet az Apple, a bevétel is emelkedett, 6,6 milliárdról 6,9 milliárdra. Ez már csak azért is figyelemre méltó eredmény, mert egy olyan piacon tudott növekedést elérni az Apple, amelyen szinte mindenki a zsugorodását számolgatta. A teéljes igazsághoz persze hozzátartozik, hogy a notebookok és a prémium ultahordozható eszközök kategóriájában, ahol az Apple elsősorban versenyez, kisebb mértékű volt a visszaesés. Így összességében a kisebb mértékű növekedés – valamint az Acer és az Asus mélyrepülése – azt hozta, hogy ma már az Apple a negyedik legnagyobb PC-gyártó.
Az egyéb kategóriába sorolt termékek – ide tartozik az Apple TV, az Apple Watch, a Beats termékek, az iPod és az Apple brand alatt futó third-party eszközök – szépen nőttek ugyan, de összességében a vállalat teljes bevételének még mindig alig 6 százalékát adják. Tavaly 1,9 milliárd dollár származott ezekből az eszközökből, ami akkor a teljes bevétel 4,5 százaléka volt. A mostani negyedévben már meghaladta a bevétel a 3 milliárd dollárt, részesedése pedig a teljes bevételből már közelít a 6 százalékhoz.
Optimista jövőkép
Az Apple vezérigazgatója, Tim Cook a jövővel kapcsolatban optimista. A következő negyedévre – ez hagyományosan a legerősebb időszak, hiszen beleesik a karácsonyi bevásárlási roham – 75,5 és 77,5 milliárd dollár közötti bevételre számít a vállalat úgy, hogy a bruttó árrést továbbra is magasan, 39-40 százalék között tudja tartani.
Emellett Cook abban is bízik, hogy további ügyfeleket tudnak elhódítani a riválisaiktól. A negyedév során állítólag az iPhone-t vásárlók 30 százaléka valamilyen androidos készülékről váltott. További növekedési potenciált jelent, hogy nagyon sok iPhone-használó még nem cserélte le régi készülékét az újabb kiadásokra, és persze ott van a Kínában egyre erősödő középosztály, amely ki van éhezve a márkás termékekre. Ez utóbbi szintén az Apple malmára hajtja a vizet, hiszen nagyon sokan egyenlőségjelet tesznek az ár és a minőség közé.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak