Nagyjából ebben foglalható össze az Apple negyedéve. A vállalat tegnap tette közzé pénzügyi jelentését.

Nincs itt semmi különleges: az iPhone kelendő, minden más felejthető. Ugyanakkor az elemzői várakozások fölött teljesített az Apple. A szeptember végével záruló időszak ugyanis nem szokott ennyire erős lenni. Most 51,5 milliárd dollár bevétellel 11,1 milliárd dollár profitot sikerült realizálniuk – mindkét adat hajszálnyival jobb az elemzői várakozásoknál (bevétel: 51,5 milliárd, profit: 10,9 milliárd). A bevétel éves összevetésben 22,3 százalékkal, a profit 31,4 százalékkal lett magasabb, mint az előző év hasonló időszakában. Ráadásul a bruttó árrés is nagyon jól alakult, a tavalyi 38 százalékkal ellentétben 39,9 százalék lett. Kína ugyanis nagyon megtolta az Apple negyedévét. (Ez egyben az Apple pénzügyi évének záró szakasza is, azaz Cupertinóban már 2016-ot írnak a könyvelők.)

Ismét az iPhone hozta a sok pénzt

Az Apple teljesítménye már egy ideje gyakorlatilag az iPhone-tól függ. A vállalat ügyfélköre azonban nagyon elkötelezett, és hajlandó követni a telefon folyamatos frissítéseit. Egy tavalyi felmérésből például kiderült, hogy az iPhone-t használók többsége egyszerűen el sem tudná képzelni, hogy más okostelefont használjon. Ráadásul az Apple folyamatosan tud felhasználókat elcsábítani a konkurenseitől, akiknek egy része persze szintén Apple-hívővé válik.

A stratégia egyelőre működik. Miközben a világpiacon az okostelefon-értékesítések növekedési üteme lassulóban van, az Apple mindig jóval az átlag fölött teljesít.

A szeptember 26-án zárt negyedévben 48 millió iPhone-t adtak el, (a tavaly a harmadik negyedévben csak 39,3 milliót). Ez azért is kiváló eredmény, mert az új készülékeit, a 6S-t és 6S Plust a negyedév végén vitte piacra a vállalat, így a negyedéves teljesítménybe mindössze két munkanapnyi értékesítés számított bele. A bevételek 63 százalékát adta a telefonok értékesítése, és ennek megfelelően a profitnak is egy nagyon erős hányada ebből jött.

A telefonok átlag eladási ára is folyamatosan emelkedik, az Apple-nek ugyanis sikerült az, ami keveseknek: miközben az egyes telefongenerációk gyártási költségeit sikerült mérsékelt emelkedéssel megúsznia, az eladási árat sokkal nagyobb mértékben tudta emelni. Az átlagios értékesítési ár emelkedése még az éven belül is kimutatható: míg 2014 harmadik negyedévében 603 dollár volt az átlagos eladási ár, idén a június végével zárult negyedévben már 662 dollár, a mostaniban pedig 670 dollár.

A szeptember végén piacra dobott új telefonok minden eddigi csúcsot megdöntöttek. Az értékesítés első hétvégéjén 13 millió telefont adtak el világszerte, ebből 3 milliót Kínában, ahol különösen jól ment a cég, hiszen sikerült az értékesítéseit közel megdupláznia. A tavalyi hasonló időszak 6,3 milliárdos bevételével szemben most 12,5 milliárd jött csak a távol-keleti országból. Jól mutatja a kínai piac fontosságát, hogy Európában alig (a tavalyi 10,4 milliárddal szemben idén 10,6 milliárd), és Amerikában is kisebb mértékben (tavaly 19,8 milliárd, idén 21,8 milliárd dollár) emelkedtek a bevételek.

iPhone-értékesítések és az Apple bevételei
Create your own infographics

Minden más felejthető?

A részletes pénzügyi jelentés a Mac- és az iPad-értékesítéseket részletezi, minden mást az egyéb kategóriába sorol. Az iPad-ek értékesítében nem áll jól a vállalat. Míg tavaly ugyanebben az időszakban 12,3 millió tabletet tudtak értékesíteni, és ebből 5,3 milliárd bevétel jött, addig ebben a negyedévben mindössze 9,9 millió iPad kelt el, ami 1 milliárddal kevesebb bevételt hozott.

A számítógép-értékesítés valamivel szebb képet mutat: az egy évvel ezelőtti 5,5 milliós darabszámmal szemben most 5,7 millió eladott géppel zárta a negyedévet az Apple, a bevétel is emelkedett, 6,6 milliárdról 6,9 milliárdra. Ez már csak azért is figyelemre méltó eredmény, mert egy olyan piacon tudott növekedést elérni az Apple, amelyen szinte mindenki a zsugorodását számolgatta. A teéljes igazsághoz persze hozzátartozik, hogy a notebookok és a prémium ultahordozható eszközök kategóriájában, ahol az Apple elsősorban versenyez, kisebb mértékű volt a visszaesés. Így összességében a kisebb mértékű növekedés – valamint az Acer és az Asus mélyrepülése – azt hozta, hogy ma már az Apple a negyedik legnagyobb PC-gyártó.

Az egyéb kategóriába sorolt termékek – ide tartozik az Apple TV, az Apple Watch, a Beats termékek, az iPod és az Apple brand alatt futó third-party eszközök – szépen nőttek ugyan, de összességében a vállalat teljes bevételének még mindig alig 6 százalékát adják. Tavaly 1,9 milliárd dollár származott ezekből az eszközökből, ami akkor a teljes bevétel 4,5 százaléka volt. A mostani negyedévben már meghaladta a bevétel a 3 milliárd dollárt, részesedése pedig a teljes bevételből már közelít a 6 százalékhoz.

Apple-bevételek termékcsoportonként
Create column charts

Optimista jövőkép

Az Apple vezérigazgatója, Tim Cook a jövővel kapcsolatban optimista. A következő negyedévre – ez hagyományosan a legerősebb időszak, hiszen beleesik a karácsonyi bevásárlási roham – 75,5 és 77,5 milliárd dollár közötti bevételre számít a vállalat úgy, hogy a bruttó árrést továbbra is magasan, 39-40 százalék között tudja tartani.

Emellett Cook abban is bízik, hogy további ügyfeleket tudnak elhódítani a riválisaiktól. A negyedév során állítólag az iPhone-t vásárlók 30 százaléka valamilyen androidos készülékről váltott. További növekedési potenciált jelent, hogy nagyon sok iPhone-használó még nem cserélte le régi készülékét az újabb kiadásokra, és persze ott van a Kínában egyre erősödő középosztály, amely ki van éhezve a márkás termékekre. Ez utóbbi szintén az Apple malmára hajtja a vizet, hiszen nagyon sokan egyenlőségjelet tesznek az ár és a minőség közé.

Piaci hírek

MI-vezérelt embermosógép készül Japánban

A pilótafülkére emlékeztető szerkezet gyors mosó-szárító programot és teljes felfrissülést ígér a felhasználóknak.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.