A Teslánál utoljára 2013 elején fordult elő, hogy egy negyedévben ne mínusz szerepeljen a nettó nyereség soron. Az idei harmadik negyedév beszámolója azonban nem csak ezért érdekes.
Munkaversennyel kevert rezsiharc
A csúcskategóriás elektromos járműveiről ismert gyártónál alaposan belehúztak, hogy csodás álmok és víziók mellett nyers pénzügyi adatokkal is elkápráztassák a befektetőket. A 2003-ban alapított, 2010-től tőzsdei cégként működő Tesla első számú embere állítólag nagyon erőteljesen agitált a dolgozók körében, hogy mindent tegyenek meg azért, hogy a cég a lehető legkisebb költség mellett tudja tartani az ambíciózus gyártási tervszámokat. Elon Musk valószínűleg jó érzékkel megszimatolta, hogy a Wall Street kezdi türelmét veszteni, és most kell bizonyítani, hogy a modell üzletileg nyereséges pályán tartható.
A vállalat a kiadott jelentés szerint az idei harmadik negyedévben 2,3 milliárd dollárnyi forgalmat ért el, ami két és félszerese az egy évvel ezelőttinek. A közel 25 ezer eladott autó egyben azt is jelzi, hogy a Tesla képes lehet hozni a második félévre ígért 50 ezres értékesítési mennyiséget. Világosan látszik a működési költségek lefaragást célzó változtatások eredménye is: a bruttó profitráta 21,6 százalékról 27,7-re javult egy év alatt.
Ez végezetül trendfordulót hozott, hiszen a cég 2013 legeleje óta kizárólag veszteséget termelt, ráadásul az utóbbi idők erőteljes beruházásai miatt egyre nagyobb mértékűt. A forgalomhoz képest elenyésző, 21,9 millió dolláros nettó profit pontosan ezért, az előjele miatt érdekes. No meg azért, mert a szakértők egyáltalán nem számítottak erre. Az előzetes elemzői konszenzus az egyszeri tételektől megtisztított, egy részvényre jutó eredményt 54 centes veszteségre várta. Ehhez képest igencsak jól mutat a végül ténylegesen összehozott részvényenkénti 71 centes nyereség.
Hegyen-völgyön át
Meglehetősen mozgalmas éve van idén a cégnek, amelyben egyaránt voltak ígéretes, izgalmas és tragikus momentumok. Például folyik az előkészítése egy második gigagyárnak, miközben az első már ontja magából az olcsóbb akkumulátorokat. Emlékezetes még a szintén Elon Musk-érdekeltségű Solar Cityre tett felvásárlási ajánlat. Ezek mellett azonban sokkal nagyobb visszhangot kapott az a májusi baleset, amelyben életét vesztette a sofőr, aki a cég Autopilot elnevezésű vezetéssegítő algoritmusára bízta a kormányzást.
Mintegy a tragikus eseményre válaszul, alig néhány napja a vállalat bejelentette, hogy mostantól minden gyárból kigördülő Tesla olyan műszaki felszereltséggel rendelkezik majd, amely a megfelelő szoftveres támogatással valóban képes lehet teljesen önálló közlekedésre. A ténylegesen emberi beavatkozás nélkül elboldoguló autókhoz még szükséges az algoritmus finomítása, de a raklapnyi új szenzor beépítésével elvileg ez már egy egyszerű szoftverfrissítéssel aktiválható lesz a gyártó járművein.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak