Elképzelhetetlenül jól fogytak az iPhone-ok a június 27-én zárt legutóbbi negyedév során. A vállalat ennek megfelelően sokkal több forgalmat és profitot könyvelhetett el, mint egy évvel korábban. Ennek ellenére nem minden napsütés és csillogás: a tabletekből alig fogyott, az Apple Watch eladásairól titkolózik a vállalat, az aktuális negyedévre vonatkozó célszámok pedig alatta maradnak a várakozásoknak.
Nem lassítanak 30 alá
Összvállalati szinten első ránézésre nem nagyon lehetne erősebb teljesítményt elképzelni. A forgalom 49,7 milliárd dollár volt, ami egyrészt 33 százalékkal több, mint az egy évvel ezelőtti bevétel, másrészt egy hajszálnyival az előzetes elemzői várakozásoknál is magasabb. A nettó profit közel 10,7 milliárd lett. Ez szűk 38 százalékos éves javulást és 1,85 dolláros részvényenkénti nyereséget jelent. Utóbbi esetében szintén ugyanaz a helyzet a szakértői várakozásokkal kapcsolatban, mint a forgalomnál: sikerült felülteljesíteni.
Mielőtt a negyedév sztárjára rátérnénk, érdemes átnézni a többi termékkategória eredményeit. Az iPad-ek esetében rögtön sötétedik kicsit a szivárványos kép, hiszen a tabletek immár másfél éve vannak lejtmenetben, és a mostani periódus sem kivétel. A 10,9 millió darabos eladás "csak" 4,5 milliárd dollárt hozott a konyhára, ami 18, illetve 23 százalékkal rosszabb, mint a tavalyi hasonló időszak eredménye. Meglepően jól teljesítettek viszont a Macintoshok. A számítógépekből a vergődő PC-piac ellenére több fogyott, mint egy évvel ezelőtt. A 9 százalékos darabszámnövekedés ugyanilyen mértékű forgalomemelkedést jelent ebben a termékkategóriában.
Lassan az iPhone lesz az Apple
Az elmúlt 3-4 évben már az okostelefonok termelték ki a céges bevételek nagyjából felét, ám az utóbbi időszakban ez az arány egyre magasabbra tolódott. Köszönhetően az immár majdnem egyéves 6-os széria sikerének és a pompásan teljesítő kínai piacnak, a most zárt negyedévben 47,5 millió készülék talált gazdára.
Ha ez még nem lenne elég, az értékesített telefonok átlagára szintén emelkedett, azaz nemcsak rendkívül sok iPhone-t tudtak eladni, de mindezt még átlagosan lényegesen magasabb árszinten. Valószínűleg bármely más gyártó frenetikusan ünnepelne, ha akárcsak az Apple egy évvel ezelőtti 561 dolláros eredménye közelébe érne, ám a cupertinóiak mostani számai szerint az elmúlt negyedévben átlagosan 660 dollárért adtak el egy telefont.
A fentiek miatt nem is lehet csodálkozni azon, hogy az Apple teljesítményét egyre inkább egyetlen termék, az iPhone határozza meg. Egy évvel az első készülékük megjelenése után még bőven 10 százalék alatt volt az okostelefonok részesedése a forgalomból. Ez mára már elérte durván a kétharmadot. A most zárt negyedévben például 63 százalékra rúg ez az érték, miközben egy éve még 53 alatt állt.
Titok, csalódás és félelelem
Az összességében pompás, ráadásul az elemzői várakozásokat is meghaladó számok azonban nem tudták meggyőzni a befektetőket. A zárás utáni kereskedésben nagyon meredek, mintegy 7 százalékos árfolyamvesztést szenvedett el a cég papírja. A látszólag teljesen értelmetlen reakció mögött azonban van néhány logikus ok.
Az egyik az Apple Watch körüli titkolózás. A cég ugyanis a tavaly ősszel piacra dobott okosórájáról nem volt hajlandó részletes adatokat közölni. Az ezzel kapcsolatos eredményeket elrejtették az egyéb termékek kategóriába, ahol például az iPod és az Apple TV is helyet kap. Ennek megfelelően nem lehet tudni, hogy a magabiztos nyilatkozatok mögött ténylegesen mekkora értékesítési volumen áll. Ha pedig titkolóznak, akkor a sikertörténet sztorija is gyenge lábakon áll - gondolkodhattak a befektetők.
A másik problémát a jelenlegi negyedévre vonatkozó vezetői célszámok jelentik. Az Apple előrejelzése szerint erre a három hónapra 49 és 51 milliárd dolláros bevétellel számolnak. Azonban az elemzők, ha nem is sokkal, de ennél többet várnának el. Az előrejelzések konszenzusos átlaga egészen pontosan 51,13 milliárdot mutat, azaz még a legoptimistább céges célértéknél is magasabb a piaci diktátum.
Végezetül ott van az iPhone óriási sikere, ami hosszabb távon leginkább kockázatokat hordoz magában. Egyetlen vállalatnál sosem pozitív, ha a bevételi struktúrája ennyire elborul, és mindössze egy termékcsoport húzza az igát. Ráadásul az okostelefonok piaca immár világszinten is telítődni kezd. Az Apple ügyesen találta meg Kínát, ahol még van tér a bővülésre, de rövidesen ott is tetőznek majd az eladások, és utána már nem nagyon lesz lehetőség a növekedési pálya fenntartására.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak