Érdekes fejlemények tapasztalhatók a kínai okostelefon-piacon, melyek előbb-utóbb a globális piacra is hathatnak. A Samsung, amely az idei első negyedév adatai szerint a világpiacon ismét az Apple feje fölé nőtt, egyre inkább elveszíti a legnagyobb távol-keleti piacot. De nem is akármilyen mértékben.
Az IDC legutóbbi adatai szerint mintegy felére zsugorodott a koreai gyártó piaci részesedése egy év alatt. Az Apple telefonjait viszont úgy veszik a kínaiak, mintha ingyen osztogatnák Pedig egészen más a helyzet (lásd a grafikont).
A Portfolio.hu egy grafikonban összesítette az IHS Technology adatai alapján a különböző generációs iPhone-ok és Samsung Galaxyk gyártási és amerikai kiskereskedelmi árát (a fenti adatok onnan származnak), amiből egyértelműen kiderül, hogy az Apple 2011 óta minden modelljével többet keresett egy példányon, mint a Samsung – és itt csak a csúcskészülékekről van szó. Az alsóbb kategóriájú modellek esetében a termékeke nyereséghányada is csökken.
A kínai piac számokban
A számok meglehetősen borús képet mutatnak. Míg az Apple 62,1 százalékkal tudta növelni Kínában értékesítéseit az első negyedévben a tavalyi hasonló időszakhoz viszonyítva, ugyanezen időszak alatt a Samsung 53 százalékos zuhanást élt át. A tavalyi első negyedévben még 20,5 millió értékesített a koreai gyártó, idén azonban már csupán 9,6 milliót. Ezzel szemben az Apple a tavalyi 8,9 millióval szemben idén 14,5 millió iPhone-t tudott eladni. A hazai versenyzők közül egyedül a Lenovo teljesített rosszabbul (10,5 millióval szemben 8,2 millió telefon). A Xiaomi 42,3 százalékkal (13,5 millió készülék), a Huawei pedig 39,7 százalékkal (11,2 millió készülék) tudott bővülni.
Az igazán aggasztó a Samsung szempontjából az, hogy még hazai pályán, Dél-Koreában is lejtmenetre került. A Business Insider ezzel kapcsolatban a Counterpoint Technologies adataira hivatkozik, melyek szerint tavaly szeptembertől folyamatosan csökken a Samsung részesedése az otthoni piacából. Míg szeptemberben 60 százalék közelében volt, addig november közepén már csak 46 százalékot mért a piackutató. Ugyanezen időszak alatt az Apple a kevesebb mint 10 százalékos részesedését 33 százalékra tudta növelni.
A szolgáltatások is az Apple-t segítik
A Samsung bajait növeli, hogy egy friss Reuter -hír szerint az Apple nem csak készülékeladásban erősít: Tim Cook bankokkal és az Alibabával is tárgyal arról, hogy bevezetik az Apple Payt Kínában. Ez már csak azért is nagy csapás a Samsungnak, mert ha létrejön a megállapodás, az még inkább felhajthatja az iPhone-k iránti keresletet.
Kína nagyon fontos piac minden gyártónak, de különösen az Apple-nek, ráadásul a távol-keleti régióban nagyon gyorsan bővül az érintés nélkül fizetés. Mint arra a Business Insider utal, a régióban bővül a leggyorsabban a középosztály, és a korosztályi összetétel is olyan, hogy a lakosság általánosan fogékonyabb az új technológiai megoldások iránt.
És aki a távol-keleti régióban nyer, annak több pénze lesz fejlesztésekre és a növekedés finanszírozására is.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak