A válság során a vállalatok sok megoldást kipróbáltak a költségek kordában tartására, ezek egyike az üzleti folyamatok kihelyezése. A BellResearch megvizsgálta, hogyan működik mindez a hazai cégeknél.
A szép kifejezéssel business process outsourcing (BPO) néven illetett megoldás, vagyis az üzleti folyamatok házon belül tartásának vagy kihelyezésének kérdése a vállalati hatékonyság és eredményesség szempontjából kiemelten fontos és időszerű kérdés. A BellResearch a Business Solutions Report tanulmánycsomagban öt fókuszterületen vizsgálta a versenyképességet támogató üzleti megoldások piacát és alkalmazási gyakorlatát, nemzetközi környezetbe illesztve a 10 főnél több alkalmazottat foglalkoztató hazai vállalati kör elemzését. Az átfogó kutatás során már a problémafelvetésnél kiderült, hogy igen kevesen tudják, mit takar pontosan az outsourcing. Bár a felmérésben részt vevő üzleti-stratégiai vezetők fele úgy gondolja, hogy pontosan tudja, miről van szó, jelentős hányaduk még csak nem is hallott róla.

Használjuk, bár észre sem vesszük | Miközben megoszlanak a vélemények arról, hogy egyáltalán kihelyezhető-e bármilyen vállalati folyamat, nem egy tevékenységet vagy már régen kiszerveztek, vagy soha nem is hoztak létre házon belül – mutat rá Sugár Mihály, a BellResearch vezető tanácsadója. Egy sor olyan folyamatot nem is tekintenek kihelyezésnek a gazdasági döntéshozók, mint például a takarítás vagy az őrzés-védelem – pedig ezek megválasztásakor pontosan ugyanolyan döntési folyamat zajlik le, mint bármilyen más outsourcing megvalósítása esetében.

A BellResearch kutatásának eredményei szerint a döntéshozók többsége még mindig jobban szeret mindent házon belül megoldani, de ezen belül jelentős a különbség a nagy- és a kisebb vállalatok vezetőinek véleményében: a nagyvállalati döntéshozók között számottevően magasabb azok száma, akik jobbnak tartják a kihelyezést. Bár a cégek nagyobb része kihelyezte már egy vagy több folyamatát, ez az arány együtt csökken a vállalat méretével.

Utána sem számolunk? | A tanulmány arra is rámutat, hogy azon középvállalatok közül, akik már kiszerveznek valamilyen üzleti folyamatot, ezt még mindig sokan elhamarkodottan teszik: közel kétharmaduk egyáltalán nem készít megtérülési számításokat a kihelyezési döntés előtt. A nagyvállalatok körében viszont éppen fordított ez az arány. A kétféle megoldás összehasonlításának lehetőségét korlátozza, hogy a vállalatok többsége nem mérte fel (talán nem is képes erre), hogy egy adott üzleti folyamata összességében milyen típusú és mekkora költségekkel jár – hívja fel a figyelmet Sugár Mihály. Jellemzően csak a bérköltségeket és annak járulékos terheit szokták összegezni, így az is világos, hogy döntéshozóik kiszervezéssel kapcsolatos várakozásai negatívak lesznek.

Bár a kiszervezés elsőrendű motivációja a kihelyezők háromnegyedénél a költségcsökkentés, a költségelemzésre nem vállalkozó többség végül éppen ezt nem tudja monitorozni, így a kihelyezés eredményességét sem ebben látja. Sikerességi indikátorokat a kihelyezők csak igen kis hányada alkalmaz. Ennek híján a sikeres kihelyezés ismérve a "problémamentesség", ami elsősorban a kihelyező és a szolgáltató együttműködésének kockázatmentességét, gördülékenységét jelenti.




A kihelyezési döntéshozatal és a szolgáltatóválasztás elsődleges szempontja tehát végül nem a legolcsóbb ár – holott az elsődleges motívum a költségcsökkentés –, hanem a döntéssel együtt járó kockázatok minimalizálása lesz. Emiatt a legfontosabb döntési kritériumok a rendelkezésre állás, a megfelelő partnerkapcsolat, a referenciák és a felajánlott árgaranciák – mutat rá a BellResearch elemzése. A kétkedők számára fontos információ, hogy a kihelyezés mellett döntők túlnyomóan elégedettek a döntésük sikerességével, és utólag a költségcsökkentés is – így vagy úgy – kimutathatóvá válik.

Ők most a világ technológiai vezetői

Az IT világ száz legbefolyásosabb vállalatának csúcsán történt némi változás, de azért az igazán nagy nevek továbbra is vezető pozícióban maradtak.
 
Hirdetés

Nagy kihívás blockchain szakértőt találni, pedig már van rá igény

Ha kell, projekt alapon, ha kell, klasszikus fejvadász módjára közvetíti az itthon is nagy számban keresett informatikai szakértőket a Bluebird International Zrt.

Hogyan alakítják át a munkaerőpiacon bekövetkezett változások a HR-cégek tevékenységét? Milyen új eszközök és módszerek jelennek meg a fejvadászatban?

a melléklet támogatója a Bluebird

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.