Akár több mint 30 százalékkal olcsóbbá válhatnak az elektromos autók telepei, és így jóval több ember számára lehet elérhető a szénhidrogéntől mentes közlekedés.

Még egy darab sem készült el belőle, de máris nagy siker a Tesla Model 3. Közel 400 ezer előrendelés érkezett az autóra – az autóra, amely könnyebben elérhető lesz (olcsóbb, és nagyobb darabszámban készül majd), mint elődjei, az S vagy az X modell.

Van azonban egy "kis" probléma: egy a vállalatnak kellene az előrendelők igényét kielégíteni, amely tavaly összesen 50 ezer elektromos autót tudott eladni. És nem azért adtak el ennyit, mert nem volt érdeklődés – sőt, éppen ellenkezőleg –, hanem, mert a gyártás nem tudott lépést tartani az igényekkel.

Környezetbarát, csak nem elég hatékony

Ahhoz, hogy az Elon Musk által alapított vállalat sikeres legyen, jelentősen fel kell pörgetni a gyártást, miközben az előállítás költségeit durván csökkenteni kell. Szerencsére Musk mindig a jövőbe néz, így már évekkel ezelőtt előre látta ennek a helyzetnek a kialakulását. A Panasonic-kal kötött megállapodása révén épülő, Gigafactory névre keresztelt üzemtől várja a jelenlegi nehézségek megszűnését vagy legalábbis enyhülését.

Szinte napra pontosan egy éve számoltunk be a gyár építéséről; az 5 milliárd dolláros projekttel a két vállalat a világ legnagyobb akkumulátorgyártó üzemét készül működésre bírni. A Gigafactory egyébként nem csupán fizikailag lesz nagyobb minden más, hasonló célból épült létesítménynél, hanem több akkumulátort fog előállítani egy év alatt, amint amire a teljes ipar 2013-ban képes volt. Ez az elképesztő mennyiségű energiatároló egység már elég lesz ahhoz, hogy a Tesla hozni tudja az éves szinten félmilliósra belőtt gyártási célszámát.

Elkészültekor kicsivel több mint 460 ezer négyzetméteres alapterületű lesz majd a Reno (Nevada) mellett épülő üzem. Noha még nincs kész, már most is működik, ami alapvető fontosságú ahhoz, hogy minél hamarabb ki lehessen használni az általa elérhető gyártókapacitás-növekedést. Befejezett állapotához még további négy évre van szükség.

Maga a gyár kiszolgálása is az elektromosság lehető legmodernebb kihasználására alapul. Tetejét napenergiát gyűjtő panelek borítják, melyek a tervezők szerint elég elektromosságot állítanak elő az üzem teljes ellátásához. A Tesla egyébként már most is gyárt Powerwall egységeket a helyszínen, az első Model 3 akkumulátorcsomagok azonban csak a következő év közepére készülnek el a tervek szerint.

Folyamatos a fejlődés

Musk cégét nemcsak a gyártás grandiózus skálázása segíti, hanem a technológiai fejlődés is. Pár napja jelent meg a világ előtt a Daimler legújabb elektromos kamionjával, melynek kapcsán sokatmondó számításokat is nyilvánosság elé tárt a német cég. Eszerint az 1997 és 2025 közötti időszak alatt az akkumulátor átlagos előállítási költsége kétötödére esik – 500 euró/kWh-ról 200 euró/kWh-ra. Ezzel párhuzamosan a teljesítmény, vagyis a kapacitássűrűség ugyanilyen tempóban javult: 80 Wh/kg-ról 200 Wh/kg-ra.

Mindez azt jelenti, hogy a múlt évezred végéhez képest egy egységnyi tömegű akkumulátor olcsóbban állítható elő, miközben jóval több energia raktározására képes.

Ez a fejlődés tehát hosszútávon Musk malmára hajtja a vizet, középtávon viszont a gyártási volumen felpörgetése segíti az elektromos autók piacát. Mihelyst a Gigafactory teljes tempóval elkezdi ontani az akkumulátorokat, jelentősen csökkenni fog az egy járműbe telepített csomagok ára. „Optimisták vagyunk: becslésünk szerint 30 százaléknál is jobb eredményt fogunk elérni” – nyilatkozta Musk az üzem megnyitóján.

Tekintve, hogy egy modern elektromos autó előállítási költségei között az energiatároló telepek jelentik a legnagyobb tételt, az ezen a téren zajló kiadáscsökkentéssel sokkal olcsóbbá tehetők maguk a járművek is.

Noha a Tesla tulajdonában van a gyár, a Panasonic társulásával utóbbi szakértelme is az elektromos autók szolgálatába áll. A közös erőfeszítés révén előálló akkumulátorcsomagokat egyébként nem ezen a helyszínen, hanem mintegy 400 kilométerrel messzebb, a Tesla fremonti gyárában – vonaton történő átszállítást követően – építik be a Model 3-akba.

Tudjuk, hová tartunk?

Úgy tűnik, az autóalapú közlekedés az elektromos járművek és az önvezető közlekedési eszközök irényéba halad. Hanula Barna egyetemi docenssel, a győri Széchenyi István Egyetem Audi Hungaria Járműmérnöki Karának dékánjával készített, a témát boncolgató interjúnk itt olvasható. A neves motortervező szerint az elektromos hajtású járművek hatékonyságát nagyban fogja segíteni a járművek irányításának automatizálása.

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.