Forr a levegő a Tesla körül a héten. A cég egy rendkívüli sajtótájkoztatón jelentette be, hogy mostantól új időszámítás kezdődik a gyártósoron. A teljesen autonóm járművek felé tett méretes lépés mellett egy érdekes bekezdés is feltűnt az új Model S-hez járó dokumentációban.
A hardver már kész
A nagy bejelentés arról szólt, hogy mostantól minden gyárból kigördülő Tesla olyan műszaki felszereltséggel rendelkezik, amely a megfelelő szoftveres támogatással valóban képes lehet teljesen önálló közlekedésre. Ez utóbbit majd valamikor a remélhetőleg nem túl távoli jövőben tudják aktiválni a tulajdonosok. Igaz, ezért a hírek szerint plusz 8000 dollárt kell majd fizetni.
A cég első generációs vezetéssegítő rendszere, az Autopilot idén komoly presztízsveszteséget szenvedett, amikor használata közben halálos baleset áldozata lett a jármű utassá avanzsált vezetője. A Teslát néhány napja még a német hatóságok is betámadták, mivel szerintük a rendszer elnevezése megtéveszti a fogyasztókat.
Bár a vállalatról lepergett a kritika, a mostani lépés egyben burkolt elismerése is annak, hogy a kezdeti megoldás távol állt a tökéletestől. Az újonnan felfegyverzett kocsik viszont impozáns szenzorarzenált és a korábbinál 40-szer gyorsabb számítógépes hátteret kapnak. A járművekbe még egy olyan elölső radar is kerül, amellyel nem csak az időjárási nehézségeken (köd, sűrű eső stb.), de még az autó előtt lévő másik járművön is képes "átlátni" a rendszer.
Ahogy a fenti videóban is látszik, elméletben már képes magát elvezetni egy Tesla, de az éles üzemig még nagyon sok finomítani való maradt. Ezt a folyamatot azonban felgyorsíthatja a mostani fejlesztés, hiszen az új járművekben az önvezető algoritmus már "figyel", azaz ugyan nem veszi át az irányítást a kocsi felett, de minden szituációt kiértékel, és meghatározza, hogy miként viselkedett volna. Ezeket az adatok felhasználva a mérnökök hamarabb juthatnak el egy olyan állapotba, amely már a valódi bevetésre is alkalmassá teszi a Tesla szoftverét.
Jövőr jöhet a bérbeadás
A cég alapító-vezetője, Elon Musk már a nyáron elhintette, hogy a Teslákat egyfajta autómegosztó hálózatként is szeretnék munkára fogni. Ennek lényege, hogy a tulajdonos akár néhány órára, vagy éppen egy nyaralás miatt akár hetekre bérbe adhatná kocsiját. Ehhez természetesen szükség lesz majd a ténylegesen autonóm módon üzemelő autókra, de ez a rész a fentiek alapján már egész jól halad. Emellett a szabályozói környezet megfelelő kialakítása is fontos elem, mert egyelőre nem kifejezetten szeretik a hatóságok, ha robotpilótákat eresztenek az emberi sofőrök közé.
Mindenesetre a Teslánál úgy számolnak, hogy az első ilyen próbálkozás akár már jövőre elindulhat. Ez a Reuters beszámolójából derült ki. A lap a Model S dokumentációját idézi, amelyben arra figyelmeztetik a tulajdonost, hogy önvezető gépkocsijukat nyugodtan kölcsönadhatják családtagoknak, barátoknak, de ha ezért pénz kérnek, azt csakis az úgynevezett Tesla Network keretein belül tehetik meg, amelyről jövőre kaphatnak részletes tájékoztatást. Kíváncsian várjuk!
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak