Megtévesztő lehet a vásárlóknak, hogy a Tesla robotpilótának nevezi a Model S vezetéssegítő rendszerét, ezért hagyjon fel ezzel a gyakorlatával – szólította fel a német közlekedési hatóság, a Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) levélben az amerikai autógyártót.
A németek azért kifogásolták a Tesla szóhasználatát, mert szerintük azt sugallja, hogy a Tesla vásárlói olyan önvezető autót vásárolnak, amelynél nincs szükség a vezető beavatkozására, azaz nem kell figyelnie a forgalomra. Hogy a figyelmeztetésnek nagyobb nyomatéka legyen, az ügybe beszállt a német közlekedési miniszter, Alexander Dobrindt is, aki megerősítette a KBA kifogásait.
Közismert fogalmat használnak
Válaszlevelükben azt írják, hogy a robotpilóta kifejezést a repülőgépeknél már nagyon régóta használják, mégsem jutott senki eszébe, hogy a robotpilótával ellátott repülőgépeken megspórolják a valódi pilótákat. Ugyanakkor tény, hogy a robotpilóta rendszerek csökkentik a pilóták terhelését. Ezzel, valamint azzal, hogy a manuális vezetéshez egy plusz biztonsági réteget adnak, igenis csökkentik a balesetveszélyt.
A Tesla egyébként is mindig felhívja vásárlói figyelmét arra, hogy a modelljeiben lévő vezetést segítő rendszer csupán segédeszköz, és nem mentesíti az autó vezetőjét az alól, hogy figyelje a forgalmat. És még hozzáteszik: a KBA levele meglehetősen ironikus, tekintettel a híres német autópályákra. Azt gondolja a KBA, hogy a németek talán félreértik a használati utasítást?
Amióta volt halálos baleset, mindenki jobban fél
A Tesla robotpilóta funkciójának mindeddig egy halálos áldozata volt. Májusban egy elkötelezett Tesla-tulajdonos, Joshua Brown szenvedett halálos balesetet: autója egy szabálytalanul közlekedő kamionba rohant.
A baleset felszínre hozta a félelmeket az önvezető autóval kapcsolatban. Pedig az első halálos balesetig 130 millió mérföldet futottak a gyártó autói. Mindeközben az USA-ban 2014-ben közel 33 ezer, tavaly pedig több mint 38 ezer halálos baleset történt az utakon, és ezek 94 százaléka – az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság szerint – emberi figyelmetlenség, hiba miatt következett be.
A német – és más hatóságok – hisztije sokkal inkább szólhat az új technológia körüli bizonytalanságoknak, szabályozási hiányoknak, mint magának a technológiának. Ezért is szigorkodnak a hatóságok. Mark Rosekind, az amerikai közúti közlekedésbiztonsági hivatal vezetője egy nyári nyilatkozatában például úgy fogalmazott, hogy az önvezető autóknak legalább kétszer olyan biztonságosnak kell lenniük, mint a hagyományos járműveknek.
Ez a felfogás az első átfogó szabályozási tervezetre is rányomta a bélyegét. A tervezetet szűk hónapja tették közzé Amerikában.
Az ilyen csörtéknél valószínűleg az sem hagyható figyelmen kívül, hogy a hagyományos autógyárak szintén évek óta dolgoznak a saját önvezető rendszereiken, és számukra egyáltalán nem mindegy, hogy végül milyen módon szabályozzák az ilyen autók gyártását és használatát, valamint a velük kapcsolatos felelősségi köröket.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak